ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Λύτρα 238 εκατ. δολ. σε πειρατές το 2010

Πονοκέφαλο και για τους Ελληνες εφοπλιστές αποτελούν οι πειρατές που δρουν στα στενά ανοιχτά της Σομαλίας, προκαλώντας σημαντικά προβλήματα στη διακίνηση των εμπορευμάτων μέσω θαλάσσης αλλά και οικονομικές απώλειες, καθώς απαιτούν μεγάλα ποσά προκειμένου να απελευθερώσουν πλήρωμα και πλοία που έχουν καταλάβει. Εκτιμάται ότι έως το 2015 το συνολικό κόστος από τις πειρατικές επιθέσεις μπορεί να αγγίξει τα 15 δισ. δολάρια, σύμφωνα με μελέτη του οργανισμού Geopolicity.

Ωστόσο, από την πλευρά του, το μη κυβερνητικό ίδρυμα One Earth Future, με έδρα τις ΗΠΑ, σε έκθεσή του υπολογίζει ότι η θαλάσσια πειρατεία κοστίζει στη διεθνή οικονομία έως και 7 δισ. δολ. ετησίως, συνυπολογίζοντας άμεσο κόστος και έμμεσες δαπάνες. Το 2010 καταβλήθηκαν λύτρα ύψους 238 εκατ. δολ. μόνο σε Σομαλούς πειρατές, οι οποίοι έχουν εκτινάξει τις χρηματικές απαιτήσεις τους από τις 15.000 δολ. σε περίπου 5,4 εκατ. δολ. ανά πλοίο! Σημαντικό μερίδιο από τα λύτρα που έχουν καταβληθεί στους πειρατές προέρχεται και από Ελληνες εφοπλιστές, πλοία των οποία εγκλωβίστηκαν έπειτα από πειρατική επίθεση.

Να σημειωθεί ότι οι πειρατικές επιθέσεις έχουν σημαντικές επιπτώσεις και επί των ασφαλίστρων των εμπορικών πλοίων. «Οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις αγοράζουν τέσσερα βασικά είδη ασφάλισης ως αποζημίωση από την πειρατεία: κίνδυνος πολέμου, απαγωγές και λύτρα (kidnap & ransom), το φορτίο και hull. Η πιο σημαντική αύξηση των ασφαλίστρων είναι του κινδύνου πολέμου. Από τους υπολογισμούς αυτούς εκτιμάται ότι το συνολικό επιπλέον κόστος της ασφάλισης λόγω της Σομαλίας κυμαίνεται από 460 εκατ. δολ. έως και 3,2 δισ. δολ. τον χρόνο», υποστηρίζουν ειδικοί.

Το πρώτο 6μηνο του 2011 οι Σομαλοί πειρατές πραγματοποίησαν 163 επιθέσεις έναντι 100 επιθέσεων που πραγματοποίησαν την αντίστοιχη περίοδο του 2010. Ωστόσο, φέτος, φαίνεται ότι ήταν λιγότερο αποτελεσματικοί στις επιθέσεις τους καθώς κατάφεραν να καταλάβουν 21 πλοία έναντι 27 πλοίων που κατέλαβαν πέρυσι. Σε παγκόσμιο επίπεδο πάντως οι πειρατές κατάφεραν φέτος να καταλάβουν 99 πλοία, 76 δέχθηκαν πυρά και 62 απλώς απειλήθηκαν.

Πλέον, αρκετά κράτη έχουν υιοθετήσει μέτρα παρουσίας ενόπλων επάνω στα πλοία που θα πλέουν στις επικίνδυνες περιοχές. Στην Ελλάδα, το όλο θέμα εξετάζεται από το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, σε συνεργασία με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών.