Η επίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη σύγχρονη αγορά εργασίας

Η επίδραση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη σύγχρονη αγορά εργασίας

4' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με δεδομένο πλέον ότι τα social media συνυφαίνονται όλο και περισσότερο με την καθημερινή ζωή μας και επιδρούν καθοριστικά όχι μόνο στην κοινωνία αλλά και στην αγορά εργασίας, ο όμιλος Adecco –εταιρεία παροχής υπηρεσιών Ανθρωπίνου Δυναμικού παγκοσμίως– ξεκίνησε την έρευνα «Social Recruiting» σε 23 χώρες –μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα– προκειμένου να σκιαγραφήσει την έκταση, την επίδραση αλλά και την αποτελεσματικότητα των κοινωνικών μέσων στην αγορά εργασίας. Με σκεπτικό για τη διενέργεια της συγκεκριμένης έρευνας, ότι «τα social media μοιάζουν να αποτελούν στις μέρες μας το πιο αξιοποιήσιμο μέσο αναζήτησης εργασίας, αλλά ταυτόχρονα και ένα πολύτιμο εργαλείο για την καλύτερη επιτέλεση του στρατηγικού ρόλου των Τμημάτων Ανθρώπινου Δυναμικού για τον εντοπισμό, την ανάπτυξη και τη βέλτιστη αξιοποίηση του ταλέντου στον κάθε οργανισμό», η Adecco συνέταξε δύο διαφορετικά ερωτηματολόγια.

Δύο ερωτηματολόγια

Το ένα το απευθύνει σε εκείνους τους χρήστες των social media που αναζητούν εργασία. Και το δεύτερο, προς τα στελέχη που δραστηριοποιούνται στον τομέα της επιλογής προσωπικού για τους οργανισμούς τους. Τα συμπεράσματα που θα προκύψουν, θα αναλυθούν ανά χώρα και θα συνοδεύονται και από συγκριτικές μελέτες μεταξύ των χωρών. Αναμένεται λοιπόν και η εξαγωγή συμπερασμάτων, για το κατά πόσον στη χώρα μας ο κλάδος των ΗR (Human Resources) αξιοποιεί τα social media κατά τη διαδικασία επιλογής προσωπικού.

Η χρήση των τεχνολογιών των κοινωνικών μέσων από τις εταιρείες είναι φανερό ότι προχωρεί με ταχύτατους ρυθμούς. Και αυτό που δημιουργεί κατάπληξη είναι το «πόσο λίγος χρόνος χρειάσθηκε για να περάσει από τη φάση του περιορισμένου πειραματισμού και να φτάσει να αποτελεί πλέον μία από τις βασικές εταιρικές πρακτικές». Είναι ωστόσο αυτονόητο ότι το «όχημα» για την τόσο σύντομη αυτή διαδρομή είναι τα οφέλη που, αποδεδειγμένα, αποδίδει η χρήση τους στις εταιρείες που τα υιοθετούν. Και μάλιστα για εκείνες που είναι οι πλέον εξειδικευμένες, τα οφέλη αυτά καταγράφονται ως «υπερμεγέθη», σύμφωνα με τα συμπεράσματα της παγκόσμιας ετήσιας έρευνας της εταιρείας McKinsey για τη χρήση των τεχνολογιών από τις εταιρείες κατά το 2013.

Κυρίαρχη επισήμανση είναι το ότι η υιοθέτηση των εργαλείων social media οδηγεί πολλές εταιρείες σε ένα «σταυροδρόμι» για αλλαγές, τόσο ως προς τον τρόπο που τις διοικούν, όσο και για την οργάνωσή τους. Οι εταιρείες που κάνουν χρήση των κοινωνικών τεχνολογιών αποδίδουν μετρήσιμα οφέλη στα «εργαλεία» αυτά. Επισημαίνουν όμως ότι από την εμπειρία τους, τα οφέλη αυτά έρχονται δυσκολότερα κατά την πρώτη φάση της εφαρμογής τους. Ωστόσο, η απόκτηση μεγάλων ωφελημάτων απαιτεί και ουσιαστικές οργανωσιακές αλλαγές. Τα στελέχη μάλιστα έχουν υποδείξει ποιες είναι οι αλλαγές εκείνες που μπορεί να διευκολυνθούν από τις τεχνολογίες αυτές. Οτι, δηλαδή, τα εργαλεία αυτά μπορούν να διευκολύνουν πλήρως τις διαδικασίες –είτε να δημιουργήσουν νέες– σε συγκεκριμένες επιχειρησιακές δραστηριότητες, μεταξύ των οποίων είναι η διερεύνηση του εξωτερικού περιβάλλοντος, οι νέες ιδέες, η διοίκηση έργων, η ανάπτυξη του στρατηγικού σχεδίου, η ανάθεση των κατάλληλων εργασιών στα κατάλληλα άτομα, η κατανομή των πόρων, η αξιολόγηση της απόδοσης των εργαζομένων και ο καθορισμός των αμοιβών τους.

Ανθρώπινο δυναμικό

Στη χώρα μας, τον ρόλο και τη χρήση των Social Media από τις Διευθύνσεις Ανθρωπίνου Δυναμικού (ΔΑΔ) έχει καταγράψει και η έρευνα «Τα social media και το HR» της δρος Ολγας Επιτροπάκη, αναπληρώτριας καθηγήτριας, κατόχου της Επώνυμης Ακαδημαϊκής Εδρας «Σταύρος Κωστόπουλος» στη Διοίκηση και Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού στο ALBA. Τα αποτελέσματα της οποίας ανακοινώθηκαν σε παλαιότερη εκδήλωση του Συνδέσμου Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού Ελλάδας (ΣΔΑΔΕ) σε συνεργασία με το ALBA.

Δυνατότητες

Συνοψίζοντας τα ευρήματα της έρευνας, η κ. Επιτροπάκη επεσήμανε ότι «είναι σημαντικό οι Διευθύνσεις Ανθρωπίνου Δυναμικού να αγκαλιάσουν τις δυνατότητες που τους προσφέρονται μέσω των social media για την καλύτερη επιτέλεση του στρατηγικού ρόλου που αφορά στον εντοπισμό, στην ανάπτυξη και στη βέλτιστη αξιοποίηση του ταλέντου στον οργανισμό. Ομως, απαιτούν συστηματική προσέγγιση, επένδυση χρόνου, συνέπεια και συνέχεια. Δεν έχει αξία να το κάνουμε επειδή το κάνουν όλοι οι άλλοι, απλά ως μια ισομορφική δραστηριότητα. Χρειάζεται σύνδεση με τους στρατηγικούς στόχους του οργανισμού, εκπαίδευση των εργαζομένων στη σωστή χρήση και σαφείς δείκτες μέτρησης της αποτελεσματικότητας των social media ως εργαλείου HR». Παράλληλα η κ. Μάρθα Μυλωνά – Οικονομάκου, πρόεδρος του ΣΔΑΔΕ και διευθύντρια Ανθρωπίνου Δυναμικού SouthEastern Europe DDB, ανέφερε ότι «τα σημερινά, αλλά κυρίως τα μελλοντικά, στελέχη της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού έχουν να αντιμετωπίσουν τις πιο ενδιαφέρουσες και διαφορετικές προκλήσεις ταχύτατων αλλαγών. Η αποτελεσματική υλοποίηση των αλλαγών αυτών θα κάνει τους ίδιους αλλά και τον κλάδο να είναι περιζήτητος».

Ομως και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι διατείνονται ότι η χρήση των social media στους εργασιακούς χώρους –κυρίως για την άσκηση της εργασίας τους– αυξάνει την παραγωγικότητά τους, σύμφωνα με συμπεράσματα της Microsoft Corp κατά το Παγκόσμιο Συνέδριο Συνεργατών 2013 (World Partners Conference), τα οποία και βασίζονται σε μελέτη και έρευνα σε επιχειρήσεις διαφορετικών μεγεθών. Συγκεκριμένα, την αύξηση της παραγωγικότητάς τους λόγω της χρήσης των κοινωνικών εργαλείων κατέθεσαν το 49% των εργαζομένων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και το 45% σε μεγάλες επιχειρήσεις.

Εκφράζουν δε τόσο ζωηρή την επιθυμία τους για την καθιέρωσή τους, ώστε «αν χρειαστεί, είναι πρόθυμοι να πληρώσουν και από την τσέπη τους» γι’ αυτά.

Σημαντικότερα συμπεράσματα

Στα σημαντικότερα συμπεράσματα της έρευνας του ALBA «Τα social media και το HR» στην οποία συμμετείχαν 106 επιχειρήσεις, συμπεριλαμβάνονται και τα εξής:

– Πρώτα στη χρήση των social media έρχονται τα τμήματα Marketing (53%), ενώ τα τμήματα HR έρχονται δεύτερα (34%).

– Σημαντικότεροι στόχοι χρήσης από τη ΔΑΔ είναι: (α) η αναζήτηση και προσέλκυση στελεχών – κυρίως μέσω LinkedIn, (β) η προώθηση του employer brand LinkedIn και διασταύρωση πληροφοριών του βιογραφικού του υποψηφίου (μέσω LinkedIn & Facebook).

– Το 75% των εταιρειών θεωρούν ότι η χρήση των social media θα είναι σημαντική για το μέλλον της ΔΑΔ. Ως σημαντικότερα οφέλη τονίζουν την προσέλκυση ταλέντου, το ξεκάθαρο employer brand, την καλύτερη επικοινωνία, την ενίσχυση του στρατηγικού ρόλου της ΔΑΔ και το αίσθημα υπερηφάνειας των εργαζομένων.

– Ως σημαντικότερα εμπόδια εντοπίζονται: η έλλειψη σχετικών γνώσεων, η καχυποψία της ανωτάτης διοίκησης όπως και τα εμπόδια νομικής φύσεως.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή