ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Διστακτικοί οι καταναλωτές παρά τις μεγάλες εκπτώσεις

Κατώτερη των προσδοκιών των εμπόρων εξελίσσεται η αγοραστική κίνηση τις πρώτες ημέρες των θερινών εκπτώσεων. Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, οι καταναλωτές είναι από διστακτικοί έως αδιάφοροι, παρά το γεγονός ότι οι τιμές είναι οι χαμηλότερες της τελευταίας δεκαετίας. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, κ. Β. Κορκίδη, οι έμποροι έχουν συμπιέσει σε πρωτόγνωρα επίπεδα ακόμη και τις αρχικές τιμές των εμπορευμάτων, με αποτέλεσμα η τελική τιμή, μετά τις γενναίες προσφορές που αγγίζουν και το 70% από την πρώτη ημέρα των εκπτώσεων, να είναι πραγματικά χαμηλή.

«Ωστόσο, και τα εισοδήματα είναι στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών και η ανεργία στα υψηλότερα, με αποτέλεσμα και οι εκπτώσεις να γίνονται το θύμα της δύσκολης συγκυρίας», σημειώνει ο κ. Κορκίδης.

Ανάλογη εικόνα προκύπτει και από τα όσα ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, κ. Κ. Χατζαρίδης. Ο ίδιος σημειώνει ότι η αγορά ουσιαστικά υπολειτουργεί παρά τις πολύ γενναιόδωρες προσφορές των εμπόρων. «Η πρώτη εβδομάδα αποτελεί πάντα το βαρόμετρο για την εξέλιξη της περιόδου συνολικά και οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για απώλειες σε ποσοστά μεταξύ 15% και 30% συγκριτικά με πέρυσι, αναλόγως με την περιοχή αλλά και τα είδη». Ο κ. Χατζαρίδης υπογραμμίζει ότι ο εμπορικός κόσμος ουσιαστικά πορεύεται με συνεχή δεκαήμερα προσφορών από τη λήξη της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου τον περασμένο Φεβρουάριο, μέχρι και την έναρξη της θερινής, χωρίς όμως αποτέλεσμα αφού οι καταναλωτές απλώς δεν έχουν διαθέσιμο εισόδημα για αγορές.

Για «αδύναμο σφυγμό» στην αγορά τις πρώτες ημέρες των εκπτώσεων κάνει λόγο από την πλευρά του και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδας, κ. Αντ. Μακρής. Σύμφωνα με τον ίδιο, η διευρυμένη ανασφάλεια και η αβεβαιότητα για την επιβολή νέων φόρων αποτελούν πλέον τους βασικούς παράγοντες διαμόρφωσης της καμπύλης της ζήτησης στην αγορά, αφού ο άλλοτε ρυθμιστικός παράγοντας της ψυχολογίας βρίσκεται σταθερά σε αρνητικό έδαφος την τελευταία διετία. Ο κ. Μακρής ωστόσο κάνει μία διάκριση μεταξύ των πιο οργανωμένων επιχειρήσεων, δηλαδή των αλυσίδων αλλά και των πολυκαταστημάτων κι εμπορικών κέντρων, και των μικρότερων μεμονωμένων καταστημάτων, διαπιστώνοντας ότι η ζήτηση διαφοροποιείται προς όφελος των μεγάλων. «Η κατάσταση είναι αρνητική συνολικά στην αγορά, όμως εκτιμώ ότι οι πιο οργανωμένες επιχειρήσεις καθώς και εκείνες που έχουν αναπτύξει σχέσεις εμπιστοσύνης με τον πελάτη δύνανται να καλύψουν μέρος των απωλειών της προηγούμενης περιόδου», υποστηρίζει ο κ. Μακρής. Εκτιμάται πάντως ότι η αγορά ένδυσης/υπόδησης «τρέχει» από τις αρχές του έτους με απώλειες σε ποσοστό 20% περίπου συγκριτικά με πέρυσι.

Υπ’ αυτή την έννοια, ο Σεπτέμβριος αναμένεται να αναδείξει νέα προβλήματα για όσες εμπορικές επιχειρήσεις δεν καταφέρουν να καταγράψουν επιδόσεις που θα αντιστρέφουν σε έναν βαθμό την αρνητική πορεία των προηγούμενων μηνών. Εν κατακλείδι, το ξεκαθάρισμα στην αγορά θα συνεχιστεί καθώς η ρευστότητα ανάγεται σε ρυθμιστικό παράγοντα επιβίωσης για τον εμπορικό κόσμο.