Σταθερή η κατανάλωση στα τυποποιημένα οπωροκηπευτικά

Σταθερή η κατανάλωση στα τυποποιημένα οπωροκηπευτικά

2' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αντοχές στην κρίση επιδεικνύει ο κλάδος των τυποποιημένων νωπών οπωροκηπευτικών, καθώς, παρά την κρίση, τα φρούτα και τα λαχανικά δεν παύουν να αποτελούν βασικό συστατικό της καθημερινής διατροφής των ελληνικών νοικοκυριών. Παράλληλα οι εταιρείες του κλάδου αναπτύσσουν σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, όπως αυτές καταγράφονται σε κλαδική έρευνα της Icap, τη διετία 2012-2013 ο όγκος της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης τυποποιημένων νωπών οπωροκηπευτικών προβλέπεται ότι θα παρουσιάσει χαμηλούς ετήσιους ρυθμούς μεταβολής. Ειδικότερα, είτε η κατανάλωση θα παραμείνει στάσιμη είτε θα εμφανίσει ακόμη και ανοδική τάση της τάξης του 3%. Το θετικό είναι ότι εκτιμάται πως και οι εξαγωγές θα παρουσιάσουν άνοδο, περίπου 7% με 8%.

Οι αντοχές του κλάδου των τυποποιημένων νωπών οπωροκηπευτικών σχετίζονται σε μεγάλο βαθμό και με αλλαγές στις συνήθειες και στη συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών. Εάν κάποτε ο βασικός προμηθευτής φρούτων και λαχανικών των ελληνικών νοικοκυριών ήταν ο μανάβης της γειτονιάς και οι λαϊκές αγορές, ο σύγχρονος τρόπος ζωής και ο περιορισμός του ελεύθερου χρόνου οδηγεί όλο και περισσότερους καταναλωτές στην αγορά των οπωροκηπευτικών από τα σούπερ μάρκετ. Εκεί τα οπωροκηπευτικά διατίθενται συσκευασμένα, δηλαδή έχουν υποστεί μεγάλο βαθμό τυποποίησης, είτε χύμα, αλλά φέρουν σαφή διάκριση της προέλευσης και της ποιότητας, γεγονός που σύμφωνα με τη νομοθεσία τα καθιστά επίσης τυποποιημένα.

Επιπλέον, οι περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ κατήργησαν τους μεσάζοντες στη διακίνηση και σε πολλές περιπτώσεις έχουν απευθείας συμβάσεις με τους παραγωγούς, γεγονός που τους επιτρέπει να διαθέτουν τα προϊόντα σε πιο ανταγωνιστικές τιμές. Ετσι, πλέον σε ό,τι αφορά τη διακίνηση των τυποποιημένων νωπών οπωροκηπευτικών, το μερίδιο των σούπερ μάρκετ διαρκώς αυξάνεται και σύμφωνα με την Icap διαμορφώνεται πλέον σε 25-30%. Το μεγαλύτερο μερίδιο συνεχίζουν να έχουν οι χονδρεμπορικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εκτός των κεντρικών αγορών οι οποίες κατέχουν μερίδιο 35%-40%. Στις κεντρικές αγορές διακινείται πλέον περίπου το 16%-20%, ενώ στις λαϊκές αγορές το 17%.

Ο ρόλος ισχυρού παίκτη που κατέχουν πλέον στην αγορά οπωροκηπευτικών τα σούπερ μάρκετ έχει ως συνέπεια να είναι αυτά που σε μεγάλο βαθμό θέτουν τους όρους. Οι όροι αυτοί δεν αφορούν μόνο την επιλογή των προμηθευτών και τις τιμές, αλλά ακόμη και τα πρότυπα ασφάλειας και ποιότητας τα οποία επιβάλλουν τα σούπερ μάρκετ στους συνεργαζόμενους παραγωγούς. Με άλλα λόγια στην ελληνική αγορά καταγράφεται πλέον αυτό που έχει συντελεσθεί εδώ και χρόνια στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, όπου πάνω από το 70% των πωλήσεων οπωροκηπευτικών πραγματοποιείται εντός των σούπερ μάρκετ.

Βάσει των στοιχείων της Icap η εγχώρια παραγωγή τυποποιημένων νωπών οπωροκηπευτικών κινήθηκε ανοδικά κατά την περίοδο 2004-2011 παρουσιάζοντας μέσο ετήσιο ρυθμό μεταβολής 3%. Τα φρούτα κάλυψαν κατά μέσο όρο το 61% της συνολικής παραγωγής και τα λαχανικά το υπόλοιπο 39% την ίδια χρονική περίοδο. Οι εισαγωγές κάλυψαν το 20% με 23% της συνολικής ζήτησης την τελευταία τριετία, ενώ την ίδια περίοδο οι εξαγωγές απέσπασαν μερίδιο 34%-45% επί του όγκου παραγωγής, παρουσιάζοντας ανοδική τάση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή