ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μονόδρομος για ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγούς η λιανική αγορά ενέργειας

monodromos-gia-idiotes-ilektroparagogoys-i-lianiki-agora-energeias-2017161

Στη λιανική αγορά επεκτείνονται οι ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγοί υπό την πίεση των σαρωτικών αλλαγών που επιβάλλει το Μνημόνιο για τη μετάβαση μέσα στο 2015 σε μια πλήρως απελευθερωμένη αγορά (target model). Η κατάργηση μιας σειράς μεταβατικών μηχανισμών στους οποίους στηρίχτηκε μέχρι τώρα η ανταγωνιστικότητα των μονάδων φυσικού αερίου, υποχρεώνει τους ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγούς να επανασχεδιάσουν τη στρατηγική τους βάσει πραγματικών όρων ανταγωνισμού για να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα των μονάδων τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο από τη μερική κατάργηση κάποιων μεταβατικών μηχανισμών που εφαρμόστηκαν το τελευταίο εξάμηνο, οι ιδιωτικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής έχουν απολέσει έσοδα άνω των 300 εκατ. ευρώ. Η πλήρης κατάργηση αυτών των μηχανισμών μέχρι τον Ιούνιο του 2014, με βάση τις δεσμεύσεις του Μνημονίου, θα επιβαρύνει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα των ιδιωτικών μονάδων. Αντιθέτως ευκαιρίες για την ενίσχυσή της προσφέρει η επίσης μνημονιακή δέσμευση για δημοπράτηση λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ισχύος (μοντέλο ΝΟΜΕ). Με ορίζοντα τον Σεπτέμβριο του 2014 που οι δημοπρασίες θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ, οι ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγοί επιχειρούν ένα πιο δυναμικό άνοιγμα στη λιανική αγορά, διεκδικώντας μερίδια που θα τους επιτρέψουν την καλύτερη αξιοποίηση του ΝΟΜΕ.

Οι δημοπρασίες είναι ζωτικής σημασίας για τους ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγούς, αφού με την κατάργηση του σημερινού μοντέλου αγοράς (σύστημα pool) δεν θα υπάρχει μοναδικός αγοραστής (ΔΕΗ) για την ενέργεια που παράγουν, αλλά θα πρέπει να την προσφέρουν βάσει διμερών συμβολαίων απευθείας σε καταναλωτές. Μέσω των δημοπρασιών θα αποκτήσουν ένα ανταγωνιστικό πορτφόλιο καυσίμων (λιγνίτες, φυσικό αέριο και νερά) με το οποίο θα μπορούν να ανταγωνιστούν στη λιανική αγορά τη ΔΕΗ αλλά και τον νέο επενδυτή που θα προκύψει από τη σύσταση και πώληση της Μικρής ΔΕΗ. Με αυτό τον στόχο και παρά το γεγονός ότι η δομή και το ύψος των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος δεν αφήνουν ακόμη σημαντικά περιθώρια κέρδους, βγαίνουν στην αγορά λιανικής όπου η ΔΕΗ μετά την κατάρρευση των Energa και Hellas Power κατέχει μερίδιο 98%.

Πιο δυναμικά και με ηχηρό τρόπο, όπως φαίνεται από τη διαφημιστική καμπάνια που τρέχει αυτές τις ημέρες και τις προωθητικές ενέργειες που ανακοίνωσε κατά την πασχαλινή περίοδο, βγαίνει η Elpedison. Η εταιρεία κατέχει ένα μερίδιο της τάξης του 1% στη λιανική αγορά και στοχεύει να το διπλασιάσει μέχρι το τέλος του έτους. Οπως τονίζουν αρμόδια στελέχη της εταιρείας στην «Κ», η Elpedison απευθύνεται σε όλη την γκάμα των καταναλωτών, πρωτίστως όμως στους εμπορικούς, και προσδοκά σε ένα πελατολόγιο της τάξης των 30-40 χιλιάδων στο τέλος του έτους.

Με πιο χαμηλούς τόνους ανοίγεται στην αγορά και η Protergia του ομίλου Μυτιληναίου. Η εταιρεία, σύμφωνα με κύκλους του ομίλου, «θα επικεντρωθεί αρχικά στο 1 εκατ. μικρομεσαίους επαγγελματίες και σε δεύτερη φάση στους οικιακούς καταναλωτές». Πιο συντηρητική πολιτική ακολουθεί η Ηρων (ΤΕΡΝΑ), η οποία, όπως τονίζουν αρμόδια στελέχη της στην «Κ», «θα παραμείνει στο πρόγραμμα που ήδη εφαρμόζει στη λιανική αγορά, το οποίο συγκεντρώνει επιλεγμένους πελάτες που διασφαλίζουν ότι πληρώνουν και επιτρέπουν ένα μικρό περιθώριο κέρδους».