ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Διπλασιάστηκαν οι οφειλές των καταναλωτών και στην ΕΥΔΑΠ

diplasiastikan-oi-ofeiles-ton-katanaloton-kai-stin-eydap-2001889

Στα γραφεία της ΕΥΔΑΠ κοντά στην Ομόνοια η ατμόσφαιρα είναι πνιγηρή. Δεκάδες άνθρωποι συνωστίζονται από νωρίς το πρωί προκειμένου να ζητήσουν διακανονισμό για την αποπληρωμή του λογαριασμού τους. Η ίδια εικόνα παρατηρείται σε όλα τα μεγάλα γραφεία της ΕΥΔΑΠ στην πρωτεύουσα.

Από το ξεκίνημα της κρίσης, ο αριθμός των πολιτών που αδυνατούν να πληρώσουν τον λογαριασμό του νερού συνεχώς αυξάνεται, ενώ η υπό ιδιωτικοποίηση Εταιρεία προσπαθεί να αντιμετωπίσει την κατάσταση με διακανονισμούς. Οσον αφορά τα χρέη των δήμων, η ΕΥΔΑΠ διεμήνυσε στους οφειλέτες ότι, εκτός των άλλων, δεν θα πραγματοποιεί νέες συνδέσεις στις περιοχές τους. Σύμφωνα με στοιχεία που παρείχε η ΕΥΔΑΠ Α.Ε. στην «Κ», μέσα σε λίγα χρόνια ο αριθμός των νοικοκυριών που αδυνατεί να πληρώσει ακόμα και τον λογαριασμό του νερού διπλασιάστηκε. Την περίοδο πριν από την κρίση οι ληξιπρόθεσμοι λογαριασμοί των καταναλωτών ανέρχονταν στο 1% – 2% επί του συνόλου, ενώ το ποσοστό αυτό αγγίζει πλέον το 3% – 4%, με αυξητικές τάσεις, αν και τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο το τιμολόγιο παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα και αμετάβλητο.

Παράλληλα, ενδεικτικός των δυσχερειών που αντιμετωπίζει το μέσο ελληνικό νοικοκυριό είναι ο μεγάλος αριθμός των καταναλωτών που έχουν ενταχθεί σε πρόγραμμα διακανονισμού για να αποπληρώσουν σταδιακά τα χρέη τους. Το έτος 2012 έγιναν 18.950 διακανονισμοί, ενώ από τις 02.01.2013 έως τις 21.11.2013 (τελευταία ημερομηνία για την οποία η Εταιρεία διαθέτει στατιστικά) έχουν γίνει 24.625 διακανονισμοί.

Υπενθυμίζεται ότι μετά την εφαρμογή νέου προγράμματος ρύθμισης οφειλών, οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα καταβολής των χρεών τους σε δόσεις, με τους περισσότερους να επιλέγουν τις 6 δόσεις (έπονται οι 10 και οι 18 δόσεις, ενώ ο μεγαλύτερος δυνατός αριθμός δόσεων είναι οι 36).

Μάλιστα, ο μεγάλος αριθμός και οι ιδιαιτερότητες των αιτημάτων οδήγησαν την Εταιρεία στη σύσταση ειδικής Επιτροπής Αξιολόγησης Αιτημάτων Διακανονισμού Οφειλών. Η επιτροπή ασχολείται με τις περιπτώσεις εκείνες καταναλωτών που βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση ή (και) ανήκουν σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (χρόνια άνεργοι, πολύτεκνοι, χρόνια προβλήματα υγείας κ.λπ.).

Επίσης, η ΕΥΔΑΠ έλαβε ειδική μέριμνα για τρίτεκνες, πολύτεκνες και μονογονεϊκές οικογένειες και για άτομα άνω των 75 ετών με χαμηλό οικογενειακό εισόδημα, παρέχοντας σε κάθε κατηγορία ειδικές εκπτώσεις που φτάνουν μέχρι και το 60% για τις πολύτεκνες οικογένειες και το 30% για τους ηλικιωμένους.

Αντίθετα, «σκλήρυνε» τη στάση της προς τους μεγάλους οφειλέτες (άνω των 3.000 ευρώ), προχωρώντας σε μέτρα αναγκαστικής είσπραξης, βάσει του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Στους μεγάλους οφειλέτες κάτω των 3.000 ευρώ δόθηκε περίοδος χάριτος έως τις 30 Ιουνίου 2014, με την προϋπόθεση ότι θα αποταθούν στην Εταιρεία για διακανονισμό.