Η ύφεση υπερίσχυσε των εκπτώσεων

Η ύφεση υπερίσχυσε των εκπτώσεων

2' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Της Μαιρης Λεμπεση / mlebesi@kathimerini. gr

Με απώλειες που κατά μέσο όρο κινούνται γύρω στο 25% συγκριτικά με πέρυσι ολοκληρώνεται την προσεχή εβδομάδα η φετινή θερινή εκπτωτική περίοδος, με τα είδη ένδυσης, υπόδησης και οικιακού εξοπλισμού να παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη κάμψη σε επίπεδο πωλήσεων. Η εικόνα είναι αρκετά απογοητευτική για μεγάλη μερίδα εμπόρων οι οποίοι ανέμεναν βελτίωση ή έστω σταθεροποίηση της αγοραστικής κίνησης το φετινό καλοκαίρι, συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, όταν η χώρα προσέφυγε στον Μηχανισμό Στήριξης, με αποτέλεσμα το πάγωμα της αγοράς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, η φετινή κάμψη κατά 25% κατά μέσο όρο υπερβαίνει τις προηγηθείσες απώλειες στον τζίρο της αγοράς, που είχαν διαμορφωθεί σε 15% το 2010 και 20% το 2009. Σημαντική κάμψη παρατηρήθηκε φέτος και στον τζίρο των πολυκαταστημάτων, της τάξεως του 7%-10%, ενώ τα μεν μεγάλα καταστήματα τροφίμων παρουσίασαν απώλειες της τάξεως του 6%-8% τα δε μικρότερα είχαν αρνητική μεταβολή του δείκτη κύκλου εργασιών στα επίπεδα του 17%-20%.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΣΕΕ, κ. Β. Κορκίδη, η φετινή εκπτωτική περίοδος παρουσίασε μεν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τους καταναλωτές συγκριτικά με την προ (επίσημων) εκπτώσεων περίοδο, όμως για τους εμπόρους υπήρξε απογοητευτική. Ο ίδιος σημειώνει ότι σημαντικές απώλειες εντοπίζονται κυρίως στην περιφέρεια της Αττικής, της Θεσσαλονίκης αλλά και της Μακεδονίας συνολικά, ενώ καλύτερη είναι η εικόνα για κάποιο λόγο σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Πελοποννήσου.

Αλλαγές στον εμπορικό χάρτη

Κατά τα άλλα, διαπιστώνεται μετακίνηση εμπορικών επιχειρήσεων από παράπλευρους σε πιο κεντρικούς εμπορικούς δρόμους καθώς ο «αέρας» εξαφανίστηκε και τα μισθώματα εκλογικεύονται, χωρίς όμως αυτό να ανατρέπει το διαρκώς αυξανόμενο ποσοστό των άδειων, διαθέσιμων προς ενοικίαση καταστημάτων. Ενδεικτικά, στην αγορά της Κηφισιάς το 37% των καταστημάτων είναι άδεια, ενώ εκτιμάται ότι συνολικά ο αριθμός των εμπορικών καταστημάτων έχει μειωθεί κατά 30%. Σε ό, τι αφορά τους καταναλωτές, η συμπεριφορά τους χαρακτηρίζεται «φοβική», εξαιτίας της γενικευμένης ανασφάλειας για τα όσα έρχονται το φθινόπωρο, με αποτέλεσμα ακόμη και καταστήματα σε κεντρικά σημεία να αδυνατούν να κεφαλαιοποιήσουν την αρχικά μεγαλύτερη επισκεψιμότητα συγκριτικά με τα πιο περιφερειακά σημεία. Η κρίση επηρεάζει τους πάντες, ενώ το μόνο θετικό συμπέρασμα που προκύπτει είναι οι φθηνότερες τιμές που οδήγησαν σε κάμψη του πληθωρισμού στο 2,4% από 5,5% τον Ιούλιο του 2010.

Για καλύτερη εικόνα στα καταστήματα στην έναρξη των εκπτώσεων κάνει λόγο ο κ. Αλέξης Τσαντίλης της ομώνυμης αλυσίδας, σημειώνοντας ότι οι πωλήσεις ρούχων αυξήθηκαν τον Ιούλιο 1%, αλλά σημείωσαν κάμψη της τάξεως του 14% τον Αύγουστο. Στα 6 καταστήματα «Τσαντίλης» που λειτουργούν, το σημείο στο εμπορικό κέντρο Golden Hall παρουσίασε καλύτερη εικόνα συγκριτικά με τα υπόλοιπα, ενώ αντίστοιχα στα 6 σημεία της αλυσίδας Tous, οι πωλήσεις κοσμημάτων διατηρούνται σε πιο ικανοποιητικά επίπεδα, συγκριτικά με τις πωλήσεις των αξεσουάρ. Η αλυσίδα καταστημάτων «Τσαντίλης» πάντως κλείνει τη θερινή εκπτωτική περίοδο με bazaar και προσφορές που υπερβαίνουν το 50%. Κάμψη της τάξεως του 15% περίπου καταγράφηκε φέτος ακόμη και στα παιδικά είδη και τα παιχνίδια, με τις επιχειρήσεις του κλάδου να προσβλέπουν σε ενδεχόμενη τόνωση τον Σεπτέμβριο, οπότε η διάθεση σχολικών ειδών δύναται να τονώσει το αγοραστικό ενδιαφέρον.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή