ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σε ρήξη οι δύο μεγάλοι μέτοχοι της Hellenic Seaways

Αναταράξεις στην ακτοπλοϊκή αγορά, εν μέσω θερινής περιόδου, ενδέχεται να προκαλέσει η αντιπαράθεση ανάμεσα στους δύο βασικούς μετόχους της εταιρείας Hellenic Seaways (HSW): την ΑΝΕΚ, της οποίας ηγείται ο κ. Γιάννης Βαρδινογιάννης, και των Μινωικών Γραμμών, που είναι θυγατρική του ομίλου Grimaldi.

Επισήμως ο «πόλεμος» είναι αποτέλεσμα της σκληρής κριτικής του ομίλου Grimaldi, μέσω των Μινωικών, προς την πλειοψηφία της διοίκησης της HSW σχετικά με την οικονομική διαχείριση της εταιρείας και τις πωλήσεις πλοίων που, προσφάτως, προέβη. Από την πλευρά τους οι άνθρωποι της ΑΝΕΚ υποστηρίζουν ότι ο απώτερος στόχος του Ιταλού εφοπλιστή είναι να πιέσει τη χανιώτικη εταιρεία προκειμένου να αποχωρήσει από τις γραμμές της Αδριατικής προς όφελος των Μινωικών Γραμμών, δηλαδή του ομίλου Grimaldi. Στη γενική συνέλευση της HSW, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τετάρτη, ανέβηκαν κατακόρυφα οι τόνοι της αντιπαράθεσης, με την πλευρά των Μινωικών Γραμμών να θέτει ευθέως θέμα ηγεσίας και απομάκρυνσης από την προεδρία της HSW του κ. Γιάννη Βαρδινογιάννη. Μάλιστα, στον «πόλεμο» των δύο μεγάλων μετόχων παρενέβη με δήλωσή του και ο κ. Εμανουέλε Γκριμάλντι, υπό την ιδιότητα του προέδρου της εταιρείας Μινωικές Γραμμές και του ομίλου Grimaldi. «Η Hellenic Seaways πρέπει να διοικείται από πρόσωπα υψηλού επαγγελματικού κύρους και χωρίς συγκρουόμενα συμφέροντα με αυτά της εταιρείας, προς όφελος όλων των μετόχων και όχι ορισμένων εξ αυτών».

Οι κατηγορίες

Σε ανακοίνωση της εταιρείας Μινωικές Γραμμές, που ελέγχει το 33,50% των μετοχών της HSW, αναφέρεται ότι μεταξύ των λόγων που ασκήθηκε έντονη κριτική προς το πρόσωπο του πρόεδρου της HSW κ Βρδινογιάννη, αλλά και προς τα μέλη της διοίκησης που ανήκουν στην πλειοψηφία, είναι «το τεράστιο χρέος του ομίλου ΑΝΕΚ, ο οποίος επίσης ελέγχεται και διοικείται από τον κ. Βαρδινογιάννη, έναντι της Hellenic Seaways, το οποίο ξεπερνάει τα 13.000.000 ευρώ».

Επίσης, ως αιτία της κριτικής αναφέρεται και «η αιφνίδια καταγγελία από το ναυλοσύμφωνο για το «Νήσος Μύκονος» από εταιρεία του ομίλου ΑΝΕΚ στην οποία ο κ. Βαρδινογιάννης δεν έφερε αντίρρηση και την αντικατάσταση του πλοίου από πλοίο της ΑΝΕΚ ενώ το «Νήσος Μύκονος» είναι τώρα δεμένο».

Στην ίδια ανακοίνωση γίνεται αναφορά και στην πώληση των δύο πλοίων που εκτελούσαν δρομολόγια στον Σαρωνικό. Οι Μινωικές Γραμμές, αναφέρεται, «προέβαλαν την απόλυτη έλλειψη διαφάνειας της εν λόγω πώλησης, που έγινε για πολύ χαμηλό τίμημα προς κάποια ελληνική εταιρεία. Το Δ.Σ. ενημερώθηκε μόνο στο τέλος Μαΐου για τη διαπραγμάτευση, τη στιγμή που ο κ. Βαρδινογιάννης ζήτησε να εξουσιοδοτηθεί από το Δ.Σ. για να προβεί στην πώληση. Χάρη στην πίεση που ασκήθηκε από τους εκπροσώπους της Μinoan Lines κατά τις συνεδριάσεις, το παραπάνω τίμημα αυξήθηκε σε 11.150.000 ευρώ αλλά εξακολουθεί να θεωρείται πάρα πολύ χαμηλό για τους εκπροσώπους της Μinoan Lines, οι οποίοι καταψήφισαν την πώληση» αναφέρεται στην ανακοίνωση και συνεχίζει: «Η ενδιαφέρουσα διαπίστωση στην οποία κατέληξε η Μinoan Lines ελέγχοντας τα στοιχεία που μπόρεσε να συγκεντρώσει σχετικά με τις συμβάσεις της πώλησης είναι ότι τα μόνα δύο πλοία, εκ των 11 που μεταβιβάστηκαν από την Hellenic Seaways μέχρι στιγμής, φέρεται να έχουν πράγματι πωληθεί σε ξένους αγοραστές φερόμενους ως υποδειχθέντες από την Argosaronic Lines, προς τίμημα περίπου διπλάσιο από αυτό που η Argosaronic Lines κατέβαλε στη Hellenic Seaways. Συγκεκριμένα, το Flying Cat 2, που πουλήθηκε από την Hellenic Seaways στη συλλογική (enblock) πώληση στην ενδεικτική τιμή των 1.400.000 ευρώ, πουλήθηκε από την Argosaronic Lines για 3 εκατομμύρια ευρώ σε Κορεάτες αγοραστές ενώ το ΝΕFΕLΙ, για το οποίο κατεβλήθη στην Hellenic Seaways το ποσό των 2.000.000 ευρώ, πουλήθηκε από την Argosaronic Lines έναντι 4.750.000 ευρώ σε εταιρεία του Παναμά».

Η απάντηση της ΑΝΕΚ

Η πλευρά Βαρδινογιάννη, στην οποία παρέμεινε η πλειοψηφία των μετοχών της HSW και μετά την πρόσφατη γενική συνέλευση, απάντησε σε όλες τις κατηγορίες υποστηρίζοντας ότι ουσιαστικά ο όμιλος Grimaldi επιζητεί την αποχώρηση της Hellenic Seaways και της ΑΝΕΚ από την Αδριατική, προς όφελος της Minoan και του ιταλικού ομίλου.

Ακόμη αναφέρθηκε ότι η ΑΝΕΚ απέδωσε έσοδα ύψους 53,7 εκατ. ευρώ στην Hellenic Seaways τα τελευταία τρία χρόνια που ξεκίνησαν οι ναυλώσεις πλοίων της δεύτερης από την πρώτη. Οσον αφορά στην πρόσφατη πώληση των δύο πλοίων από την ΑΝΕΚ, δε, η τιμή πώλησης των δύο πλοίων του Αργοσαρωνικού ήταν η υψηλότερη που κατατέθηκε και ήταν τοις μετρητοίς. Εάν «έβγαινε» στην αγορά με προσφορές για πώληση, τονίστηκε, η τιμή θα υποχωρούσε πολύ. «Εάν ο αγοραστής κέρδισε από την πώληση, στη συνέχεια αυτό δεν ενδιαφέρει την ΑΝΕΚ ή την HSW», αναφέρθηκε. Οπως είπαν οι άνθρωποι της ΑΝΕΚ, η πρώτη προσφορά ήταν κοντά στα 9 εκατ. ευρώ και μετά από διαπραγμάτευση έφθασε στα 11,15 εκατ. ευρώ.