Εάν έχετε μια επιχείρηση τροφίμων και λάβετε ξαφνικά μια ημέρα ένα mail με αποστολέα τον υπεύθυνο αγορών της Tesco, της Asda ή της Sainsbury’s, μην ενθουσιαστείτε. Και κυρίως μη σπεύσετε να εκτελέσετε παραγγελίες, εάν προηγουμένως δεν είχατε καμία άλλη επικοινωνία με την εταιρεία. Ο λόγος; Είναι αρκετά πιθανό, εάν στείλετε προϊόντα, πρώτον, να μην πληρωθείτε ποτέ για αυτά και, δεύτερον, να μην τα δείτε ποτέ στα ράφια των παραπάνω καταστημάτων. Δυστυχώς, τρεις ελληνικές επιχειρήσεις έπεσαν θύματα επιτήδειων οι οποίοι τις προσέγγισαν μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ως υπεύθυνοι αγορών μεγάλων βρετανικών αλυσίδων, χωρίς φυσικά να είναι· οι ελληνικές επιχειρήσεις έστειλαν προϊόντα τους και τελικώς υπέστησαν ζημία που υπολογίζεται συνολικά σε 150.000 ευρώ.
Αυτές δυστυχώς δεν είναι οι μοναδικές περιπτώσεις εξαπάτησης ή απόπειρας εξαπάτησης ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται κυρίως στον κλάδο των τροφίμων και αναπτύσσουν εξαγωγική δραστηριότητα προς τη Βρετανία.
Σύμφωνα με το γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο, με το οποίο επικοινώνησε η «Κ», από τον Οκτώβριο μέχρι σήμερα έχουν καταγγελθεί δέκα περιστατικά. Σύμφωνα με τους αξιωματούχους του γραφείου ΟΕΥ, όχι μόνο παρατηρείται αύξηση των περιστατικών σε σύγκριση με το παρελθόν -ενδεικτικά, τα προηγούμενα 2,5 χρόνια είχαν καταγγελθεί λιγότερες από δέκα περιπτώσεις εξαπάτησης- αλλά έχουν «αναβαθμισθεί» και οι μέθοδοι απόπειρας αποκόμισης παρανόμων κερδών, όπως είναι η υποκλοπή ηλεκτρονικών διευθύνσεων και η εκτροπή πληρωμών, καθώς και χρήση ονομάτων και ιστοσελίδων που μοιάζουν με αυτά πραγματικών εταιρειών.
Το γραφείο ΟΕΥ στο Λονδίνο έχει δεχθεί μέχρι στιγμής δύο καταγγελίες για την υποκλοπή διευθύνσεων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προμηθευτών ελληνικών εταιρειών από το εξωτερικό. Στις περιπτώσεις αυτές οι ελληνικές επιχειρήσεις έλαβαν μήνυμα με τα στοιχεία του συνεργάτη τους στο οποίο τους υποδεικνυόταν να αποστείλουν χρήματα σε τραπεζικό λογαριασμό βρετανικής τράπεζας στο Λονδίνο, άλλον από αυτό που χρησιμοποιούσαν στις μέχρι τότε συναλλαγές μεταξύ τους. Μία ελληνική εταιρεία έπεσε θύμα τέτοιου είδους απάτης και υπέστη ζημία 40.000 ευρώ.
Αλλη μέθοδος «αναβαθμισμένης απάτης» είναι η παραποίηση εταιρικών ιστοσελίδων. Για παράδειγμα, μια ελληνική επιχείρηση που θέλει να αγοράσει ένα τρακτέρ από μια ξένη εταιρεία μπαίνει στην ιστοσελίδα της δεύτερης. Αυτή ωστόσο μπορεί να έχει παραποιηθεί και στα στοιχεία επικοινωνίας να μην εμφανίζονται αυτά που αντιστοιχούν πραγματικά στην εταιρεία, αλλά των…απατεώνων. Συχνή επίσης είναι η κατασκευή «εταιρικών» ιστοσελίδων από επιτήδειους που περιλαμβάνουν συνδέσμους (hyperlinks) οι οποίοι παραπέμπουν σε ιστοσελίδες πραγματικών εταιρειών έτσι ώστε ο ανυποψίαστος αγοραστής να νομίζει ότι συνδέονται αυτές μεταξύ τους. Εχουν καταγγελθεί 2-3 ανάλογα περιστατικά.
Στόχος των εταιρειών «μαϊμού» με φερόμενη έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο δεν αποτελούν μόνο επιχειρήσεις από την Ελλάδα, αλλά και από την υπόλοιπη Ευρώπη. Η ένταση του φαινομένου ανάγκασε τις βρετανικές αρχές να προχωρήσουν πριν από λίγους μήνες στη δημιουργία του Εθνικού Γραφείου Πληροφοριών για την Καταπολέμηση της Απάτης της Αστυνομίας του City του Λονδίνου, το οποίο δέχεται πλέον περί τις 20.000 καταγγελίες τον μήνα. Το γραφείο ΟΕΥ συνιστά στις ελληνικές επιχειρήσεις, που έχουν πέσει θύματα απάτης ανάλογης με τις προαναφερθείσες περιπτώσεις ή κάποιοι απλώς αποπειράθηκαν να τις εξαπατήσουν, να προβαίνουν σε σχετική καταγγελία στην ιστοσελίδα της αρμόδιας βρετανικής υπηρεσίας www.actionfraud.police.uk. Επιπλέον, συνιστά να καταθέτουν μήνυση στη χώρα-έδρα της επιχείρησης -στην ελληνική Δικαιοσύνη εν προκειμένω- έτσι ώστε μέσω Ιντερπόλ να κινείται η διαδικασία εντοπισμού και σύλληψης των απατεώνων.