Οι υποδομές και κατά βάση τα αεροδρόμια, είτε πρόκειται για το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είτε για μεγάλους περιφερειακούς αερολιμένες, αναμένεται να αποτελέσουν τον «πολιορκητικό κριό» των Κινέζων που ενδιαφέρονται να ενισχύσουν την παρουσία τους στην ελληνική οικονομία. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι από τις 17 Ιουνίου βρίσκονται στην Αθήνα δύο επιχειρηματικές αποστολές από την Κίνα, στις οποίες συμμετέχουν κατά βάση μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες και πραγματοποιούν συνεχείς επαφές τόσο με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου, όπως το υπουργείο Ανάπτυξης, το Invest in Greece και το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και με ελληνικές επιχειρήσεις.
«Οι Κινέζοι εστιάζουν στα αεροδρόμια προκειμένου να προωθήσουν στη συνέχεια καλύτερα το θέμα της πολυπόθητης απευθείας αεροπορικής σύνδεσης με την Ελλάδα και να επενδύσουν εν συνεχεία και σε άλλους τομείς, όπως για παράδειγμα στα ακίνητα», τονίζει υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης με αρμοδιότητα στην προσέλκυση επενδύσεων. Σύμφωνα μάλιστα με ασφαλείς πληροφορίες, οι κινεζικές εταιρείες έχουν βλέψεις και για το αεροδρόμιο του Καστελίου, το οποίο στην ουσία πρόκειται για ένα εντελώς νέο έργο -σε αντίθεση με τα υφιστάμενα περιφερειακά αεροδρόμια για τα οποία έχει ξεκινήσει ήδη η διαγωνιστική διαδικασία μέσω του ΤΑΙΠΕΔ- με σύνθετη διαδικασία χρηματοδότησης που αφορά τόσο την κατασκευή του αεροδρομίου όσο των οδικών του συνδέσεων. Το ενδιαφέρον μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων για το Καστέλι είχε αποκαλύψει σε συνέντευξή του πριν από ένα μήνα και ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης διαχωρίζοντας το εν λόγω έργο από τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια για τα οποία ενδιαφέρονται κυρίως εταιρείες που αναλαμβάνουν τη λειτουργία αυτών (operators).
Από τη Δευτέρα, λοιπόν, 17 Ιουνίου βρίσκονται στην Αθήνα δύο κινεζικές επιχειρηματικές αποστολές στο πλαίσιο των δράσεων που έχει αναλάβει το Invest in Greece σε συνέχεια του πρόσφατου ταξιδιού του πρωθυπουργού στην Κίνα. Η πρώτη αποστολή είναι από το Πεκίνο υπό την China Export Import Bank με την έμφαση να δίνεται στις υποδομές (αεροδρόμια, λιμάνια, αυτοκινητοδρόμους και σιδηροδρόμους) και στην ενέργεια και ιδιαιτέρως στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Για να αντιληφθεί κανείς τη βαρύτητα της China Export Import Bank αρκεί να πούμε ότι συνολικά έχει χρηματοδοτήσει με 6 δισ. ευρώ κινεζικές επιχειρήσεις που επενδύουν εκτός Κίνας και με άλλα 10 δισ. ευρώ ξένους επενδυτές. Ενδεικτικά μερικές από τις επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε αυτή την αποστολή είναι η China Road and Bridge Corporation, η οποία αποτελεί τον βραχίονα για τις εκτός Κίνας επενδύσεις της China Communications Construction Company Ltd και έχει κατασκευάσει λιμάνια, αυτοκινητοδρόμους και γέφυρες κυρίως στην Ασία και την Αφρική και η επίσης κατασκευαστική China Gezhouba Group Corporation.
Η δεύτερη αποστολή είναι από τη Σαγκάη και οργανώνεται από την 21st Century Media, έναν από τους κυρίαρχους ομίλους ΜΜΕ στην Κίνα. Σήμερα στο ξενοδοχείο Intercontinental θα πραγματοποιηθούν επιχειρηματικές συναντήσεις, κυρίως με ελληνικές ενεργειακές εταιρείες, καθώς και με Ελληνες εφοπλιστές. Στην αποστολή της 21st Century Media περιλαμβάνονται ακόμη επιχειρήσεις του αγροτοδιατροφικού, του τουριστικού, αλλά και του πολιτιστικού τομέα.
Πριν από λίγες ημέρες, εξάλλου, αντιπροσωπεία της κινεζικής εταιρείας προώθησης ακινήτων CSDH υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την ελληνική BuildUp η οποία δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη και στις επενδύσεις σε ακίνητα. Οι επαφές ελληνικών με κινεζικές επιχειρήσεις θα συνεχιστούν και την επόμενη εβδομάδα, καθώς στις 25 Ιουνίου καταφτάνει στην Αθήνα και συγκεκριμένα στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ) αποστολή αποτελούμενη από εταιρείες του κλάδου των τροφίμων, τουρισμού και κτηματαγοράς.