Η Ελλάδα χωρίς καθολικό πάροχο στην αγορά τηλεπικοινωνιών

Η Ελλάδα χωρίς καθολικό πάροχο στην αγορά τηλεπικοινωνιών

2' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Χωρίς φορέα με υποχρέωση παροχής καθολικής υπηρεσίας στις επικοινωνίες άφησε την Ελλάδα η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων. Για πρώτη φορά από το 2001 που η αγορά τηλεπικοινωνιών απελευθερώθηκε, δεν υφίσταται ο ΟΤΕ ως ο καθολικός πάροχος της αγοράς. Ο τελευταίος, μετά σύγκρουσή του με την ΕΕΤ&Τ σχετικά με το ύψος του κόστους της παρεχόμενης υπηρεσίας, έχει υποβάλει αίτημα εξαίρεσής του από τη συγκεκριμένη υποχρέωση. Η περίοδος αυτή έληξε τον περασμένο Νοέμβριο, αλλά η ΕΕΤ&Τ ακόμη δεν έχει ορίσει τον νέο πάροχο καθολικής υπηρεσίας. Η ρυθμιστική αρχή της χώρας, ήταν περισσότερο απασχολημένη με το μέλλον των στελεχών της και ειδικά του προέδρου της, παρά φρόντιζε για την ευρυθμία της αγοράς τηλεπικοινωνιών της χώρας.

Υπηρεσίες σε προσιτή τιμή

Η καθολική υπηρεσία στις επικοινωνίες, σύμφωνα με την Οδηγία 2002/22/ΕΕ του Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, συνίσταται στην παροχή καθορισμένης στοιχειώδους δέσμης υπηρεσιών καθορισμένης ποιότητας, σε όλους τους τελικούς χρήστες, σε προσιτή τιμή. Οι υπηρεσίες αυτές περιλαμβάνουν την παροχή:

• σταθερής τηλεφωνικής σύνδεσης με το δημόσιο τηλεφωνικό δίκτυο (συνδέσεις PSTN),

• τηλεφωνικού καταλόγου και κατάλογου συνδρομητών,

• τη λειτουργία κοινόχρηστων τηλεφώνων και – ειδικών ρυθμίσεων για χρήστες που είναι άτομα με ειδικές ή ειδικές κοινωνικές ανάγκες, στους οποίους και παρέχονται χαμηλότερες χρεώσεις.

Ο ΟΤΕ προσδιορίζει το κόστος των προαναφερόμενων υπηρεσιών σε περίπου 80 εκατ. ευρώ, ενώ η ΕΕΤ&Τ σε περίπου 25 εκατ. ευρώ. Κι εκεί αρχίζουν τα προβλήματα. Μάλιστα η ΕΕΤ&Τ προκειμένου να στηρίξει τις αποφάσεις της, το περασμένο καλοκαίρι επιχείρησε ν’ αλλάξει το μοντέλο υπολογισμού του κόστους της καθολικής υπηρεσίας. Αυτό αποτέλεσε «τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι» στον ΟΤΕ. Ο τελευταίος τον περασμένο Αύγουστο υπέβαλε εγγράφως αίτημα στην ΕΕΤ&Τ, με την οποία ζητούσε ν’ απαλλαγεί από το… χρίσμα του καθολικού παρόχου τον Νοέμβριο του 2013, οπότε κι έληγε η μέχρι τότε υποχρέωσή του. Η ΕΕΤ&Τ ωστόσο, λίγο φέρεται ν’ ασχολήθηκε με το θέμα, αφού τότε είχε «ανάψει» το θέμα της διαδοχής. Τον Σεπτέμβριο του 2013 έληγε η θητεία του προηγούμενου προέδρου της κ. Λεωνίδα Κανέλλου ο οποίος, στο τέλος του έτους αντικαταστάθηκε από τον πρώην πρόεδρο του ΟΠΑΠ κ. Κ. Λουρόπουλο. Η πλευρά ΟΤΕ ισχυρίζεται ότι η στάση της ΕΕΤ&Τ στόχο έχει να ευνοήσει τους ανταγωνιστές του. Θεωρητικά το κόστος της καθολικής υπηρεσίας μοιράζονται μεταξύ τους, οι ανταγωνιστές του ΟΤΕ, οι οποίοι δεν έχουν την υποχρέωση της καθολικής υπηρεσίας. Ωστόσο, πολλοί αμφισβητούν τις πρόθεσή τους για την κάλυψη του συγκεκριμένου κόστους.

Εναλλακτικοί πάροχοι

Σημειώνεται ότι οι εναλλακτικοί πάροχοι δραστηριοποιούνται κυρίως στις «ζωηρές εμπορικά» περιοχές της χώρας, ενώ δεν συντηρούν δίκτυα καρτοτηλεφώνων. Και σύμφωνα με στελέχη του ΟΤΕ, μόνον οι χαμηλότερες χρεώσεις που εφαρμόζει σε άτομα με ειδικές ανάγκες κοστίζουν περί τα 5 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ άλλα τόσα κοστίζει κάθε φορά η εκτύπωση των τηλεφωνικών καταλόγων. Το πιο σημαντικό κόστος ωστόσο εντοπίζεται στην υποχρέωση παροχής τηλεφωνικών γραμμών και συντήρησης του δικτύου σε άγονες περιοχές.

Οι συζητήσεις για την κάλυψη του κόστους καθολικής υπηρεσίας ξεκίνησαν το 2007, επί προεδρίας Π. Βουρλούμη στον ΟΤΕ, αλλά εντάθηκαν μετά το 2010, κι αφού είχε αλλάξει πλέον χέρια ο οργανισμός. Από το 2001 μέχρι τότε, παρόλο που η υποχρέωση καταβολής του κόστους παροχής της καθολικής υπηρεσίας υφίστατο, το θέμα παρέμενε χαμηλά στην ατζέντα, καθώς ο ΟΤΕ παρέμενε «κρατικός» και ο ανταγωνισμός ήταν χαμηλός.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή