Η μεγάλη ευκαιρία του online εμπορίου

Η μεγάλη ευκαιρία του online εμπορίου

8' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε μια εποχή που το ελληνικό λιανεμπόριο επενδύει όλο και περισσότερο στην ενίσχυση του online καναλιού, μικροί «παίκτες» προσπαθούν να αρπάξουν την ευκαιρία, να εντοπίσουν κενά στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου και να υλοποιήσουν την επιχειρηματική τους ιδέα γύρω από τον συγκεκριμένο κλάδο. 

Η συγκυρία που κάποιοι επέλεξαν να λανσάρουν την ιδέα τους ή να την «αναβαθμίσουν» δεν είναι τυχαία, αφού η πανδημία του κορωνοϊού αλλά και το πρόσφατο lockdown έχει στρέψει «αναγκαστικά» μεγάλη μερίδα των καταναλωτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η «Κραταιόν Συμβουλευτική» υπό την αιγίδα του Greca τον Σεπτέμβριο του 2020, ένας στους δύο καταναλωτές θεωρεί πως η COVID άλλαξε σημαντικά την αγοραστική του συμπεριφορά. Ενδεικτικά, σε σχέση με την προ COVID-19 εποχή, 78% των καταναλωτών δήλωσαν ότι κάνουν πιο συχνά έρευνα πριν προβούν σε αγορές, ενώ 77% ανέφεραν ότι αγοράζουν περισσότερο online. Αξιοσημείωτο επίσης είναι ότι το 16% των καταναλωτών ψώνισε για πρώτη φορά μέσω Διαδικτύου όταν ξεκίνησε η πανδημία. Παράλληλα, παρατηρείται αύξηση της συχνότητας των αγορών μέσω Διαδικτύου κατά μέσον όρο 6,4% σε όλους του κλάδους. 

Ευρηματικότητα

Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, νέοι επιχειρηματίες αποφάσισαν να προτείνουν στις ελληνικές επιχειρήσεις νέους ευρηματικούς τρόπους για την αναβάθμιση του ηλεκτρονικού τους καταστήματος, κάποιοι εκ των οποίων μπορούν να αποβούν ιδιαίτερα οικονομικοί. 
Τέτοια, για παράδειγμα, είναι η περίπτωση της Freshlime του Βασίλη και Γιάννη Παπούλια, οι οποίοι με τη χρήση «έξυπνων ντουλαπιών» (smart lockers) προτείνουν στις επιχειρήσεις ένα νέο κανάλι διανομής των προϊόντων τους, που σε καμία περίπτωση δεν θυμίζει ό,τι έχουμε μέχρι στιγμής συνηθίσει. Σημαντικά κερδισμένη από την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου βγαίνει η νεοφυής εταιρεία instacar, που μετράει μόλις 14 μήνες λειτουργίας στην αγορά του ευέλικτου συνδρομητικού μοντέλου αυτοκινήτου (car as a service). 
Η ελληνική startup αναμένει σημαντική άνοδο στον τζίρο της, εξαιτίας, μεταξύ άλλων, και της αυξημένης ζήτησης για τις υπηρεσίες ευέλικτου leasing που προσφέρει σε επιχειρήσεις λιανεμπορίου για την παράδοση των ηλεκτρονικών παραγγελιών. Από την άλλη, ο Μιχάλης Καρυπίδης αποφάσισε να εγκαταλείψει τη θέση του στην Convert Group, για να αρχίσει να «χτίζει» μέσα σε λίγους μήνες την eCommerce Logistics, ενώ η Svuum επιδιώκει με τη βοήθεια και της τεχνολογίας και με μόλις 30 άτομα προσωπικό να διαφοροποιηθεί από τις παραδοσιακές εταιρείες ταχυμεταφορών και να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες courier.

eCommerce Logistics
Αποθήκευση, πακετάρισμα και παράδοση προϊόντων

Το «πάντρεμα» του ηλεκτρονικού εμπορίου με τα logistics επιχείρησε να κάνει μόνος του μέσα σε περίπου 4 μήνες ο Μιχάλης Καρυπίδης, παρατηρώντας, εν μέσω πανδημίας, την επιθυμία των καταναλωτών να αποκτήσουν άμεσα το προϊόν που παρήγγειλαν ηλεκτρονικά. «Κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown αντιλήφθηκα ότι κάποιες επιχειρήσεις δεν μπορούσαν να υποστηρίξουν τον μεγάλο όγκο των παραγγελιών, καθώς υστερούσαν σε υποδομές logistics. Αυτή η περίοδος ήταν καταλυτική για να δημιουργήσω τη δική μου εταιρεία», αναφέρει ο κ. Καρυπίδης, ο οποίος ύστερα από 12 χρόνια εμπειρίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στον κλάδο των logistics, αποφάσισε πριν από λίγο καιρό να φύγει από την Convert Group, όπου δούλευε, για να υλοποιήσει την επιχειρηματική του ιδέα. 

Την προσπάθεια αυτή στηρίζουν ο Παναγιώτης Γκεζερλής, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Convert Group, η Ελενα Χαϊλαζοπούλου, αναπληρώτρια CEO και διευθύντρια προϊοντικής καινοτομίας στην ίδια εταιρεία και ο Νίκος Βαρβαδούκας, διευθυντής διακαναλικού εμπορίου στην Cosmos Sport.

Τον περασμένο Αύγουστο, ο κ. Καρυπίδης ίδρυσε την eCommerce Logistics, η οποία μέσα από τις εγκαταστάσεις της στο Κορωπί προσφέρει στις επιχειρήσεις υπηρεσίες αποθήκευσης, συλλογής και διαχείρισης των ηλεκτρονικών παραγγελιών. Η εταιρεία νοικιάζει αποθηκευτικό χώρο 1.200 τ.μ. στο Κορωπί και ήδη βρίσκεται σε φάση αναζήτησης αντίστοιχου αποθηκευτικού χώρου στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής. «Απευθυνόμαστε σε δύο κατηγορίες πελατών: στα eshops, τα οποία πραγματοποιούν 100-200 παραγγελίες την ημέρα, αλλά και σε πολυεθνικές εταιρείες που διατηρούν ηλεκτρονικό κατάστημα. Ενα από τα οφέλη της υπηρεσίας μας είναι ότι τα ηλεκτρονικά καταστήματα δεν ασχολούνται καθόλου με τον τομέα των logistics και επικεντρώνονται στην ανάπτυξή τους». 

Οπως εξηγεί, «εμείς παραλαμβάνουμε και αποθηκεύουμε τα εμπορεύματα των eshops, συλλέγουμε και πακετάρουμε τις παραγγελίες, ενώ σε συνεργασία με τις εταιρείες courier αναλαμβάνουμε και την παράδοση των προϊόντων σε όλη την Ελλάδα. Παράλληλα, συνδεόμαστε με το eshop της εκάστοτε επιχείρησης ώστε να μας αποστέλλονται αυτόματα όλες οι παραγγελίες, έτοιμες να συσκευαστούν και να αποσταλούν ακόμη και την ίδια ημέρα σε περιοχές της Αττικής». Η εταιρεία ενημερώνει επίσης τα eshops για το απόθεμα των εμπορευμάτων που διατηρούν στην αποθήκη, ενώ συλλέγει δεδομένα που βασίζονται σε έρευνες για την ικανοποίηση των πελατών (data analysis). «Από το δεύτερο lockdown οι παραγγελίες που διαχειριζόμαστε από τους πελάτες μας έχουν αυξηθεί 80%-100%, ποσοστό που θα αρχίσει στη συνέχεια να αποκλιμακώνεται (20%-25%)», καταλήγει. 

Freshlime
Από το κατάστημα στη θυρίδα του καταναλωτή 

Ενα νέο δίκτυο διανομής των ηλεκτρονικών παραγγελιών λάνσαρε και για τις επιχειρήσεις η εταιρεία Freshlime, δημιούργημα του Βασίλη και του Γιάννη Παπούλια. 

Πρόκειται για τα smart lockers, χώρους δηλαδή αποθήκευσης προσωπικών αντικειμένων, τους οποίους η εταιρεία έχει εγκαταστήσει στο παρελθόν σε συναυλιακούς χώρους αλλά και σε πάρκα νερού (waterparks). Τώρα, αναπτύσσοντας και το κατάλληλο λογισμικό, η Freshlime τα μεταφέρει στον χώρο του λιανεμπορίου, μετατρέποντας τα «έξυπνα ντουλάπια» σε αυτόματα και σύγχρονα pick up points (σημεία παραλαβής), απ’ όπου ο καταναλωτής μπορεί να παραλαμβάνει το προϊόν που έχει παραγγείλει online. 

Παρότι διευκολύνει το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι ίδιοι θεωρούν πως είναι προέκταση των φυσικών καταστημάτων, καθώς περισσότερο ενισχύουν παρά μειώνουν την ισχύ των φυσικών σημείων πώλησης.

«Με τα smart lockers οι επιχειρήσεις δημιουργούν ένα νέο κανάλι διανομής των προϊόντων τους και η όλη διαχείριση των παραγγελιών πραγματοποιείται από τις ίδιες με άμεσο τρόπο, μέσα από την εγκατάσταση του λογισμικού που έχουμε αναπτύξει. 

Η εταιρεία λαμβάνει την παραγγελία, την ετοιμάζει και την τοποθετεί στα smart lockers. Επειτα, ο καταναλωτής ενημερώνεται για την παραγγελία του (email-sms), επισκέπτεται το pick up point της κάθε επιχείρησης και με τον κωδικό του παραλαμβάνει την παραγγελία του. Στην εποχή του κορωνοϊού, η παραπάνω διαδικασία προσφέρει ανέπαφη και χωρίς αναμονή παράδοση παραγγελιών 24 ώρες την ημέρα και 7 ημέρες την εβδομάδα», επισημαίνει ο Βασίλης Παπούλιας. Η εταιρεία εισάγει τα smart lockers από την Κίνα και τώρα βρίσκεται σε συζητήσεις με μεγάλα eshops για να ξεκινήσει την προώθησή τους στην αγορά. «Ηδη αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιείται σε Αυστρία, Γερμανία, ΗΠΑ, Ισραήλ κ.α. Ηρθε η ώρα να έρθει και στην Ελλάδα», τονίζει.

Η μεγάλη ευκαιρία του online εμπορίου-1
Η ομάδα της eCommerce Logistics, μέσα από τις εγκαταστάσεις της στο Κορωπί, προσφέρει στις επιχειρήσεις υπηρεσίες αποθήκευσης, συλλογής και διαχείρισης των ηλεκτρονικών παραγγελιών.

Svuum
Ζωντανά η πορεία της παραγγελίας στον χάρτη 

Παραπέμποντας με τον όνομά της στον ήχο που ακούμε όταν κάποιος αναπτύσσει ταχύτητα, η ελληνική startup Svuum έχει δημιουργήσει από τον Μάιο του 2019 μία πιο εξελιγμένη εταιρεία ταχυμεταφορών. 

Παρότι ιδρύθηκε πέρυσι, η εταιρεία εισήλθε πιο ενεργά στον κλάδο των ταχυμεταφορών κατά την περίοδο της πανδημίας, οπότε και διαπίστωσε μεγάλη αύξηση των παραγγελιών. «Τις τελευταίες εβδομάδες της καραντίνας, ο όγκος παραγγελιών που ξεκινήσαμε να εξυπηρετούμε τετραπλασιάστηκε. Αυτή τη στιγμή, κάθε εβδομάδα κλείνουμε περίπου δύο νέες συνεργασίες με eshops που δέχονται μεγάλο όγκο ημερήσιων παραγγελιών», αναφέρει ο γενικός διευθυντής της εταιρείας, Παντελής Γεωργιάδης. «Είμαστε η πρώτη εταιρεία ταχυμεταφορών που δίνουμε τη δυνατότητα στον πελάτη να καλέσει τον οδηγό του απευθείας για συνεννόηση και διευκρινίσεις σχετικά με την παραγγελία του, υπηρεσία που εξοικονομεί χρόνο στους καταναλωτές από την αναμονή σε τηλεφωνικά κέντρα», επισημαίνει ο ίδιος. Πώς όμως λειτουργεί; 

«Μόλις ο πελάτης πραγματοποιήσει την ηλεκτρονική αγορά του, ένας οδηγός πηγαίνει να παραλάβει την παραγγελία του. Υστερα αποστέλλουμε στον πελάτη ένα sms με την εκτιμώμενη ώρα παράδοσης και τη δυνατότητα ιχνηλάτησης της παραγγελίας του ζωντανά στον χάρτη. Η υπηρεσία μας προσφέρεται για την ώρα στην Αττική, ενώ διατηρούμε αποθηκευτικό χώρο στο κέντρο της πόλης, από τον οποίο φεύγουν κάθε μέρα τα προϊόντα που παραγγέλνουν οι καταναλωτές από τα eshops», αναφέρει ο κ. Γεωργιάδης. 

Ο τρόπος λειτουργίας της διαφέρει από το μοντέλο παραδοσιακών εταιρειών courier. Οπως εξηγεί, «πολλές επιχειρήσεις χρειάζονται την υπογραφή του πελάτη ως απόδειξη για την παράδοση της παραγγελίας. Στη Svuum, η διαδικασία έχει αυτοματοποιηθεί και η εμπειρία παράδοσης είναι πραγματικά ανέπαφη. Μόλις ο καταναλωτής ολοκληρώσει τη διαδικτυακή του αγορά, αυτόματα ενημερώνεται για τη διαδικασία της παραλαβής και λαμβάνει ένα μοναδικό εξαψήφιο κωδικό στο τηλέφωνό του, ο οποίος είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την αποστολή. Οταν ο οδηγός παραδίδει το προϊόν, τηρώντας σαφώς τις αποστάσεις ασφαλείας, το μόνο που έχει να κάνει ο καταναλωτής είναι να πει στον οδηγό τον μοναδικό κωδικό του, προκειμένου να το παραλάβει». Πελάτες της Svuum είναι όμιλοι λιανικής πώλησης που διαθέτουν ισχυρή παρουσία στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Στα σχέδιά της είναι η επέκταση των υπηρεσιών και σε άλλες πόλεις εντός του 2021, ενώ βρίσκεται σε συζητήσεις με επενδυτικά κεφάλαια για την εξασφάλιση χρηματοδότησης.  

instacar
Ηλεκτρονική μίσθωση βαν σε λίγα λεπτά για όσο διάστημα θέλουν οι επιχειρήσεις

Σημαντική αύξηση τζίρου της τάξεως του 35% αναμένει μέσα στο lockdown η ελληνική νεοφυής εταιρεία instacar, η οποία παρέχει σε επιχειρήσεις και ιδιώτες τη δυνατότητα να αποκτήσουν αυτοκίνητο ή βαν μέσα από μία ευέλικτη μορφή leasing (car as a service). «Ο τρέχων μήνας θα είναι μήνας ρεκόρ. Η αύξηση στον τζίρο μας οφείλεται και στη διάθεση μίνι βαν για μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου που προσπαθούν να καλύψουν μεγάλο όγκο παραγγελιών για παράδοση στο σπίτι. Αυτόν τον μήνα έχουμε διαθέσει περισσότερα από 100 βαν σε επιχειρήσεις», αναφέρει ο Αντώνης Σαμοθράκης, ένας εκ των ιδρυτών της instacar. Πολλές αλυσίδες δεν γνωρίζουν πόσο θα διαρκέσει αυτή η εκθετική αύξηση των ηλεκτρονικών αγορών, επιλέγοντας να επενδύσουν στο «συνδρομητικό μοντέλο» αυτοκινήτου που προσφέρει η εταιρεία. 

«Αρκετές επιχειρήσεις δεν θέλουν, στην παρούσα φάση, να δεσμεύσουν κεφάλαιο για την αγορά αυτοκινήτου ή να δεσμευτούν σε κλειστά συμβόλαια leasing. Αντίθετα, μέσω της υπηρεσίας μας, ο καταναλωτής ή η επιχείρηση μισθώνει το αμάξι για όσο διάστημα θέλει και το αλλάζει όποτε θέλει», αναφέρει ο κ. Σαμοθράκης. Σημαντικό «ατού» της εταιρείας, έναντι άλλων αντίστοιχων υπηρεσιών, είναι ότι ο πελάτης μπορεί να αποκτήσει το αμάξι του ακολουθώντας μία ψηφιοποιημένη διαδικασία που διαρκεί μόλις λίγα λεπτά. 

Οπως εξηγεί ο κ. Σαμοθράκης, κάποια από τα αυτοκίνητα που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο της instacar τα έχει αγοράσει η ίδια η εταιρεία, ενώ κάποια άλλα τα υπενοικιάζει από επίσημες αντιπροσωπείες με τις οποίες συνεργάζεται (Καρέντα S.A. ή Peugeot Besikos κ.ά.). 

Eκτός από τον κ. Σαμοθράκη, δημιουργοί του instacar είναι ο Βασίλης Δαμιανός και ο Αντώνης Ζώης, που έχουν ήδη πολυετή εμπειρία στον κλάδο των αυτοκινήτων, των νεοφυών επιχειρήσεων αλλά και του χρηματοοικονομικού κλάδου σε εταιρείες όπως το efood, Avis, PwC κ.λπ. Μέσα σε 14 μήνες λειτουργίας, η instacar έχει φθάσει να διαχειρίζεται πάνω από 500 αυτοκίνητα αξίας μεγαλύτερης των 7 εκατ. ευρώ, έναντι 80 την περίοδο πριν από τον κορωνοϊό. Τότε, βέβαια, η εταιρεία ήταν και σε πρώιμα στάδια ανάπτυξης. Παράλληλα, έχει προσελκύσει και το ενδιαφέρον επενδυτών, αντλώντας 300.000 ευρώ χρηματοδότηση από το εγχώριο επενδυτικό κεφάλαιο Velocity Partners. «Το 2020 τα έσοδά μας θα ξεπεράσουν το 1 εκατ. ευρώ, ενώ ο στόλος μας φιλοδοξούμε το 2021 να φτάσει τα 1.500 αυτοκίνητα. Τέλος, σχεδιάζουμε να επεκτείνουμε την υπηρεσία και στα Βαλκάνια».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή