Αερομαχία Καναδών και Κινέζων για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών

Αερομαχία Καναδών και Κινέζων για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών

2' 40" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Προτού εκκινήσει η διαδικασία στην αποκρατικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) άρχισαν οι «αερομαχίες» των ενδιαφερομένων επενδυτών. Προχθές σε συνέντευξη Τύπου οι Κινέζοι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, Friedmann Pacific Asset Management Limited (FPAM) και Shenzhen Airport, επαναβεβαίωσαν την πρόθεσή τους να αποκτήσουν τον έλεγχο του ΔΑΑ προκειμένου, όπως ανέφεραν οι ίδιοι, να τον καταστήσουν πύλη μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Ο γενικός διευθυντής της FPAM, Ερικ Τσενγκ, υποσχέθηκε τουλάχιστον 50 εκατομμύρια αφίξεις Κινέζων και άλλων Ασιατών μέσω του αεροδρομίου της Αθήνας στην Ευρώπη, εφόσον η εταιρεία του αναλάβει τον έλεγχο του ΔΑΑ. Ο ίδιος σημείωσε ακόμη ότι περισσότερο από τρία χρόνια η εταιρεία του ενδιαφέρεται για τον αερολιμένα Αθηνών.

Ενόχληση

Οι δηλώσεις αυτές που ενόχλησαν ιδιαίτερα το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) πριν καν μάλιστα πραγματοποιηθούν, είναι η αντίδραση στις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις μεταξύ της καναδικής PSP Investments και του ΤΑΙΠΕΔ. Η καναδική εταιρεία, παρά το γεγονός ότι ελέγχει το 40% των μετοχών του ΔΑΑ, δηλώνει στον πωλητή ΤΑΙΠΕΔ ότι παραμένει σταθερά «αγοραστής» στη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση. Τη θέση αυτή μάλιστα επιβεβαίωσαν στελέχη της PSP Investments και της θυγατρικής της AviAlliance κατά τις πρόσφατες συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν στα γραφεία του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων. Μάλιστα το καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο που διαχειρίζεται δεκάδες δισ. δολάρια, δείχνει να ενδιαφέρεται, εκτός από το 30% των μετοχών ΔΑΑ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ, και για την επέκταση της ­σύμβασης παραχώρησης, η οποία λήγει το 2026. Τα στελέχη της εταιρείας μάλιστα υπόσχονται να φέρουν και αυτοί εκατομμύρια τουρίστες στην Ελλάδα προερχόμενους από το δυτικό ημισφαίριο του πλανήτη.

Εσοδα

Αν συμβεί αυτό, η PSP Investments και η θυγατρική της AviAlliance (πρώην Hoctief Airport) θα εδραιωθεί για μια μακροετή περίοδο στην Ελλάδα και στον ΔΑΑ. Επιπλέον «χρυσώνει και το χάπι» στο ΤΑΙΠΕΔ και στην ελληνική κυβέρνηση από τους οποίους στερεί μια από κοινού πώληση μετοχών του ΔΑΑ, η οποία πιθανώς να απέφερε περισσότερα έσοδα στους πωλητές.

Από την άλλη πλευρά, οι Κινέζοι ενδιαφερόμενοι μπορούν να εκτοπίσουν τους Καναδούς μόνο μέσω απόκτησης ενός πλειοψηφικού μεριδίου στον ΔΑΑ. Εύλογα επομένως επιμένουν για το 55% των μετοχών που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ στον ΔΑΑ, ενώ ακόμη επιθυμούν την αλλαγή της συμφωνίας των μετόχων, η οποία επιφέρει ειδικά δικαιώματα στους μετόχους μειοψηφίας. Μόνο με αυτά τα δύο οι Κινέζοι μπορούν να εδραιωθούν, ρισκάροντας εκατοντάδες εκατ. ευρώ, τόσο για την απόκτησή του ΔΑΑ όσο και για τις πιθανές επενδύσεις επέκτασης του αερολιμένα που σχεδιάζουν. Οι ίδιοι επίσης δείχνουν να μην πολυενδιαφέρονται στη συγκεκριμένη φάση για την επέκταση της ισχύος της σύμβασης παραχώρησης, καθώς εκτιμούν ότι έχουν όλο τον χρόνο μπροστά τους για να το πετύχουν σε δεύτερο χρόνο.

Από την άλλη πλευρά, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι πολιτικά θα είναι δύσκολο για την ελληνική κυβέρνηση να παραδώσει τις δύο πιο σημαντικές πύλες της χώρας, λιμάνι Πειραιά και αερολιμένας Αθηνών, σε κινεζικά συμφέροντα. Μάλιστα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ επιτιμούν στελέχη της κυβέρνησης που κακώς δημιουργούν λανθασμένες εντυπώσεις στους Κινέζους ενδιαφερομένους. Τέλος, φαίνεται ξεκάθαρα ότι οι Καναδοί έχουν αποκτήσει προβάδισμα από το περασμένο καλοκαίρι, το οποίο δεν φαίνονται διατεθειμένοι να απεμπολήσουν, παρά τις υπεραξίες που έχουν αποκομίσει μέχρι σήμερα. Γι’ αυτό και τα στελέχη της FPAM επιχείρησαν την αντιστροφή της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί μέσω της συνέντευξης Τύπου που διοργάνωσαν την περασμένη Πέμπτη. Το αν το κατάφεραν, είναι κάτι που θα φανεί τις επόμενες εβδομάδες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή