ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι «Γερμανοί», οι «Βρετανοί», οι Αραβες και η αγορά της οικιακής ψυχαγωγίας

oi-germanoi-oi-vretanoi-oi-araves-kai-i-agora-tis-oikiakis-psychagogias-2034784

Θα αναδειχτούν οι «Γερμανοί» και ο ΟΤΕ σε απόλυτους κυρίαρχους της ελληνικής αγοράς συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα; Είναι διατεθειμένοι οι «Βρετανοί» και η Vodafone να δεσμεύσουν στην ελληνική αγορά επενδυτικά κεφάλαια που ξεπερνούν τα 700 εκατ. ευρώ για να μη μείνουν πολύ πίσω τόσο στην ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά του pay TV όσο και στην παροχή συνδυασμένων υπηρεσιών Internet-τηλεφωνίας-τηλεόρασης; Ο επιχειρηματικός πόλεμος για την κυριαρχία στην αγορά της οικιακής ψυχαγωγίας -μια από τις ελάχιστες αγορές που διατηρούν ανοδικούς ρυθμούς στην Ελλάδα παρά την κρίση- έχει ήδη ξεσπάσει. Η προσφορά του ΟΤΕ για την απόκτηση της Nova, ανεξάρτητα από το αν θα γίνει δεκτή ή όχι, έχει ήδη γίνει η αιτία για τη δρομολόγηση ευρύτερων ανακατατάξεων σε μια «πίτα» η αξία της οποίας προσεγγίζει τα 4 δισ. ευρώ.

Οι Αραβες

Ενδεχομένως και μέσα στην εβδομάδα, οι Αραβες της Emirates International Telecommunications που ελέγχουν το 44% της Forthnet θα κληθούν να τοποθετηθούν επί της πρότασης που έχει υποβληθεί από τον ΟΤΕ για εξαγορά της Nova έναντι συνολικού τιμήματος ύψους περίπου 300 εκατ. ευρώ. Τόσο στο Δ.Σ. της Forthnet όσο και στη γενική συνέλευση των μετόχων, εφόσον η απόφαση παραπεμφθεί εκεί, θα πρέπει να γνωστοποιήσουν την απόφασή τους στη Vodafone και στη Wind, οι οποίες από κοινού ελέγχουν το 39,5% της εισηγμένης τηλεπικοινωνιακής εταιρείας. Ολες οι πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι ο πόλεμος τακτικής θα είναι σκληρός, καθώς τα συμφέροντα που διακυβεύονται είναι πολύ μεγάλα.

Αν οι «ιδιοκτήτες» της Forthnet εγκρίνουν την πρόταση του ΟΤΕ, θα βρεθούν με τακτοποιημένες τις δανειακές τους υποχρεώσεις, με μετρητά στο ταμείο και, σύμφωνα με πληροφορίες, με μια υπογεγραμμένη συμφωνία μεταπώλησης των υπηρεσιών της Nova, καθώς η πρόταση του ΟΤΕ προβλέπει ότι ο Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών θα υποχρεούται να διαθέτει στη Forthnet τις υπηρεσίες της Nova σε τιμές χονδρικής (σ.σ. αντίστοιχο μοντέλο μεταπώλησης υπηρεσιών συνδρομητικής τηλεόρασης υπεγράφη πέρυσι στη Μεγάλη Βρετανία ανάμεσα στη Sky και την TalkTalk). Βέβαια, σε μια τέτοια περίπτωση, η Vodafone και η Wind θα δουν τον βασικό τους ανταγωνιστή να εγγράφει στο πελατολόγιο του περίπου 500.000 πελάτες συνδρομητικής τηλεόρασης, στους οποίους από την επόμενη ημέρα θα αρχίσει να κάνει δελεαστικές προτάσεις για παροχή συνδυασμένων υπηρεσιών κινητής, σταθερής τηλεφωνίας και Internet. Αυτό θα επιφέρει ανακατατάξεις και στην «πίτα» της τηλεφωνίας και του Internet, η οποία φθίνει στην Ελλάδα λόγω ύφεσης και σκληρού ανταγωνισμού. Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του EITO, η «πίτα» της παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών πέφτει από το 2011 συνεχώς. Από τα 4,191 δισ. ευρώ του 2011, θα διαμορφωθεί στα 3,502 δισ. ευρώ στο τέλος του 2015.

Η αγορά περιμένει ότι θα γίνει κίνηση από την πλευρά της Vodafone. Τα σενάρια κάνουν λόγο είτε για αντιπροσφορά με στόχο την εξαγορά της Nova είτε ακόμη και για πρόταση απόκτησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Forthnet. Οποια κι αν θα είναι αυτή η πρόταση, θα υποχρεώσει τη Vodafone να επενδύσει στην Ελλάδα (είτε άμεσα με την καταβολή μετρητών είτε έμμεσα μέσα από την ανάληψη δανειακών υποχρεώσεων) περισσότερα από 700 εκατ. ευρώ. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνεται όχι μόνο το τίμημα που θα απαιτηθεί για την εξαγορά της Nova ή της Forthnet, αλλά και το ποσό που θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση του deal ανάμεσα στη Vodafone και την Hellas On Line.

Αύξηση συνδρομητών

Παρά τη μείωση του ΑΕΠ κατά 25% μέσα στην τελευταία πενταετία, οι Ελληνες συνέχισαν να εγγράφονται συνδρομητές στις υπηρεσίες pay TV. Αυτό έχει την εξήγησή του. Η κρίση «εγκλώβισε» τα νοικοκυριά στο σπίτι, με αποτέλεσμα να αναζητηθούν υπηρεσίες οικιακής ψυχαγωγίας. Στην αύξηση της διείσδυσης οδήγησε και το γεγονός ότι η συνδρομητική τηλεόραση πουλήθηκε ως πακέτο υπηρεσιών triple play σε ιδιαίτερα δελεαστική τιμή για τα νοικοκυριά. Εκτιμάται ότι αυτήν τη στιγμή οι συνδρομητές triple play είναι περισσότεροι από 650.000, έναντι 300.000 που ήταν στο τέλος του 2012. Βέβαια, παρά την αύξηση της διείσδυσης, η Ελλάδα εξακολουθεί να υστερεί σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη αλλά και σε διεθνές επίπεδο. Η διείσδυση του 18% είναι αισθητά μικρότερη σε σχέση με το 25% της Ισπανίας και της Ιταλίας ή το 50% της Γαλλίας και της Αγγλίας.