ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ιδιωτικοποίηση των εμπορικών λιμένων ζητεί η Διεθνής Ναυτική Ενωση

Την ιδιωτικοποίηση των φορέων παροχής λιμενικών υπηρεσιών, σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη, προκειμένου να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο το εμπορικό λιμάνι προσφέροντας σημαντικά στην εθνική οικονομία, ζητεί η Διεθνής Ναυτική Ενωση (ΔΝΕ), τα μέλη της οποίας εκπροσωπούν τις μεγαλύτερες διεθνείς εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Υποστηρίζουν ότι ήδη έπρεπε να είχαν προχωρήσει ταχύτερα οι ιδιωτικοποιήσεις, με την Πολιτεία να θέτει, εκ μέρους της, «τους κατάλληλους κανόνες και ρυθμιστικούς φορείς σε λειτουργία». Οι εκπρόσωποι της ΔΝΕ στην πρόσφατη συνάντηση που είχαν με τον υπουργό Ναυτιλίας Κωνσταντίνο Μουσουρούλη ανέφεραν ότι το καλύτερο παράδειγμα επιτυχούς δραστηριοποίησης ιδιώτη επενδυτή στο λιμάνι είναι αυτό της κινεζικής Cosco, μέσω της θυγατρικής της εταιρείας Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιώς (ΣΕΠ Α.Ε.). Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της ΣΕΠ, που ελέγχει τον προβλήτα ΙΙ, είναι της τάξης του 130% ετησίως. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το διάστημα Μάιος 2010-Μάιος 2011 η ΣΕΠ είχε διακινήσει 378,9 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, ενώ κατά το ημερολογιακό έτος Μάιος 2011-Μάιος 2012, ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκαν από τις εγκαταστάσεις της αυξήθηκαν στις 874,6 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια διαφορετικών διαστάσεων.

Τα σχέδια του υπουργείου

Στους σχεδιασμούς του υπουργείου Ναυτιλίας σχετικά με τις αποκρατικοποιήσεις σε ΟΛΠ και ΟΛΘ, κατά πληροφορίες, προβλέπεται η παραχώρηση της εκμετάλλευσης συγκεκριμένων υπηρεσιών των λιμένων για μεγάλο χρονικό διάστημα είτε μέσω απευθείας παραχωρήσεων είτε μέσω πώλησης υφισταμένων μετοχών των 12 λιμανιών που είναι Α.Ε. και οι οποίες είναι παραχωρησιούχοι. Σε πρώτο πλάνο, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, έχουν μπει οι παραχωρήσεις: του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων (Σ.ΕΜΠΟ) στον ΟΛΘ, του προβλήτα Ι του Σ.ΕΜΠΟ στον Πειραιά τον οποίο διαχειρίζεται ο ΟΛΠ καθώς και ο Σταθμός Αυτοκινήτων (Car Terminal) στο Κερατσίνι, για τον οποίο ο ΟΛΠ έχει προγραμματίσει την υλοποίηση έργων τα οποία με την πλήρη ολοκλήρωσή τους θα μετατρέψουν τον σταθμό στον μεγαλύτερο της ανατολικής Μεσογείου, γεγονός που έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον αρκετών ξένων επενδυτών. Επίσης, υπό παραχώρηση είναι και ο σταθμός κρουαζιέρας για τον οποίο έχουν προγραμματισθεί έργα βελτίωσης των υποδομών του, με την κατασκευή έξι νέων θέσεων πρόσδεσης κρουαζιερόπλοιων συνολικού ύψους 220 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 180 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Σημειώνεται ότι οι διοικήσεις και των δύο λιμανιών έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν άμεσα σε διαγωνιστικές διαδικασίες για τους Σταθμούς Εμπορευματοκιβωτίων. Σε ό,τι αφορά το ρυθμιστικό πλαίσιο, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι σχεδιάζεται ο διαχωρισμός διοικητικών αρμοδιοτήτων από τις εμπορικές δραστηριότητες των λιμένων.

Καθυστερήσεις

Οι εκπρόσωποι της ΔΝΕ επεσήμαναν στον κ. Μουσουρούλη ότι καταγράφεται σημαντική καθυστέρηση προώθησης των διαδικασιών της σιδηροδρομικής σύνδεσης των εμπορικών τμημάτων του λιμένος Πειραιώς – Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) και Σταθμός Αυτοκινήτων (Car Terminal) – με το Θριάσιο Πεδίο, το οποίο αποτελεί κομβική επένδυση για τη χώρα. «Τα έργα αυτά εκτιμούμε ότι είναι ζωτικής σημασίας και θα καταστήσουν τον Πειραιά μεγάλο διαμετακομιστικό κέντρο παγκοσμίου ενδιαφέροντος, που είναι και το ζητούμενο, και θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας πέραν των άλλων σε δεκάδες δορυφορικά επαγγέλματα που σχετίζονται με την ποντοπόρο ναυτιλία», ανέφερε ο πρόεδρος της ΔΝΕ Νίκος Αρβανίτης. Κατά τον ίδιο, η Ελλάδα, ιδιαίτερα στις σημερινές οικονομικές συνθήκες, έχει ανάγκη από ένα πακέτο αναπτυξιακών έργων με εξωστρέφεια, χωρίς τις προκαταλήψεις του παρελθόντος. Η περαιτέρω ανάπτυξη υποδομών λιμένων και logistics στη χώρα μας, όπως είπε ο ίδιος, είναι ένα βασικό πεδίο άμεσης προτεραιότητας. «Απαιτούνται γρήγοροι ρυθμοί ανάπτυξης χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες. Οι επενδυτές πρέπει να έχουν το κατάλληλο ευέλικτο και σίγουρο περιβάλλον. Προς τούτο, οι θεσμικοί φορείς της Πολιτείας πρέπει να λάβουν τις δέουσες πρωτοβουλίες άμεσα», ανέφερε στην «Κ».

Ο υπουργός από την πλευρά του υποσχέθηκε ότι η ηγεσία του υπουργείου θα καταβάλει κάθε προσπάθεια προς διευθέτηση των προβλημάτων που απασχολούν τα μέλη της Διεθνούς Ναυτικής Ενωσης και έχουν σχέση με την περαιτέρω ανάπτυξη και βελτίωση της εύρυθμης λειτουργίας των λιμένων Πειραιώς και Θεσσαλονίκης.