ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Η δημιουργικότητα είναι μια διαδικασία που μαθαίνεται»

i-dimioyrgikotita-einai-mia-diadikasia-poy-mathainetai-2032288

Τελικά, είμαστε πιο δημιουργικοί απ’ όσο γνωρίζουμε και απ’ όσο πιστεύουμε ότι είμαστε. Φτάνει να μάθουμε τη διαδικασία εκείνη που «πυροδοτεί» τον εγκέφαλό μας να αμφισβητήσει την «πεπατημένη», να ξεπεράσει φόβους για καινοτομία και αλλαγή, με τους οποίους άλλωστε στηρίζουμε και τη διαχρονικότητα μιας «πεπατημένης» ξεπερασμένης πλέον από το συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Με θέμα «Wake up your Creative Mind! – Ξυπνήστε τη Δημιουργικότητά σας!» πραγματοποιήθηκε πρόσφατα το 3ο σεμινάριο ηγεσίας της Sargia Partners με εισηγητές τον «δάσκαλο» των Master Coaches και ιδρυτή του Center for Advanced Coaching – USA τον κ. Χέντρε Κούτσι και τη Leadership Coach και CEO της Sargia Partners κ. Γεωργία Καρτσάνη, με χορηγό επικοινωνίας την «Κ».

Ηταν ένα διαδραστικό σεμινάριο που έδωσε την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να ακούσουν, ίσως για πρώτη φορά, για τις τεχνικές με τις οποίες «ξυπνούν» τα δημιουργικά χαρακτηριστικά εκείνα, που αναπτύσσουν εντυπωσιακά την απόδοσή τους και βελτιώνουν τις επαγγελματικές και όποιες άλλες σχέσεις τους. Ξεκινώντας με τον ορισμό ότι η «δημιουργικότητα είναι η κινητήριος δύναμη που μας επιτρέπει να διαπρέπουμε ακόμη και σε δύσκολους καιρούς, ανεξάρτητα από τους εξωγενείς παράγοντες», το ενδιαφέρον και τη χρησιμότητα του σεμιναρίου επαύξησε η συγκυρία των δύσκολων οικονομικών συνθηκών που σήμερα βιώνουμε και υπό το βάρος των οποίων «επιλέγουμε την εύκολη λύση, που σημαίνει μικρότερο ρίσκο και έμφαση στα βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα – δηλαδή στην επιβίωση».

Τεχνικές βασισμένες στις νευροεπιστήμες καλλιεργούν την καινοτόμο σκέψη, οδηγούν στη διαδικασία της βαθιάς επίγνωσης και βοηθούν στην αμφισβήτηση της κατεστημένης σκέψης, όπως και στη δημιουργία νέων ιδεών που έχουν εφαρμογή σήμερα. «Η έκρηξη της τεχνολογίας της πληροφορίας και των επικοινωνιών μέσα από τον κυβερνοχώρο και την παγκοσμιοποίηση, έχουν αλλάξει τον τρόπο που μαθαίνουμε, που επιχειρούμε, ακόμη και τον τρόπο που διαμορφώνουμε τις διαπροσωπικές σχέσεις μας. Οι κανόνες του παιχνιδιού “ξαναγράφονται” και μάλιστα μέσω του παιχνιδιού. Οπότε, αν όλα τα δεδομένα όπως τα γνωρίζουμε έχουν αλλάξει, το πιο σημαντικό κεφάλαιο που διαθέτουμε για να διαχειριστούμε το συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον είναι η δημιουργικότητά μας» ανέφερε κατά την έναρξη του σεμιναρίου η κ. Καρτσάνη. Υπογραμμίζοντας τη βεβαιότητα ότι «το μέλλον ανήκει σε αυτούς που θέλουν να το ανακαλύψουν», ο κ. Κούτσι ανέφερε ότι «ο φόβος και η αίσθηση ανεπάρκειας δημιουργούν συνήθειες στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι λειτουργούν» και υπέδειξε δημιουργικούς τρόπους για την αντιμετώπιση των δύο αυτών παραμέτρων που επηρεάζουν τη ζωή μας. Χαρακτήρισε την προσπάθεια αποδέσμευσης από τον παρόντα τρόπο σκέψης και πράξης, ως «επιβίβαση σε ένα ταξίδι μέλλοντος προς ένα δημιουργικό πλαίσιο ζωής». Κάτι που προσέφεραν στους συμμετέχοντες οι τεχνικές οι οποίες αναπτύχθηκαν και με τη βοήθεια των οποίων «βοηθείται ο εγκέφαλος να ελίσσεται ανάμεσα σε διαφορετικά γεγονότα και να βρίσκει τις αντίστοιχες λύσεις, να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά αυτόματες αντιδράσεις, όπως την αναποφασιστικότητα, την αμηχανία, το μούδιασμα, το μπλοκάρισμα, την αναβλητικότητα».

Εκανε τη σημαντική αναφορά ότι «η δημιουργικότητα είναι μια διαδικασία και όχι απαραίτητα ένα εγγενές χαρακτηριστικό, είναι ταλέντο». Και ότι είμαστε δημιουργικοί, όταν είμαστε έτοιμοι να κάνουμε κάτι διαφορετικά, όταν είμαστε πρόθυμοι να λειτουργήσουμε διαφορετικά. Η δημιουργικότητα είναι η διαδικασία μέσα από την οποία παράγουμε οτιδήποτε μπορεί να θεωρηθεί αυθεντικό και πολύτιμο. Βρίσκεται μέσα μας και προσπαθεί να αναδυθεί στην επιφάνεια. «Το φαινόμενο της ανάδυσης αυτής συνιστά δημιουργικότητα». Οχι μόνο το ότι η δημιουργικότητα καλλιεργείται, αλλά και το ότι οι συμμετέχοντες είναι περισσότερο δημιουργικοί απ’ ό,τι οι ίδιοι νόμιζαν, απέδειξε και η κ. Καρτσάνη μέσα από διαδραστικές ασκήσεις. Οπως είπε, «σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες της νευροεπιστήμης, η δημιουργική νοητική λειτουργία περιλαμβάνει την ενεργοποίηση συγκεκριμένων νευρωνικών οδών, η οποία μπορεί να ενισχυθεί μέσα από συνειδητή προσπάθεια και εξάσκηση».

Στην αξία και στη σημασία της «ενεργού συμμετοχής» αναφέρθηκε ο κ. Κούτσι, ο οποίος και την αποκάλεσε «βηματοδότη των αποτελεσμάτων». Εξήγησε ότι ενεργός συμμετοχή στη ζωή μας είναι «όταν η δέσμευση και η δυναμική μας συνδέονται για δράση». Χαρακτήρισε δε ιδιαιτέρως σημαντικό το «πρώτο βήμα», η δυναμική του οποίου παράγει ενέργεια για κάθε επόμενο βήμα. Και το οποίο, όχι μόνο πρέπει να σχεδιάζεται αλλά και να επικοινωνείται, ώστε η θεωρία να γίνει πράξη. Επίσης, ότι μέσα από την ενεργό συμμετοχή, ο εφησυχασμός και η παράδοση δίνουν τη θέση τους στην αυτοδέσμευση και στη συνεργασία.

Η έρευνα

Στο πλαίσιο του 3ου σεμιναρίου ηγεσίας παρουσιάσθηκαν και τα αποτελέσματα της εξειδικευμένης ερευνας για τη «Δημιουργικότητα στις Ελληνικές Επιχειρήσεις», την οποία η Sargia Partners διεξήγαγε τον Μάιο 2014 με τη συμμετοχή 252 ανώτατων και ανώτερων στελεχών επιχειρήσεων –CEO, γενικών διευθυντών, υπευθύνων Ανθρωπίνου Δυναμικού, Πωλήσεων Μάρκετινγκ και Οικονομικών– που διαστηριοποιουνται στην ελληνική αγορά. Σκοπός της έρευνας ήταν τα αποτελέσματά της να ανακοινωθούν και να σχολιασθούν στο συγκεκριμένο βιωματικό workshop ώστε να δοθούν οι καλύτερες απαντήσεις στους συμμετέχοντες για το «πώς να πάρουν το ρίσκο και να ακολουθήσουν αυτό που ακόμη δεν έχουν σκεφθεί».

Τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα –στην πλειονότητά τους– απάντησαν ότι «χρειάζονται τη δημιουργικότητα, γιατί τη θεωρούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την επιχείρησή τους» και ότι συμβάλλει «στην οικονομική ανάπτυξη και στην επιβίωσή της». Στην ερώτηση κατά πόσον οι ίδιοι είναι πρωτοποριακοί στη δουλειά τους απάντησαν –στη συντριπτική πλειονότητά τους– ότι χρησιμοποιούν ένα μείγμα ιδεών από διαφορετικά πεδία και ότι προσαρμόζουν ανάλογα τα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους. Οσο για το «τι πυροδοτεί τη δημιουργικότητά τους», προκύπτει από τις απαντήσεις ότι πηγή έμπνευσής τους είναι η συζήτηση με την ομάδα όταν μοιράζονται τις ιδέες τους – eam brainstorming– αλλά και το άμεσο οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον τους.