Νέοι «παίκτες» από Κίνα και ΗΠΑ στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας

Νέοι «παίκτες» από Κίνα και ΗΠΑ στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας

2' 51" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η απόφαση της γερμανικής τράπεζας Commerzbank – Deutsche Schiffsbank να αποχωρήσει από τον κλάδο της ναυτιλιακής βιομηχανίας, αλλάζει τα δεδομένα στον κλάδο καθώς αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο χρηματοδότη του κλάδου παγκοσμίως, με χαρτοφυλάκιο 26 δισ. δολαρίων, αλλά και τον δεύτερο μεγαλύτερο της ελληνικής αγοράς με πιστώσεις 5,5 δισ. δολαρίων. Είναι προφανές ότι η αποχώρηση ενός τόσο ισχυρού παίκτη ανάβει το «πράσινο φως» για δυναμικότερη είσοδο στον χώρο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης νέων τραπεζών.

Ναυτιλιακοί κύκλοι αλλά και τραπεζίτες, που ασχολούνται με τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, όταν αναφέρονται στην εξέλιξη αυτή είναι κατηγορηματικοί: υποστηρίζουν ότι η συγκεκριμένη απόφαση της γερμανικής τράπεζας, αλλά και η αδυναμία των περισσότερων ευρωπαϊκών να συνεχίσουν τη δραστηριοποίησή τους στον κλάδο της χρηματοδότησης ειδικευμένων αγορών, λόγω έλλειψης ρευστότητας, επιταχύνουν κινήσεις αμερικανικών και κινεζικών πιστωτικών ιδρυμάτων για διεύρυνση των χαρτοφυλακίων τους ή για επανεμφάνισή τους στον κλάδο ύστερα από απουσία ετών.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη ορισμένες τράπεζες επενδυτικού χαρακτήρα, από την άλλη άκρη του Ατλαντικού, αρχίζουν να επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους στη ναυτιλία, μελετώντας:

α) Είτε την αγορά χαρτοφυλακίων από ευρωπαϊκές τράπεζες, που θέλουν να πουλήσουν.

β) Είτε την απευθείας είσοδό τους στον κλάδο, πιστεύοντας ότι έρχεται ο καιρός για ασφαλείς ναυτιλιακές τοποθετήσεις.

Η απόφαση της Commerzbank – Deutsche Schiffsbank, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, αναμένεται να επηρεάσει και την ελληνική αγορά. «Είναι ιδιαιτέρως λυπηρό ότι ένας παραδοσιακός γερμανικός παίκτης βγαίνει από το παιχνίδι, αφού είχε χαρακτηριστικά που τον έκαναν μοναδικό, γιατί στήριζε τόσο μεγάλους όσο και μικρούς εφοπλιστές. Είναι βαθύς γνώστης της αγοράς και με μακρόχρονη ιστορία στη στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας» αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στην «Κ» από ναυτιλιακή πηγή που γνωρίζει πρόσωπα και πράγματα στον χώρο.

Κινεζική «εισβολή»

Δυναμική είσοδο στον κλάδο χρηματοδότησης των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων επιχειρούν, ωστόσο, οι κινεζικές τράπεζες δημιουργώντας ένα ιδιαίτερα ευνοϊκό περιβάλλον, κυρίως, για τους Ελληνες εφοπλιστές με τους οποίους υπάρχουν «αγαστές εμπορικές σχέσεις δεκαετιών».

Σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Ξηραδάκη, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας XRTC, «η ελληνική ναυτιλία έχει ανοίξει τις πόρτες της στην κινεζική χρηματοδότηση, που σιγά σιγά, αλλά σταθερά, αυξάνεται, και αυτό είναι πολύ θετικό». Σημειώνεται ότι ήδη κινεζικές τράπεζες βρίσκονται ψηλά στη λίστα της χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Petrofin Research, η China Exim έχει χαρτοφυλάκιο 850 εκατ. δολαρίων, η China Development Bank 500 εκατ. δολαρίων και η China Everbright Bank 150 εκατ. δολαρίων. Οι κινεζικές τράπεζες, σύμφωνα με τον κ. Ξηραδάκη, με πρωτοπόρες την China Development Bank και την China Export Import Bank έχουν ήδη συνάψει σχέσεις με ελληνικές εταιρείες, όπως οι Dryships (Οικονόμου), Dynacom (Προκοπίου),Costamare (Κωνσταντακόπουλος), Danaos (Κούστας), Golden Union (Βενιάμης) κ.λπ.

Ειδικό Κέντρο

«Απόδειξη της στόχευσης των κινεζικών τραπεζών στην ανάπτυξη των ναυτιλιακών διεθνών χαρτοφυλακίων αποτελεί η ίδρυση κέντρου ναυτιλιακής χρηματοδότησης από την CDB, καθώς επίσης και η συμμετοχή της Bank of China σε ναυτιλιακά δάνεια. Το γενικότερο κλίμα αύξησης των margins στις διεθνείς αγορές για τη ναυτιλία έχει κλείσει την ψαλίδα μεταξύ κόστους χρηματοδότησης από τις κινεζικές τράπεζες σε σύγκριση με τις ευρωπαϊκές» ανέφερε ο κ. Ξηραδάκης. Να σημειωθεί ακόμη ότι η κινεζική πλευρά έχει δημιουργήσει ένα ελληνο-κινεζικό ταμείο, ύψους 5 δισ. δολαρίων, μέσω του οποίου χορηγούνται δάνεια από κινεζικές τράπεζες, με ευνοϊκούς όρους, προς Ελληνες εφοπλιστές, οι οποίοι θέλουν να «χτίσουν» πλοία τους σε κινεζικά ναυπηγεία ή να ολοκληρώσουν παραγγελίες που ξεκίνησαν και εξαιτίας της κρίσης διακόπηκε η χρηματοδότηση της επένδυσής τους. Πρόκειται για μία από τις πρώτες πρωτοβουλίες που είχε ληφθεί στο πλαίσιο της στήριξης της ελληνικής επιχειρηματικότητας, από τη στιγμή που ενέσκηψε η οικονομική κρίση στη χώρα μας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή