ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μήλον της Εριδος η ΔΕΠΑ στην ενεργειακή σκακιέρα της περιοχής

Το σχέδιο αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ ωριμάζει και διαπιστώνεται ολοένα και περισσότερο ότι είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τα γεωπολιτικά σχέδια για τη μελλοντική τροφοδοσία της Ευρώπης με αέριο από εναλλακτικές της Ρωσίας πηγές. H συμμετοχή της εταιρείας στο πιο προωθημένο έργο του αποκαλούμενου Νότιου Αξονα, του αγωγού δηλαδή που θα συνδέει την Τουρκία με την Ελλάδα και την Ιταλία (ITGI) για να μεταφέρει στην Ευρώπη αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, αλλά και στον αγωγό South Stream που θα μεταφέρει στην Ευρώπη ρωσικό αέριο, προσδίδει στο σχέδιο της ιδιωτικοποίησης ευρύτερο γεωπολιτικό ενδιαφέρον.

Το στοιχείο αυτό μάλιστα εκτιμάται ως τέτοιας βαρύτητας που αρμόδιοι κύκλοι προβληματίζονται για το εάν η αποκρατικοποίηση, που όπως όλα δείχνουν θα ξεκινήσει μέσα στον Σεπτέμβριο, θα έπρεπε να μετατεθεί για μετά τον Οκτώβριο, που θα έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις στο Μπακού για το ποιος αγωγός και ποιες εταιρείες θα μεταφέρουν το αέριο από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ 2 στην Ευρώπη.

Στην περίπτωση που, για παράδειγμα, το Μπακού επιλέξει τον αγωγό ITGI, η αξία της ΔΕΠΑ ως χαρτοφυλάκιο εκτινάσσεται στα ύψη και το επενδυτικό ενδιαφέρον αποκτά άλλα χαρακτηριστικά. Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρουν αυτοί που παρακολουθούν από κοντά τις εξελίξεις, από γεωπολιτικής πλευράς, η ανησυχία της Ευρώπης και των ΗΠΑ είναι ο πιθανός έλεγχος της ΔΕΠΑ από την Gazprom, η οποία έχει επισήμως εκφράσει το ενδιαφέρον της για συμμετοχή στον διαγωνισμό για την παραχώρηση του 65% που κατέχει το Δημόσιο στην εταιρεία. Αυτό που φοβούνται είναι ότι η Gazprom αποκτώντας τον πλήρη έλεγχο της ΔΕΠΑ θα επιχειρήσει με διάφορα προσκόμματα να μπλοκάρει το έργο του ITGI για να μη φτάσει ανταγωνιστικό αέριο στην Ευρώπη. H κοινοτική νομοθεσία περί ανταγωνισμού, αφού η Gazprom αποτελεί τον βασικό προμηθευτή της ΔΕΠΑ, αποτελεί παρήγορο στοιχείο για την αποτροπή αυτής της εξέλιξης και ήδη πληροφορίες φέρουν τις αρμόδιες υπηρεσίες της Κομισιόν να κινούνται σε αυτή την κατεύθυνση.

Προβληματισμό δημιουργεί και πιθανός έλεγχος της ΔΕΠΑ από την ιταλική Edison, εταιρεία που συμμετέχει από κοινού με τη ΔΕΠΑ στον ITGI. H ιταλική ωστόσο εταιρεία έχει περιέλθει στον έλεγχο της γαλλικής EDF, η οποία συμμετέχει στο ρωσικών συμφερόντων αγωγό South Stream και δεν μπορεί κανείς να προδικάσει τη στάση της σε σχέση πάντα με τον αγωγό ITGI. Από γερμανικής πλευράς το ενδιαφέρον των μεγάλων εταιρειών RWE και EON για τη ΔΕΠΑ, μετά τις αποφάσεις του Βερολίνου για απόσυρση των πυρηνικών μονάδων ηλεκτρικής ενέργειας, έχει ατονήσει καθώς καλούνται να διαθέσουν τεράστια ποσά για την αντικατάσταση της πυρηνικής ισχύος.

Συμμαχία

Η πρόσφατη πάντως συμφωνία στρατηγικής συμμαχίας της RWE με την Gazprom, προκαλεί προβληματισμό και για την πιθανή περίπτωση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τη γερμανική εταιρεία. Για τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές εταιρείες που θεωρείται δεδομένο το ενδιαφέρον τους, όπως η Gaz de France, η ιταλική ENI και η ισπανική Gαz Natural, ο προβληματισμός που εκφράζεται από κύκλους της ΔΕΠΑ είναι το κατά πόσο θα εντάξουν στη στρατηγική τους τη στρατηγική της ΔΕΠΑ, ή θα δουν την εταιρεία «ως ένα γραφειάκι» στην Ελλάδα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν. H παράμετρος αυτή αποτελεί ένα ποιοτικό στοιχείο της ιδιωτικοποίησης που, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, θα πρέπει να λάβει υπόψη της η κυβέρνηση βγαίνοντας στον διαγωνισμό.

Από ελληνικής πλευράς ενδιαφέρον έχει εκφράσει ο όμιλος Μυτιληναίου, ενώ τα ΕΛΠΕ που συμμετέχουν ήδη στην εταιρεία με ποσοστό 35% αναμένεται να ξεκαθαρίσουν τη στάση τους πριν βγει η προκήρυξη. H διοίκηση της εταιρείας έχει δηλώσει ότι εξετάζει όλα τα σενάρια από το να μείνει μέχρι να αγοράσει ή και να αποχωρήσει. Φαίνεται να προσανατολίζεται στην έξοδό της από τη θυγατρική ΔΕΣΦΑ και σε διεύρυνση του ποσοστού της στη ΔΕΠΑ με ή και χωρίς συνεταίρο. Δεν αποκλείεται πάντως και τρίτη συμμετοχή από ελληνικής πλευράς. H διοίκηση της ΔΕΠΑ έχει κάνει επαφές με το σύνολο των μεγάλων ευρωπαϊκών εταιρειών εν όψει της ιδιωτικοποίησης, ενώ παράλληλα προωθεί μέσα από επαφές σε όλα τα επίπεδα τον αγωγό ITGI σε μια προσπάθεια ενίσχυσης της στρατηγικής θέσης της εταιρείας. O πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Χάρης Σαχίνης είναι πεπεισμένος ότι η ΔΕΠΑ μπορεί να μετεξελιχθεί σε ένα ισχυρό περιφερειακό παίκτη της αγοράς φυσικού αερίου και ήδη έχει σχεδιάσει την επέκταση της εμπορικής της δραστηριότητας στην Ιταλία. Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να ανακοινωθεί συμφωνία με μεγάλη ιταλική εταιρεία του κλάδου για τη σύσταση κοινής εταιρείας που θα διαθέτει στην ιταλική αγορά 1,6 δισ. κ.μ. αερίου από το αζέρικο αέριο που θα μεταφέρεται μέσω το ITGI στη γειτονική χώρα. Το μεγάλο βάρος, η διοίκηση της ΔΕΠΑ το ρίχνει αυτή την περίοδο στην προώθηση του ITGI. O κ. Σαχίνης παρουσίασε προσφάτως στις αρμόδιες αρχές του Μπακού πρόταση για την αναβάθμιση της δυναμικότητας του ITGI από τα 12 δισ. κ.μ. αερίου στα 20 δισ. κ.μ. αερίου, δίνοντας διέξοδο στις ανησυχίες των Αζέρων για τη διάθεση του αερίου του Σαχ Ντενίζ στην περίπτωση που η δυναμικότητά του είναι μεγαλύτερη των αναμενόμενων 16 δισ. κ.μ. αερίου τον χρόνο από το 2017 και μετά.

Αυτό που ο κ. Σαχίνης επιχειρεί να επικοινωνήσει στους Ευρωπαίους και τους Αζέρους είναι τα έργα ITGI, Nabucco και TAP που έχουν σχεδιαστεί για να μεταφέρουν το αέριο της Κασπίας στην Ευρώπη, να αποτελέσουν ένα ενιαίο έργο, τον Νότιο Αξονα, η υλοποίηση του οποίου θα ξεκινήσει με τον ITGI που είναι το πιο ώριμο και οικονομικό αυτή τη στιγμή και μελλοντικά να αναπτυχθεί και με τους άλλους αγωγούς. H πρόταση φαίνεται να έχει κερδίσει έδαφος στην E.E., ενώ την έχει υποδεχθεί θετικά το Μπακού και η BP ως επικεφαλής της κοινοπραξίας που ελέγχει το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ 2.