ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΔΗΚΤΗΣ

Τέλη υπέρ τρίτων και «φούσκα» στις ΑΠΕ

Το αν οι συναρμόδιοι υπουργοί καταφέρουν τελικά να ελαφρύνουν τον λογαριασμό ρεύματος από φόρους και τέλη υπέρ τρίτων, θα φανεί. Καλό θα ήταν, πάντως, να επιμείνουν γιατί μετά τη «φούσκα» των ΑΠΕ θα πρέπει να διαχειριστούν και τη «βόμβα» των ρύπων που έρχεται. Τα δωρεάν δικαιώματα CΟ2 που απολαμβάνει o τομέας της ηλεκτροπαραγωγής από 1/1/2013 καταργούνται σε εφαρμογή Ευρωπαϊκής Οδηγίας. Αυτό σημαίνει ότι η ΔΕΗ θα πρέπει να αγοράζει 50 εκατ. τόνους δικαιωμάτων ρύπων που χρειάζεται για να λειτουργήσει τις μονάδες της. Το κόστος αυτών κυμαίνεται σε ετήσια βάση από 0,5 έως 1 δισ. ευρώ (ανάλογα τη διακύμανση της τιμής στο Χρηματιστήριο ρύπων) και μεταφράζεται σε αντίστοιχη αύξηση των δημοσίων εσόδων, αλλά και παράλληλα σε αύξηση των τιμολογίων της τάξης του 19%-38%. Ακόμη και εάν αυτό το κόστος η ΔΕΗ δεν το μετακυλίσει εξ ολοκλήρου στην κατανάλωση το πρώτο εξάμηνο του έτους, το δεύτερο εξάμηνο θα υποχρεωθεί να το κάνει γιατί απελευθερώνονται και τα οικιακά τιμολόγια.

Οι ξένοι κάνουν πολλά ραντεβού, αλλά λεφτά δεν φέρνουν

Μπορεί τα μεγάλα ξένα «σπίτια» να… αλωνίζουν στην περιοχή πέριξ της πλατείας Συντάγματος, ωστόσο η αυξημένη αυτή κινητικότητα δεν συνδέεται σε καμιά περίπτωση με την πρόθεσή τους να επενδύσουν στη χώρα μας. Για να τοποθετήσουν ίδια κεφάλαια ή κεφάλαια πελατών τους «θα χρειαστεί είτε να επιστρέψουν οι θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης, είτε να λήξει η αβεβαιότητα, ενδεχομένως ακόμα και με την έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ» σημειώνει στη στήλη ξένος τραπεζίτης, που λαμβάνει μέρος στις επαφές και είναι σε θέση να γνωρίζει τις προθέσεις και των υπολοίπων. Ο ίδιος άνθρωπος αριθμεί πάντως «τουλάχιστον οκτώ με εννέα μεγάλους Ελληνες επιχειρηματίες» που βρίσκονται σε επαφή μαζί τους.

Παράταση απαγόρευσης

Θα παραταθεί η απαγόρευση των ανοιχτών πωλήσεων στο Χρηματιστήριο και μετά τις 25 Ιουλίου που εκπνέει η σχετική απαγόρευση. Για τον λόγο αυτό θα συνεδριάσει το μεσημέρι της ερχόμενης Τρίτης η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς. Με τη νέα απαγόρευση θα συμπληρωθεί ένας χρόνος χωρίς ανοιχτές πωλήσεις στη χρηματιστηριακή αγορά. Οπως αναφέρει ο πρόεδρος της Ε.Κ., Κ. Μποτόπουλος, ο ευρωπαϊκός κανονισμός με τον οποίο τίθενται όροι και προϋποθέσεις στις ανοιχτές πωλήσεις θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Νοεμβρίου 2012. Την απαγόρευση συνεχίζουν και οι αγορές της Ισπανίας, του Βελγίου και της Ιταλίας.

Ενδεικτικό, κι αυτό, της προσπάθειας που κάνουν οι εταιρείες για να εξοικονομήσουν πόρους «απ’ όπου είναι δυνατόν». Σε εισηγμένη, η εντολή που δόθηκε στο προσωπικό είναι να μειώσει τις φωτοτυπίες, προκειμένου να περιορισθούν στις απολύτως απαραίτητες. Σε διαφορετική περίπτωση, η «απειλή» είναι πως θα φτάσει μέχρι και σε παρακράτηση του ποσού που θα αντιστοιχεί σε κάθε «άχρηστη» φωτοτυπία που βγαίνει…

Μέχρι πρόσφατα τα φαινόμενο παρατηρούνταν μόνο στις ξένες επιχειρήσεις, οι οποίες εξήγαγαν προϊόντα στην Ελλάδα και είχαν διακόψει τις προμήθειες από τον φόβο της μη αποπληρωμής τους. Το φαινόμενο, ως γνωστόν, ξεκίνησε από την Ιταλία πριν από περίπου 2,5 χρόνια και έκτοτε έχει επεκταθεί σε όλη την Ευρώπη. Τελευταία, ακόμα και στην… Ελλάδα. Οπως πληροφορείται η στήλη, αρκετές από τις υγιείς και κερδοφόρες εισηγμένες, που δεν ξεπερνούν τις 30 σε σύνολο 265, έχουν διακόψει την προμήθεια προϊόντων σε πελάτες τους που είναι επισφαλείς…

Νέα λιγνιτικά πεδία

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας φέρεται να επαναφέρει στο προσκήνιο το άνοιγμα νέων λιγνιτικών πεδίων (Ελασσόνας και Δράμας) πέρα από αυτό της Βεύης, ο διαγωνισμός του οποίου βρίσκεται, ως γνωστόν, σε εξέλιξη. Από τα τρία μέτρα που έχει στη διάθεσή του για το σπάσιμο του μονοπωλίου της ΔΕΗ, πώληση λιγνιτικών μονάδων, άνοιγμα νέων λιγνιτικών πεδίων και εικονικές δημοπρασίες ενέργειας, το τελευταίο φαίνεται ως το πιο άμεσα εφαρμόσιμο και αυτό θεωρείται βέβαιο ότι θα συμπεριληφθεί στη νέα πρόταση που θα καταθέσει η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ στην τρόικα. Το ζητούμενο είναι αν η τελευταία θα το κάνει αποδεκτό.

Οι ικανοποιημένοι τουρίστες είναι η καλύτερη διαφήμιση

«Πού θα πάμε μαμά φέτος διακοπές;» ρωτάει μια παιδική φωνούλα στη ραδιοφωνική διαφήμιση της Alltours. «Ασφαλώς στην Ελλάδα, παιδί μου!» απαντάει η «μητέρα». Στόχος; Πέραν του «παιδιού» της, να πείσει και τους άλλους Γερμανούς να πράξουν το ίδιο. Ωστόσο, όπως παραδέχονται και από τον ΕΟΤ, «αυτό που δεν θα πρέπει να ξεχνάμε είναι ότι η καλύτερη διαφήμιση είναι ο ικανοποιημένος τουρίστας που επιστρέφει στην πατρίδα του και διηγείται με ενθουσιασμό τις διακοπές του». Κατά συνέπεια, ζητούμενο παραμένει το ποιοτικό τουριστικό προϊόν και η καλή συμπεριφορά των εργαζομένων. «Οι Γερμανοί γνωρίζουν ότι η Ελλάδα είναι απόλυτα ασφαλής, μόνον οι απεργίες τούς κάνουν διστακτικούς» αναφέρει στη στήλη η Christiane Pilz, υπεύθυνη του τουριστικού οργανισμού με έδρα το Μόναχο «Attika Reisen» που ειδικεύεται στην Ελλάδα. «Αυτή τη στιγμή, πάντως, η κινητικότητα έχει αυξηθεί» προσθέτει.