Μπορεί η αγορά της Αθήνας να βιώνει τη χειρότερη περίοδο των τελευταίων δεκαετιών, ιδίως μετά και τις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές, ωστόσο, όμως φαίνεται πως παραμένει ένας ελκυστικός προορισμός κατανάλωσης. Σύμφωνα με σχετική έρευνα του Economist Intelligence Unit (EIU), η Αθήνα κατατάσσεται στη 15η θέση επί συνόλου 33 πόλεων της Ευρώπης, με βάση τα πλεονεκτήματα που προσφέρει από πλευράς κατανάλωσης.
Ο σχετικός δείκτης που επιμελείται το Economist χρησιμοποιεί 38 διαφορετικές παραμέτρους που καλύπτουν πέντε βασικούς τομείς και συγκεκριμένα, τις προτάσεις αγορών, το πόσο προσιτές είναι οι τιμές των προϊόντων, την ξενοδοχειακή υποδομή και τις μεταφορές, την άνεση και τις παρεχόμενες υπηρεσίες και τέλος τον πολιτισμό και το κλίμα.
Με βάση τα παραπάνω, η Αθήνα κατόρθωσε να ξεχωρίσει στην κατηγορία της οικονομικά προσιτής πρωτεύουσας, λόγω των ανταγωνιστικών τιμών ορισμένων από τα ξενοδοχεία του κέντρου, ενώ παραμένει ψηλά στη λίστα που αφορά τον συνδυασμό τουρισμού, κατανάλωσης και ψυχαγωγίας, δείγμα ότι αν δεν υπήρχε η κρίση, θα μπορούσε να ξεχωρίσει ακόμα περισσότερο.
Στην πρώτη θέση του σχετικού δείκτη βρίσκεται το Λονδίνο, ενώ σε απόσταση αναπνοής στη δεύτερη θέση ισοβάθμησαν οι δύο ισπανικές πόλεις της Μαδρίτης και της Βαρκελώνης. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν κατά σειρά το Παρίσι, η Ρώμη και το Βερολίνο, ενώ πάνω από την Αθήνα, μεταξύ άλλων, κατατάσσονται επίσης, η Λισσαβώνα, η Πράγα, η Βουδαπέστη, το Μιλάνο, η Βιέννη, το Δουβλίνο και οι Βρυξέλλες. Αντιθέτως, έπονται της Αθήνας πόλεις, όπως το Μόναχο, η Μόσχα, η Σόφια και το Βουκουρέστι. Στην τελευταία θέση βρίσκεται η Γενεύη.
Σε κάθε περίπτωση, η θέση της πόλης στη μέση της ευρωπαϊκής κατάταξης, αποτελεί από μόνη της ένα σημαντικό επίτευγμα, αν αναλογιστεί κανείς τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα της χώρας και ασφαλώς τη μη ομαλή λειτουργία των καταστημάτων του κέντρου, λόγω των πυκνών διαδηλώσεων και συχνά και των επεισοδίων που σημειώνονται. Η αποκατάσταση της ομαλότητας αποτελεί πάγιο αίτημα των καταστηματαρχών του κέντρου, καθώς, σε συνδυασμό και με την οικονομική κρίση και τη μείωση της κατανάλωσης, καθίσταται αδύνατη η επιβίωση πολλών εξ αυτών. Ηδη τα κενά καταστήματα σε κεντρικές οδούς ξεπερνούν το 20% του συνόλου στις περισσότερες περιπτώσεις, με αποκορύφωμα την οδό Σταδίου, όπου σχεδόν ένα στα δύο καταστήματα είναι κενό.