ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Εκκαθάριση εν λειτουργία της Ο.Α. για να εξυπηρετηθούν οι άγονες

Οι δηλώσεις και οι καταγγελίες του προέδρου της MIG κ. Ανδρέα Βγενόπουλου την περασμένη Πέμπτη έδειξαν ότι με την ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, η εγχώρια αγορά εισέρχεται σε περίοδο έντονων αντιπαραθέσεων και σκληρού ανταγωνισμού. Η αφορμή ήταν το δικαίωμα που απέκτησε η Aegean Airlines να πραγματοποιεί πτήσεις στην Τουρκία. Ωστόσο, η αιτία είναι η εκχώρηση των άγονων γραμμών εσωτερικού και του συνόλου των πτήσεων που διέπονται από διακρατικές συμφωνίες, οι οποίες μπορούν να διαμορφώσουν καθοριστικά τις νέες ισορροπίες σε μια αγορά που όπως ομολόγησε ο κ. Βγενόπουλος δεν αντέχει δύο μεγάλους αερομεταφορείς. Ειδικά χωρίς κρατική στήριξη. Ο διαγωνισμός για τις άγονες ακυρώθηκε και η καυτή πατάτα περιμένει να την παραλάβει η νέα κυβέρνηση.

Προχθές, μέχρι αργά το βράδυ συνεδρίαζαν στο υπουργείο Μεταφορών & Επικοινωνιών, παρουσία του αρμόδιου υπουργού, προκειμένου να βρεθεί λύση στο ακανθώδες θέμα των άγονων αεροπορικών γραμμών μετά την ακύρωση του σχετικού διαγωνισμού. Ο υπουργός Μεταφορών & Επικοινωνιών κ. Ε. Στυλιανίδης υπέγραψε τελικά την απόφαση ακύρωσης του σχετικού διαγωνισμού, όπως επίσης και τις αποφάσεις ακύρωσης των άλλων δύο διαγωνισμών που βρίσκονταν σε εξέλιξη, των σχετικών με την εκχώρηση των πτήσεων εξωτερικού της Ολυμπιακής Αεροπορίας (εκτός Ε.Ε.) και της επίγειας εξυπηρέτησης στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.

Η υπουργική απόφαση που υπεγράφη, σύμφωνα με πληροφορίες, επικαλείται την αναγκαιότητα της εκκαθάρισης της Ολυμπιακής Αεροπορίας εν λειτουργία, προκειμένου να συνεχίσουν να εξυπηρετούνται οι άγονες γραμμές. Η πλήρης εκκαθάριση πλέον είναι αδύνατη, καθώς δεν υπάρχουν ανάδοχοι για τις άγονες γραμμές. Κι επειδή το συγκεκριμένο δικαίωμα δεν μεταβιβάζεται, οι Ολυμπιακές Αερογραμμές θα εκκαθαρίζονται όσο δεν υπάρχει ανάδοχος των άγονων γραμμών.

Η Olympic Air φαίνεται πως θεωρούσε δεδομένο ότι θα είχε τις άγονες γραμμές. Η τελευταία στον προγραμματισμό των δρομολογίων που έκανε για τον ερχόμενο Οκτώβριο περιέλαβε τα συγκεκριμένα δρομολόγια. Οι ανταγωνιστές της ωστόσο, αντέδρασαν. Πρώτη η Aegean Airlines πρότεινε να υλοποιήσει το έργο των άγονων γραμμών στο 50% της επιδότησης που παρέχεται σήμερα από το Δημόσιο στις Ολυμπιακές Αερογραμμές. Ακολούθησε η HellasJet η οποία προσφέρθηκε να εξυπηρετήσει ορισμένες γραμμές χωρίς καθόλου επιδότηση και τέλος η Athens Airways, που πρότεινε ν’ αναλάβει επίσης ορισμένες γραμμές στο 40% έως 70% αυτής που παρέχεται σήμερα. Τέλος η Aegean, αναγνωρίζοντας ότι δεν υπάρχει νομική βάση για την εκχώρηση της εκμετάλλευσης των δρομολογίων στην Olympic Air, πρότεινε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) να μοιράσει το έργο ανάλογα με την δυναμικότητα της κάθε εταιρείας π.χ. μερίδιο αγοράς, διαθεσιμότητα αεροσκαφών κ.λπ.

Στόχος οι διακρατικές γραμμές

Η νέα εκκρεμότητα της κυβέρνησης ήταν η θρυαλλίδα, που έκανε τις διοικήσεις MIG και Olympic Air να εκραγούν. Ο πρόεδρος της MIG την Πέμπτη κατηγόρησε το υπ. Εξωτερικών και την ΥΠΑ, ότι επέτρεψαν εν κρυπτώ τη δυνατότητα στην Aegean να πραγματοποιεί πτήσεις προς την Κων/πολη. Το υπ. Εξωτερικών και η ΥΠΑ αρνήθηκαν τις κατηγορίες, σημειώνοντας ότι οι διαπραγματεύσεις έγιναν σε γνώση όλων των αερομεταφορέων της χώρας. Με αφορμή τις άγονες γραμμές διεξάγεται ένας «σφοδρός» πόλεμος εντυπώσεων, που στόχο δεν έχει το οικονομικό αντικείμενο της εκμετάλλευσης αλλά την εικόνα των επιχειρήσεων στην αγορά. Οι ανταγωνιστές της νέας Olympic Air, έχουν κάθε λόγο να θέλουν μια παρθενική πτήση της νέας εταιρείας σε χαμηλό επίπεδο. Από την άλλη πλευρά, αν και το ύψος της επιδότησης των άγονων γραμμών δεν είναι ευτελές, εν τούτοις δεν είναι το διακύβευμα των εταιρειών. Ούτως ή άλλως, η εκμετάλλευσή τους θα διαρκέσει λίγους μήνες. Στόχος της σύγκρουσης είναι οι διακρατικές γραμμές των Ολυμπιακών Αερογραμμών, τις οποίες πρόκειται να δημοπρατήσει το Δημόσιο. «Αυτή είναι η ταμπακιέρα της σύγκρουσης», παρατηρούσε βαθύς γνώστης της αγοράς, σημειώνοντας ότι, αν ο διαγωνισμός για τις άγονες γραμμές που διέπεται από την κοινοτική νομοθεσία εμπεριέχει υποκειμενικούς όρους, ο διαγωνισμός των διακρατικών συνδέσεων μπορεί να εμπεριέχει περισσότερους.