ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε επενδυτικά κεφάλαια ψάχνουν ρευστό οι ακτοπλοϊκές

Σε αναζήτηση «ρευστού» βρίσκονται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, οι οποίες, πέραν του γεγονότος ότι διανύουν μια από τις χειρότερες περιόδους τους, έχουν να αντιμετωπίσουν και τη διστακτικότητα, έως και άρνηση, πολλών τραπεζών να συνεχίσουν να τις χρηματοδοτούν.

«Φως στην άκρη του τούνελ» για την ανεύρεση κεφαλαίων, θα μπορούσε να αποδειχθεί η συνεργασία με επενδυτικά κεφάλαια, τα οποία το τελευταίο διάστημα έχουν συνεργαστεί με ελληνικές ποντοπόρους εισηγμένες σε ξένα χρηματιστήρια. Ετσι, η πληροφορία ότι δύο ξένα σχήματα, μέσω ξένης τράπεζας, η οποία διαθέτει υποκατάστημα στην Ελλάδα και σημαντικό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο, διερευνούν την ακτοπλοϊκή αγορά και το ενδεχόμενο να επενδύσουν, προκάλεσε χαμόγελα ανακούφισης. Ωστόσο, νεότερες πληροφορίες, από καλά ενημερωμένες πηγές, αναφέρουν ότι οι άνθρωποι των δύο επενδυτικών κεφαλαίων εκτιμούν ότι υπάρχουν μεν θετικά αλλά παράλληλα και πολλά αρνητικά στοιχεία στο όλο εγχείρημα, γι’ αυτό και ακόμη δεν ανοίγουν τα χαρτιά τους.

Τα «συν» και τα «πλην»

Ειδικότερα, όπως αναφέρθηκε στην «Κ», στα θετικά στοιχεία καταγράφονται: οι χαμηλές τιμές των μετοχών των εισηγμένων, η σημαντική μείωση της αξίας των πλοίων, εκ των οποίων η μεγάλη πλειοψηφία είναι μικρής ηλικίας και υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών και η σημαντική εμπειρία σε θέματα διαχείρισης και διοίκησης, που έχουν τα στελέχη των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Επίσης, στα θετικά αναφέρεται και η εκτίμηση ότι υπάρχουν προοπτικές για καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα στα πλοία της γραμμής Πάτρα – Ιταλία.

Στα αρνητικά στοιχεία συμπεριλαμβάνονται τα εξής: τα χρέη των εταιρειών στις τράπεζες, καθώς και η κατάσταση των ίδιων των τραπεζών. Το υψηλό κόστος των καυσίμων, που μειώνει σημαντικά τα περιθώρια κέρδους. Ο χρόνος κατά τον οποίο τα πλοία λειτουργούν με μεγάλη πληρότητα έχει μειωθεί στους δυόμισι μήνες ετησίως, από οκτώ που ήταν πριν από δύο χρόνια. Οι συνεχείς παρεμβάσεις του κράτους στη λειτουργία της ακτοπλοϊκής αγοράς, καθώς το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (νόμος 2932/01) δεν απελευθερώνει πλήρως τις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές, αφού και το υπάρχον εργασιακό καθεστώς υποχρεώνει τις εταιρείες να δρομολογούν επί δέκα μήνες τα πλοία τους έστω και εάν δεν υπάρχει αντικείμενο.

Τα χαρτοφυλάκια

Στην ακτοπλοΐα, αρκετές τράπεζες λόγω των δανείων που έχουν χορηγήσει, έχουν μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, αλλά το τελευταίο διάστημα εναγωνίως αναζητούν τρόπους για να απαγκιστρωθούν. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας XRTC, η Τράπεζα Πειραιώς πρωτοστατεί με 210 εκατ. ευρώ και ακολουθεί η Εθνική Τράπεζα με 168 εκατ. ευρώ. Οι υπόλοιπες τράπεζες απέχουν σημαντικά από τις δύο πρώτες, αλλά διατηρούν σημαντικά χαρτοφυλάκια, όπως για παράδειγμα η Εμπορική Τράπεζα και η Alpha Bank με 100 εκατ. ευρώ εκάστη, η FBB με 41 εκατ. ευρώ και η Eurobank με 35 εκατ. ευρώ.