ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πλειοδοσία εκπτώσεων από τη MIG για τις 24 άγονες αερογραμμές

Συνεχίζεται η σύγκρουση στους «αιθέρες» για τον έλεγχο των άγονων αερογραμμών της Ολυμπιακής, αλλά και των γραμμών που λειτουργούν βάση διακρατικών συμφωνιών εκτός της Ε.Ε. Χθες στο θέμα επανήλθε η MIG, η οποία γνωστοποίησε ότι αναλαμβάνει το σύνολο των άγονων γραμμών της χώρας (24 το σύνολο) χωρίς επιδότηση μέχρι την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η διοίκηση της MIG βάλλει κατά του «συμβολικού» αντισταθμίσματος του 50% που πρότεινε η Aegean, σημειώνοντας ότι το συγκεκριμένο αντιστάθμισμα, «υπό περιστάσεις, μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά επικερδές».

«Η MIG, βάσει των αρχών πάνω στις οποίες έχει δομηθεί και λειτουργεί ο όμιλος, δεν επιθυμεί ούτε ένα ευρώ κρατικής επιδότησης με ανάθεση», σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση. Προστίθεται ότι, η διοίκηση της επενδυτικής εταιρείας, θα εισηγηθεί στη θυγατρική της Olympic Air, να εξυπηρετήσει και τις 24 άγονες γραμμές στο επίμαχο διάστημα όπου δεν υπάρχει ανάδοχος, χωρίς καμία κρατική επιδότηση.

Το υπουργείο Μεταφορών & Επικοινωνιών (ΥΜΕ) και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) κράτησαν και χθες κλειστά χαρτιά σχετικά με τον τρόπο εξυπηρέτησης των άγονων γραμμών. Εικάζεται ότι η ηγεσία του υπουργείου, αναμένει τη σημερινή προγραμματισμένη συνέντευξη Τύπου της Aegean Airlines, όπου αναμένεται να γνωστοποιηθούν οι προθέσεις της εταιρείας, σχετικά με το θέμα. Η εταιρεία αναμένεται να δώσει περαιτέρω απαντήσεις στα θέματα που τέθηκαν από την πλευρά της MIG, στην πρόσφατη συνέντευξη του προέδρου της κ. Α. Βγενόπουλου.

Η εταιρεία χθες γνωστοποίησε ότι την περασμένη Πέμπτη απέστειλε εξωδίκως αίτημα στον υπουργό Μεταφορών & Επικοινωνιών κ. Ε. Στυλιανίδη, στον οποίο αιτούνταν την ανάκληση των καταλόγων των δρομολογίων της Olympic Air στους οποίους συμπεριλαμβάνονταν δρομολόγια των άγονων γραμμών και των αερογραμμών που διέπονται από διακρατικές συμφωνίες. Επίσης η διοίκηση της Aegean ζητεί από τον υπουργό να γνωστοποιήσει με ποια σύννομη με το εθνικό και κοινοτικό δίκαιο διαδικασία, προτίθεται «να διασφαλίσει την απρόσκοπτη συνέχεια των πτήσεων στις άγονες γραμμές. Επίσης στα τακτικά αεροπορικά δρομολόγια, βάσει των διακρατικών συμφωνιών, μεταξύ Ελλάδος και χωρών εκτός ΕΟΧ, διασφαλίζοντας παράλληλα τη λειτουργία των θεσμών, αλλά και του ανταγωνισμού στην αγορά αερομεταφορών της Ελλάδας».

Τέλος χθες κοινοποιήθηκε στις επτά επιχειρήσεις που συμμετείχαν στη διαδικασία, η απόφαση του υπουργού σχετικά με την ακύρωση του διαγωνισμού για εκμετάλλευση των 24 άγονων γραμμών. Οπως αναφέρεται στην απόφαση, ο κ. Στυλιανίδης, απέστειλε στις 16/9/2009 έγγραφο στον διοικητή της ΥΠΑ, σύμφωνα με το οποίο ζητούσε την ακύρωση του σχετικού διαγωνισμού. «Η ακύρωση του υπόψη διαγωνισμού κρίνεται απαραίτητη προκειμένου να αποφευχθεί η εκ των προτέρων επιβολή στον εκκαθαριστή των Ολυμπιακών Αερογραμμών περιορισμών ως προς τον τρόπο και τα μέτρα με τα οποία θα επιδιώξει το συμφέρον της εκκαθάρισης και εν τέλει του οικονομικού συμφέροντος του ελληνικού Δημοσίου, ως μόνου μετόχου των Ο.Α., σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου άρθρου 14Α του ν. 3429/2005, το οποίο προστέθηκε με το άρθρο 40 του ν. 3710/2008», αναφέρονταν στην απόφαση. Πρακτικά, ο υπουργός επικαλείται την αναγκαιότητα της εκκαθάρισης εν λειτουργία της επιχείρησης, ώστε να διασφαλιστούν με τον καλύτερο τρόπο τα συμφέροντα του Δημοσίου.

Τα δύο σενάρια

Δύο είναι τα ενδεχόμενα που εξετάζει η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών & Επικοινωνιών για το «κόψιμο του γόρδιου δεσμού» που ονομάζεται άγονες γραμμές. Με δεδομένο ότι η εταιρεία θα λειτουργεί και μετά την 30ή Σεπτεμβρίου, το πρώτο ενδεχόμενο που εξετάζεται είναι το αποκαλούμενο «wet leasing». Η μέθοδος αυτή αξιοποιείται ακόμη και σήμερα για ορισμένους προορισμούς από τις Ολυμπιακές Αερογραμμές (π.χ. Θεσσαλονίκη-Κωνσταντινούπολη). Η δεύτερη μέθοδος είναι η εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών με ίδιους πόρους της εταιρείας, ήτοι να πραγματοποιεί δρομολόγια η ίδια η εταιρεία. Το τελευταίο θα εξαρτηθεί από το είδος της εκκαθάρισης που θα επιλεγεί και τους πόρους που θα έχει διαθέσιμους η εταιρεία μόλις μπει μέσα ο εκκαθαριστής. Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές οι Ολυμπιακές Αερογραμμές, παρά τα περί αντιθέτου λεγόμενα, δεν χάνουν την άδεια πραγματοποίησης πτήσεων την 1η/10/2009. Πάντως είναι σίγουρο ότι η κυβέρνηση ακόμη δεν έχει βρει τη νομική λύση που θα έδινε τέλος στα σενάρια και στις εικασίες.