ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Δυναμικό παρών των Ελλήνων εφοπλιστών σε LNG με παραγγελίες άνω του 1,8 δισ. δολ.

Από τους πιο ενεργούς «παίκτες» στην εκμετάλλευση των επενδυτικών ευκαιριών στη ναυτιλία παραμένουν οι Ελληνες εφοπλιστές παρά τα σύννεφα που έχουν συγκεντρωθεί πάνω από τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα με την αποχώρηση της γερμανικής τράπεζας Commerzbank – Deutsche Schiffsbank, του τρίτου μεγαλύτερου παίκτη στον κόσμο με 26 δισ. δολ. χαρτοφυλάκιο, τη συνεχιζόμενη «σφικτή» πολιτική χρηματοδότησης των επενδύσεων από τις υπόλοιπες τράπεζες και τη σημαντική πτώση των αξιών των πλοίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις αρχές του έτους έχουν επενδυθεί, μόνο για παραγγελία πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG) άνω του 1,8 δισ. δολαρίων σε ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί αφορούν εννέα πλοία, ενώ σε δύο περιπτώσεις προβλέπονται options για την κατασκευή άλλων επτά LNG. Ναυλομεσιτικοί κύκλοι ανέφεραν στην «Κ» ότι τους τελευταίους μήνες έχουν επενδύσει σε πλοία LNG η εταιρεία Dynagas του Γ. Προκοπίου με την παραγγελία άλλων δύο πλοίων τα οποία θα παραδοθούν το 2014, η εταιρεία Maran Gas του Γ. Αγγελικούση, επίσης, με δύο πλοία που αποτελούσαν option, η εταιρεία Tsakos Shipping με ένα πλοίο και πρόβλεψη άσκησης option και η εταιρεία Alpha Tankers του Χρ. Κανελλάκη με ένα πλοίο. Επίσης στα LNG εισήλθε και η εταιρεία Almi Gas του K. Φωστηρόπουλου ο οποίος, σύμφωνα με πληροφορίες, κατέληξε σε συμφωνία με τα ναυπηγεία της Daewoo για την κατασκευή δύο LNG χωρητικότητας 160.000 cbm έκαστο, ενώ έχει το δικαίωμα να επεκτείνει την παραγγελία για την κατασκευή άλλων έξι πλοίων. Στα LNG έχουν εισέλθει από πέρυσι σημαντικοί Ελληνες εφοπλιστές που διαθέτουν ρευστότητα και έχουν τη δυνατότητα να εξασφαλίσουν τη χρηματοδότησή τους παρά τις δυσκολίες στην τραπεζική αγορά.

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Golden Destiny οι Ελληνες εφοπλιστές κατά τη διάρκεια του πρώτου 6μήνου του 2012 επένδυσαν συνολικά περί τα 5,3 δισ. δολάρια για την παραγγελία νέων πλοίων αλλά και την αγορά μεταχειρισμένων. Ειδικότερα, επένδυσαν 3,6 δισ. δολάρια για την παραγγελία 70 πλοίων (μεταξύ των οποίων και τα εξειδικευμένα πλοία LNG) ενώ επένδυσαν και 1,7 δισ. ευρώ για την αγορά 83 μεταχειρισμένων πλοίων. Σε παγκόσμιο επίπεδο το πρώτο 6μηνο του τρέχοντος έτους επενδύθηκαν περί τα 54,5 δισ. δολάρια για την παραγγελία 729 πλοίων.

Συμφωνία για 10 πλοία

Στην αγορά 10 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, συνολικής αξίας 1,2 δισ. δολαρίων, προχώρησε η εταιρεία Enesel SA, συμφερόντων της οικογένειας Λαιμού. Η αγορά απέκτησε «σάρκα και οστά» όταν άνθρωποι της εταιρείας Enesel SA εκμεταλλεύτηκαν την αδυναμία της Korea Infrastructure Investments Asset Management Co (KIAMCO), να συμφωνήσει με την εταιρεία Evergreen για να χρηματοδοτήσει τη ναυπήγηση 10 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 13.800 teu, έκαστο. Η ταϊβανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών Evergreen, κατά πληροφορίες, σχεδίαζε να ακολουθήσει τη συνταγή της Maersk και να «μπει» και αυτή στα πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ετσι, αποφάσισε να συμφωνήσει με έναν επενδυτή για να χρηματοδοτήσει τη ναυπήγησή τους και στη συνέχεια να τα ναυλώσει με leasing. Ως επενδυτής επελέγη αρχικώς η KIAMCO και ενώ οι δύο πλευρές βρίσκονταν κοντά στη συμφωνία η KIAMCO, «ανέκρουσε πρύμναν» παρά το γεγονός ότι τα πλοία επρόκειτο να «κτισθούν» στα ναυπηγεία της Hyundai. Ναυλομεσιτικοί κύκλοι εκτιμούν ότι η βασικότερη αιτία που «χάλασε» η συμφωνία ήταν το υψηλό κόστος της επένδυσης. Το «κενό» που δημιουργήθηκε στα σχέδια της Evergreen ήρθε να καλύψει η Enesel. Οι δύο πλευρές συμφώνησαν και η Enesel θα επενδύσει περίπου 1,2 δισ. δολάρια για τη ναυπήγηση των 10 πλοίων τα οποία και θα τα διαθέσει με leasing στην Evergreen, για πέντε χρόνια με option για παράταση του χρόνου ναύλωσης. Το ποσό της ημερήσιας ναύλωσης των πλοίων δεν έχει γίνει γνωστό, ενώ η παράδοσή τους από τα ναυπηγεία της Hyundai αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του 2014.

Εν τω μεταξύ, κατά πληροφορίες η εταιρεία Laskaridis Shipping προχώρησε στην απόσυρση δύο ακόμη πλοίων της. Πρόκειται για τα πλοία ψυγεία «Antarctic Star» (1983) και «Frio Hamburg» (1988), τα οποία πουλήθηκαν αποφέροντας περί τα 2,3 εκατ. δολάρια. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες από την αρχή του έτους η εταιρεία φέρεται να έχει αποσύρει πέντε μονάδες.