Νέα ανάσα στις μικρομεσαίες μέσω της ενίσχυσης 500 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ

Νέα ανάσα στις μικρομεσαίες μέσω της ενίσχυσης 500 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ

2' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με σημαντική καθυστέρηση αναμένεται να ξεμπλοκάρουν από τον Σεπτέμβριο τα πρώτα 500 εκατ. ευρώ για κεφάλαια κίνησης προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τα οποία ενώ είχαν συμβασιοποιηθεί με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τρεις ελληνικές τράπεζες από το 2011, δεν έχουν ακόμη εκταμιευθεί.

Στην πρόσφατη διαπραγμάτευση της συμφωνίας, η ελληνική πλευρά πέτυχε να αποφύγει τη ρήτρα δραχμής που αξίωνε ως όρο η ΕΤΕπ, η οποία ωστόσο προχωρεί στην εκταμίευση των χρημάτων, έχοντας πλήρες οπλοστάσιο το νομικό πλαίσιο που διασφαλίζει την τράπεζα ως προτιμητέο πιστωτή, αλλά και την αποπληρωμή της στο νόμισμα βάσει του οποίου θα δώσει το δάνειο με βάση την αρχή του καθορισμένου νομίσματος.

Οι τρεις τράπεζες που έχουν αναλάβει τη διοχέτευση των χρημάτων στην αγορά είναι η Εθνική, η Alpha και η Παγκρήτια, και αν και οι πόροι δεν είναι επαρκείς, θα δώσουν μια μικρή ανάσα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που στερούνται οποιανδήποτε άλλη πηγή χρηματοδότησης για κεφάλαια κίνησης.

Με βάση τους ίδιους όρους θα υλοποιηθεί και η συμφωνία για τη δημιουργία του Ταμείου Εγγύησης για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αξιοποιώντας 500 εκατ. ευρώ που αποδεσμεύονται από το ΕΣΠΑ και τα οποία μέσω της μόχλευσης από την ΕΤΕπ θα ανέλθουν σε 1,4 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έδωσε η κυβέρνηση, μέρος των κεφαλαίων αυτών και συγκεκριμένα τα πρώτα 600 εκατ. ευρώ θα πρέπει να εκταμιευθούν έως τον Ιανουάριο του 2013, καθώς θα πρέπει να προηγηθεί η υπογραφή των συμβάσεων με τις τέσσερις μεγάλες τράπεζες, μέσω των οποίων θα διοχετευθούν τα χρήματα αυτά στην αγορά. Τα κεφάλαια θα κλιμακωθούν σε 1 δισ. ευρώ έως τον Δεκέμβριο του 2013, προκειμένου να καλυφθεί το 1,44 δισ. ευρώ έως το τέλος του 2015.

Η πρόοδος που σημειώθηκε στο θέμα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δεν είναι αντίστοιχη με αυτή για τη δημιουργία του Μέσου Επιμερισμού, δηλαδή του νέου ταμείου που θα χρηματοδοτηθεί επίσης με χρήματα του ΕΣΠΑ και θα αξιοποιηθεί για τη χρηματοδότηση έργων υποδομής. Αν και στην αρχική του φάση η ελληνική πλευρά συνέδεσε τη λειτουργία του νέου χρηματοδοτικού εργαλείου με την απεμπλοκή της χρηματοδότησης των αυτοκινητοδρόμων της χώρας, η εξέλιξη της διαπραγμάτευσης διαψεύδει αυτές τις επιδιώξεις. Η ΕΤΕπ επιχειρεί να διαχωρίσει τη βοήθεια που θα παράσχει το Μέσο Επιμερισμού από την εκτέλεση των τεσσάρων μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας και αν και εμφανίζεται πρόθυμη να παράσχει τη στήριξή της στην ολοκλήρωσή τους, έκανε σαφές ότι η χρηματοδότησή τους δεν συνδέεται με το νέο ταμείο.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που είχε κάνει η προηγούμενη κυβέρνηση, τα κονδύλια που θα διοχετευθούν μέσω του ΕΣΠΑ για τη χρηματοδότηση του νέου ταμείου υπολογίζονται σε 1,5 δισ. ευρώ, με στόχο μέσω μόχλευσης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να αυξηθούν τουλάχιστον στα 2,25 δισ. ευρώ και θα διατεθούν για δανεισμό ή εγγυήσεις.

Τα Μέσα Επιμερισμού Κινδύνου, που θα λειτουργήσουν σε όσες χώρες εφαρμόζουν προγράμματα σταθερότητας, θα προκύψουν από την υπογραφή συμφωνίας μεταξύ της Επιτροπής και της ΕΤΕπ ή ενός εθνικού ή διεθνούς χρηματοπιστωτικού ιδρύματος, το οποίο θα παράσχει εγγυήσεις. Με τον τρόπο αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα καλύπτει ένα μέρος του κινδύνου που συνδέεται με ιδιωτικό δανεισμό ή παροχή εγγυήσεων στους τελικούς δικαιούχους.

Εκτός από έργα παραχώρησης, στα οποία όπως όλα δείχνουν δεν περιλαμβάνονται οι αυτοκινητόδρομοι, το Μέσο Επιμερισμού θα χρηματοδοτήσει έργα διαχείρισης απορριμμάτων, τις υποδομές οπτικών ινών στον χρήστη κ.ά. Το επόμενο διάστημα η κυβέρνηση θα πρέπει να συντάξει τον κατάλογο έργων που θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν από το ταμείο, αλλά και να βρει λύση για την απεμπλοκή της κατασκευής των αυτοκινητοδρόμων (Ελευσίνα – Πάτρα – Πύργος, Ιόνια οδός, Ε65 και Μαλιακός – Κλειδί), που έχουν σταματήσει λόγω διακοπής της δανειοδότησης από τις τράπεζες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή