ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ερχονται αλλαγές και στον χάρτη των ξενοδοχείων της πρωτεύουσας

Αλλάζει το τοπίο στον ξενοδοχειακό κλάδο της πρωτεύουσας, με τις μεγάλες μονάδες να προσβλέπουν στην αξιοποίηση του ανοδικού τουριστικού ρεύματος, δίνοντας έμφαση σε ξένους ή Ελληνες επισκέπτες που συνθέτουν τον λεγόμενο υψηλό τουρισμό. Πολλές είναι οι μονάδες που αναμένεται να περάσουν σε «ξένα» χέρια είτε μέσω της αλλαγής ιδιοκτήτη είτε μέσω παραχώρησης της διαχείρισης σε ξένες αλυσίδες. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ήδη από τα 5άστερα ξενοδοχεία το 51% ανήκει σε κάποια μεγάλη αλυσίδα, ενώ στην αμέσως επόμενη κατηγορία (4άστερα) το αντίστοιχο μετά βίας αγγίζει το 20%.

Ενα από τα πιο πρόσφατα παραδείγματα αποτελεί το Ledra Marriott, το οποίο από την 1η Ιανουαρίου δεν υφίσταται μετά το –τσεχοσλοβακικού τύπου– βελούδινο διαζύγιο μεταξύ της εταιρείας ΑΣΤΥ Α.Ε. (κληρονόμων Παρασκευαΐδη) και της Marriott, το οποίο ανακοινώθηκε τον περασμένο Οκτώβριο. Η αρχική φημολογία ήθελε τη Marriott να αποχωρεί από την Αθήνα, κάτι το οποίο διαψεύστηκε στην πορεία, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι εκπρόσωποί της βρίσκονται σε στενές επαφές με τουριστικούς ομίλους της χώρας αλλά και με ιδιοκτήτες υφιστάμενων, εν λειτουργία, ξενοδοχείων. Παρά το γεγονός ότι στελέχη του διεθνούς ομίλου επισημαίνουν ότι για τη μορφή και το περιεχόμενο της επικείμενης συνεργασίας όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ανοιχτά, δηλώνουν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι το μόνο βέβαιο είναι ότι θα παραμείνουν στην Αθήνα. Τι θα γίνει όμως με το επί 30 χρόνια γνωστό στο αθηναϊκό και όχι μόνο κοινό Ledra Μarriott;

Το ξενοδοχείο της λεωφόρου Συγγρού λειτουργεί κανονικά και μετονομάστηκε σε Athens Ledra. Η εταιρεία ΑΣΤΥ Α.Ε., ως ιδιοκτήτης και διαχειριστής πλέον του ξενοδοχείου, αναλαμβάνει όλες τις υπάρχουσες και μελλοντικές ατομικές και ομαδικές κρατήσεις, από την 1η Ιανουαρίου οπότε και λειτουργεί υπό δικό της σύστημα κρατήσεων. Η πλευρά Παρασκευαΐδη φαίνεται ότι δεν έχει καταλήξει ακόμη εάν θα υπάρξει νέος διαχειριστής, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται ήδη σε επαφές με εγχώριους αλλά και ξένους ομίλους. Στόχος, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι η ανάθεση της μονάδας μέσα στο α΄ 6μηνο του 2014, χωρίς ωστόσο ακόμη να υπάρχει κάποια συγκεκριμένη συμφωνία στα σκαριά.

Το χρονικό του διαζυγίου ξεκίνησε την περασμένη άνοιξη, όταν η Marriott έθεσε στο τραπέζι των συζητήσεων μια σειρά από προϋποθέσεις τις οποίες θα έπρεπε να τηρήσει η εταιρεία ΑΣΤΥ Α.Ε. προκειμένου να ανανεωθεί το συμβόλαιο συνεργασίας των δύο. Οι προσαρμογές και οι αναβαθμίσεις που έπρεπε να γίνουν, ήταν πέραν των δυνατοτήτων ή των προθέσεων της ΑΣΤΥ Α.Ε. Η Marriott από την πλευρά της δεν είχε τη δυνατότητα «εκπτώσεων» στις απαιτήσεις της, καθώς αφορούν το σύνολο των ξενοδοχειακών μονάδων που διατηρεί σε όλο τον κόσμο. Και κάπως έτσι προέκυψε το διαζύγιο.

Καρπούς φαίνεται πάντως να αποδίδει η επένδυση στον υψηλό τουρισμό της Αθήνας, όπως αποτυπώνεται στα ξενοδοχεία του Συντάγματος, τα οποία αρχίζουν να ανακάμπτουν. Με κύριο παράγοντα την κρουαζιέρα (στην οποία τα ξενοδοχεία οφείλουν το 40% των πελατών τους) η «Μεγάλη Βρεταννία» και το «King George» εμφανίζουν το 9μηνο του 2013 αισιόδοξα αποτελέσματα. Η πληρότητα στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία» άγγιξε το 51% έναντι 41% το αντίστοιχο διάστημα του 2012, ο τζίρος έφθασε τα 23,8 εκατ. ευρώ (έναντι 19 εκατ. ευρώ το 9μηνο του 2012), ενώ η μέση τιμή του δωματίου διαμορφώθηκε στα 235 ευρώ, από 223 ευρώ πέρυσι. Προσφέροντας τιμές χαμηλότερες κατά 15% από το ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία», το «King George» στους τέσσερις μήνες λειτουργίας του έκλεισε το 9μηνο με τζίρο 2,7 εκατ. ευρώ.

Ανακατατάξεις αναμένονται σε ακόμη ένα ξενοδοχείο των Αθηνών, στο Hilton, το οποίο ανακοίνωσε για το πρώτο εξάμηνο του 2013 κέρδη 1,8 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 2,5 εκατ. ευρώ κατά την αντίστοιχη περίοδο του 2012. Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν ότι το πιθανότερο είναι το ξενοδοχείο να είναι από τα πρώτα στοιχεία της «Ιονικής Ξενοδοχειακές Επιχειρήσεις» που θα διατεθούν προς πώληση.