ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επέκταση χρηματοδότησης προς τους μικρομεσαίους πλοιοκτήτες από την Κίνα

s20_nautilia_1906-2
s20_nautilia_1906-2--2

Διευκολύνσεις χρηματοδότησης και προς μικρομεσαίους πλοιοκτήτες που επιθυμούν να ναυπηγήσουν πλοία στην Κίνα, πέραν των μεγαλύτερων εταιρειών, αναμένεται να παρέχει η Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα (China Development Bank Corporation), στο πλαίσιο σχετικής συμφωνίας που θα υπογραφεί κατά την επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού κ. Λι Κετσιάνγκ στην Ελλάδα. Η εν λόγω συμφωνία αποτελεί μέρος του «πακέτου» των συμφωνιών που πρόκειται να συναφθούν και που αφορούν πληθώρα ζητημάτων.

Σε ό,τι αφορά την Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα, πέραν της παροχής χρηματοδότησης προς Ελληνες πλοιοκτήτες, αναμένεται να εξετάσει και τη χορήγηση δανείων προς την κατεύθυνση των ελληνικών λιμανιών και των έργων αναβάθμισης των λιμενικών υποδομών της χώρας. Παράλληλα, δεσμεύεται να εξετάσει την ανάπτυξη μόνιμης φυσικής παρουσίας στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της στρατηγικής της για την ανάπτυξή της. Από την πλευρά του, το υπουργείο Ναυτιλίας προβλέπεται να διευκολύνει την Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα, σε ό,τι αφορά την πρόσβασή της στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα και τους θεσμικούς φορείς που την εκπροσωπούν. Σε κάθε περίπτωση, η επέκταση των χρηματοδοτικών διευκολύνσεων και προς τους πλοιοκτήτες μικρότερης εμβέλειας αποτελεί σημαντική πρωτοβουλία, δεδομένων των δυσκολιών που εξακολουθούν να καταγράφονται στην εξεύρεση ναυτιλιακής χρηματοδότησης, αφού πολλές τράπεζες περιορίζουν την έκθεσή τους στον τομέα της ναυτιλίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, κατά το 2013, τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα προχώρησαν στην παραγγελία 141 πλοίων προς τα κινεζικά ναυπηγεία, ολικής χωρητικότητας 6,87 εκατ. τόνων. Ως εκ τούτου, οι Ελληνες αποτελούν τους δεύτερους μεγαλύτερους πελάτες των κινεζικών ναυπηγείων, μετά τους ίδιους τους Κινέζους πλοιοκτήτες. Συνολικά, οι Ελληνες πλοιοκτήτες έχουν προβεί σε παραγγελίες 378 νέων πλοίων το τελευταίο διάστημα, με την πρώτη τους επιλογή να αφορά τα κινεζικά ναυπηγεία. Σήμερα, η ελληνική ναυτιλία ελέγχει 3.901 πλοία διαφόρων κατηγοριών, μεταφορικής ικανότητας 290 εκατ. τόνων dwt και συνολικής αξίας 84 δισ. ευρώ.

Πέραν της συμφωνίας με την Κινεζική Αναπτυξιακή Τράπεζα, η επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού θα σηματοδοτήσει και την υπογραφή δύο ακόμα σημαντικών συμφωνιών στον τομέα της θαλάσσιας συνεργασίας. Συγκεκριμένα, η πρώτη αφορά στην εξουσιοδότηση του κινεζικού νηογνώμονα (China Classification Society) για την παροχή υπηρεσιών στα πλοία, τα οποία φέρουν την ελληνική σημαία. Η εν λόγω συμφωνία αναμένεται να ενισχύσει όχι μόνο το υφιστάμενο και πολύπλευρο θεσμικό πλαίσιο διμερούς συνεργασίας, αλλά και την εξυπηρέτηση των ελληνικών πλοίων που κατασκευάζονται ή προσεγγίζουν τα λιμάνια της Κίνας. Αξίζει να σημειωθεί ότι σήμερα, την ελληνική σημαία φέρουν 1.551 ποντοπόρα πλοία, με συνολική χωρητικότητα 42,57 εκατ. τόνων και μεταφορική ικανότητα 75 εκατ. τόνων dwt. Το παραπάνω μέγεθος αντιπροσωπεύει το 4,63% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας του παγκόσμιου στόλου. Σημαντική επίσης κρίνεται και η συμφωνία των δύο μερών που θα αφορά τους τομείς της Θαλάσσιας περιβαλλοντικής προστασίας, συμπεριλαμβανομένων των οικοσυστημάτων. Η εν λόγω συμφωνία θα αφορά επίσης τους τομείς της αναζήτησης και αξιοποίησης θαλασσίων πόρων, της θαλάσσιας παρατήρησης, πρόβλεψης και προειδοποίησης ωκεάνιων καταστροφών, της έρευνας και πειραματικής ανάπτυξης και εκπαίδευσης επί θαλάσσιων επιστημονικών ζητημάτων, της επιβολής του νόμου στη θάλασσα, της Θαλάσσιας πολιτικής ευρύτερα, καθώς και σε κάθε άλλο τομέα συνεργασίας που θα συμφωνείται μεταξύ των δύο χωρών. Η συνεργασία θα πραγματώνεται ιδίως μέσω συνεργασίας επιστημονικών ιδρυμάτων, σεμιναρίων, ανταλλαγής πληροφοριών και επισκέψεων.