Ιδιαιτέρως συγκρατημένος θα συνεχίσει να είναι ο διεθνής τραπεζικός κλάδος έναντι της ναυτιλιακής βιομηχανίας και το 2012, καθώς, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, οι ναύλοι θα παραμείνουν αρκετά χαμηλά, με εξαίρεση τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG), ενώ και οι αξίες των πλοίων δεν θα εμφανίσουν ιδιαίτερη βελτίωση. Ωστόσο, όπως εκτιμά ο επικεφαλής της εταιρείας PSMI, Petrofin Research, Τεντ Πετρόπουλος, η φετινή χρονιά αναμένεται να λειτουργήσει σταθεροποιητικά για τις ευρωπαϊκές τράπεζες. Και τούτο, διότι σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και εν όψει των κανόνων της Βασιλείας III για την κεφαλαιακή επάρκεια, λαμβάνουν μέτρα βελτίωσης της ικανότητάς τους να διαθέτουν ρευστό και να αρχίσουν σταδιακά να αυξάνουν και πάλι τόσο τα δάνειά τους όσο και τα ναυτιλιακά τους χαρτοφυλάκια.
Ο κ. Πετρόπουλος επισήμανε, ακόμη, ότι εκτιμά πως το δεύτερο εξάμηνο του 2012 μπορεί να υπάρξει μικρή ανάκαμψη, η οποία θα σταθεροποιηθεί το 2013-2014 με προοπτική να ανοίξουν και «στρόφιγγες» χρηματοδότησης των επενδυτικών σχεδίων των ναυτιλιακών εταιρειών. Παρά τις όποιες αισιόδοξες «πινελιές», ωστόσο, που αφορούν στον τομέα των χρηματοδοτήσεων, ναυτιλιακοί αναλυτές θεωρούν ότι το 2012 θα είναι δύσκολη χρονιά για τη ναυτιλία. Εκτιμάται ότι ορισμένες εταιρείες του κλάδου δεν θα μπορέσουν να καλύψουν τις δανειακές τους υποχρεώσεις, ακόμη και αν πωλήσουν το σύνολο του στόλου τους.
Σύμφωνα με την AMA Capital Partners, το 2012 ενδέχεται να καταγραφούν αναταράξεις στις εισηγμένες ναυτιλιακές στη Γουόλ Στριτ καθότι προβλέπεται περαιτέρω πτώση των χρηματιστηριακών αξιών τους και δυσκολίες άντλησης κεφαλαίων. Ετσι, με δεδομένο το αρνητικό κλίμα που επικρατεί στον χώρο της ναυτιλίας, η απόφαση της ιταλικής τράπεζας Unicredit να προχωρήσει σε περιορισμό του ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου της, το οποίο φθάνει τα 9 δισ. ευρώ, φαίνεται ότι δεν αιφνιδίασε κανέναν. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ το 2008 ήταν η επικεφαλής τράπεζα 12 κοινοπρακτικών δανείων ύψους 842 εκατ. δολ. το 2011, ενεπλάκη μόλις σε τρία δάνεια ύψους 276 εκατ. δολ. Τραπεζικοί κύκλοι ανέφεραν στην «Κ» ότι «από την πλευρά της ιταλικής τράπεζας διερευνάται το ενδεχόμενο να πουληθεί μέρος του χαρτοφυλακίου με έκπτωση έως και 30%».
Επίσης, γερμανικές και σκανδιναβικές τράπεζες έχουν σκληρύνει τη στάση τους ως προς τη χορήγηση δανείων στις ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ οι γαλλικές, με πρώτη τη Socit Gnrale και μετά την BNP, έχουν ανακοινώσει πως ετοιμάζονται και αυτές να περιορίσουν τα χαρτοφυλάκια τους, Επιπλέον σε σμίκρυνση του ναυτιλιακού της χαρτοφυλακίου προσανατολίζεται και η ισπανική Santander ενώ η βρετανική Lloyds TSB εδώ και 18 μήνες προσπαθεί να το πουλήσει ανεπιτυχώς.
Υπενθυμίζεται ότι, βάσει στοιχείων της εταιρείας PSMI, Petrofin Research, το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο των τραπεζών σε διεθνές επίπεδο αγγίζει τα 500 δισ. δολάρια, εκ των οποίων τα 57 δισ. αφορούν στη χρηματοδότηση ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων, εκ των οποίων τα 15,8 δισ. δολ. έχουν δοθεί από 12 ελληνικές τράπεζες.