Αντεπεξέρχεται στην κρίση παρά την πτώση κυκλοφορίας η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου

Αντεπεξέρχεται στην κρίση παρά την πτώση κυκλοφορίας η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου

2' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τα δέκα χρόνια λειτουργίας κλείνει φέτος η γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου. Παρά την πτώση της κυκλοφορίας κατά 30% σε σχέση με το 2009, η Γέφυρα Α.Ε. δείχνει να αντεπεξέρχεται στην οικονομική κρίση. Και προσβλέπει στην αύξηση της κυκλοφορίας που θα φέρει το 2016, καλώς εχόντων, η ολοκλήρωση της Κορίνθου- Πάτρας και της Ιόνιας Οδού.

Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1998 και εγκαινιάστηκε το 2004. Πρόκειται για ένα επίτευγμα της μηχανικής με πολλά ρεκόρ στην κατηγορία του, που εξακολουθεί σήμερα να «κόβει την ανάσα» στον επισκέπτη. Η αρχική επένδυση ήταν περίπου 800 εκατ. ευρώ (50% δάνεια, 40% Δημόσιο, 10% ίδια κεφάλαια) και η διάρκεια της παραχώρησης είναι μέχρι το 2039 (ή την απόδοση 11,5% των ιδίων κεφαλαίων του παραχωρησιούχου).

«Φέτος είναι μια ιδιαίτερη χρονιά, καθώς συμπληρώνουμε 10 χρόνια λειτουργίας», είπε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της Γέφυρας Α.Ε., Παναγιώτης Παπανικόλας. Οπως ανέφερε, από το 2004 έως σήμερα τη γέφυρα πέρασαν 41,3 εκατομμύρια οχήματα (το 85% αυτών ήταν Ι.Χ.). Η καλύτερη χρονιά της γέφυρας ήταν το 2009 με 14.000 διελεύσεις οχημάτων ημερησίως, ενώ το 2013 η πτώση ξεπέρασε το 30% (περίπου 8.300 οχήματα ημερησίως). Ο συνολικός τζίρος του παραχωρησιούχου ήταν 415 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα κέρδη (σε τιμές 1997) 41,5 εκατ. ευρώ. Από τα τέλη του 2009 έως τα τέλη του 2013 ο συνολικός τζίρος μειώθηκε κατά 36%-37%, ενώ τα καθαρά κέρδη κατά 87% (λόγω του σταθερά υψηλού κόστους συντήρησης και λειτουργίας).

Παρά την πτώση των εσόδων, οι υπεύθυνοι της Γέφυρας Α.Ε. παραμένουν αισιόδοξοι. «Καταφέραμε να αντέξουμε στην κρίση, διατηρώντας μια ευαίσθητη ισορροπία στη σχέση μας με τα ferry boat», ανέφερε ο κ. Παπανικόλας. «Ελπίζουμε ότι τα επόμενα χρόνια, όταν ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι και βελτιωθεί η πρόσβαση να αλλάξει εντελώς η εικόνα των οδικών μετακινήσεων, συνεπώς και της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου. Ειδάλλως θα στρεφόμαστε ολοένα και περισσότερο στις τοπικές μετακινήσεις». Οπως ανέφερε ο κ. Σταύρος Σταυρής, διοικητικός και οικονομικός διευθυντής, η αύξηση της κυκλοφορίας των οχημάτων μετά το 2016 εκτιμάται συντηρητικά στο 4%-5%. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τη Γέφυρα Α.Ε., την πρώτη δεκαετία ζωής του έργου έχουν διατεθεί για τη συντήρησή του 16,6 εκατ. ευρώ, το προσωπικό αυξήθηκε από τα 90 άτομα στα 110 και δεν έχουν γίνει απολύσεις ή μειώσεις μισθών.

Οσον αφορά την πολιτική διοδίων, η εταιρεία θα συνεχίσει να εφαρμόζει μόνο τις ετήσιες πληθωριστικές αυξήσεις. «Εδώ και τρία χρόνια έχουμε “παγώσει” τις τιμές. Ολα βασίζονται στην προσφορά και τη ζήτηση. Δεν έχει νόημα να εφαρμόσουμε τις μέγιστες τιμές που ορίζει η σύμβαση, όταν για παράδειγμα στα φορτηγά θα ήταν 65-70 ευρώ, αλλά… μετά δεν θα βλέπαμε φορτηγό να περνά», ανέφερε ο κ. Παπανικόλας. Αντίθετα, η εταιρεία προσανατολίστηκε τα τελευταία χρόνια στη δημιουργία εκπτωτικών πακέτων και την ενίσχυση των τοπικών μετακινήσεων. Ποια ήταν, τέλος, τα χειρότερα συμβάντα της πρώτης δεκαετίας ζωής του έργου; Το 2005 ένας κεραυνός προκάλεσε φωτιά σε ένα από τα καλώδια της γέφυρας, οδηγώντας στην επανεξέταση όλης της αντικεραυνικής προστασίας. Το 2006 ένας νεαρός ποδηλάτης έχασε τη ζωή του, όταν επιχείρησε αναστροφή επάνω στη γέφυρα και χτυπήθηκε από διερχόμενο όχημα. Το 2008 η γέφυρα δοκιμάστηκε για πρώτη φορά σε ισχυρό σεισμό και η συμπεριφορά της ήταν, ευτυχώς, η αναμενόμενη. Τέλος, τα τελευταία χρόνια δύο άνθρωποι έχουν δώσει τέλος στη ζωή τους, πηδώντας από τη γέφυρα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή