Η βελτίωση του διεθνούς εμπορίου θα φέρει έσοδα στην ελληνική ναυτιλία

Η βελτίωση του διεθνούς εμπορίου θα φέρει έσοδα στην ελληνική ναυτιλία

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η βελτίωση των συνθηκών στην παγκόσμια οικονομία και το διεθνές εμπόριο ειδικότερα αναμένεται να μεταφραστούν σε περαιτέρω έσοδα για την ελληνική ναυτιλία, εξέλιξη που με τη σειρά της θα αυξήσει τις εισπράξεις της οικονομίας από την παροχή υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών. Σύμφωνα με σχετική ανάλυση της Alpha Bank, οι Ελληνες πλοιοκτήτες διαβλέπουν σημαντικές επιχειρηματικές ευκαιρίες από την άνοδο του παγκόσμιου ΑΕΠ, το οποίο με βάση τις προβλέψεις του ΔΝΤ (Απρίλιος 2014) αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,6% φέτος και 3,9% το 2015, έναντι αύξησης 3% το 2013. Αντίστοιχα, το παγκόσμιο εμπόριο αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό της τάξεως του 4,3% το 2014 και 5,3% το 2015.

Οι παραπάνω εξελίξεις αναμένεται να βελτιώσουν το ύψος των ναύλων σε όλους τους κλάδους της ναυτιλίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την πορεία της ελληνικής ναυτιλίας. Υπενθυμίζεται ότι το 2013, οι εισπράξεις από τον κλάδο ανήλθαν σε 5,9% του ΑΕΠ της οικονομίας, έναντι ποσοστού 6,1% του ΑΕΠ το 2011. Επιπλέον, το 2013, οι εισπράξεις από τη ναυτιλία κάλυψαν το 38,2% των εισπράξεων από εξαγωγές υπηρεσιών, έναντι ποσοστού 42,7% το 2012 και 45,4% το 2011. Αντίστοιχα, με βάση την Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, το 2013 ο κλάδος της εμπορικής ναυτιλίας αντιπροσώπευε το 4% της συνολικής προστιθέμενης αξίας, ποσοστό που μπορεί να αυξηθεί στο 10%, εφόσον ενισχυθεί το ναυτιλιακό πλέγμα (cluster) με τη δημιουργία συμπληρωματικών προς τη ναυτιλία υπηρεσιών, ώστε να προσελκυστούν στην Ελλάδα περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες τόσο ελληνικών, όσο και ξένων συμφερόντων.

Εως ότου όμως οριστικοποιηθούν οι σχετικές νομοθετικές πρωτοβουλίες για τη δημιουργία του απαραίτητου θεσμικού πλαισίου, κάτι που είναι στις άμεσες προτεραιότητες του υπουργού Ναυτιλίας, κ. Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, η βασική πηγή εσόδων θα παραμείνει ο ελληνόκτητος στόλος, η ποιότητα και το μέγεθος του οποίου διαρκώς αναβαθμίζονται. Με βάση τα σχετικά στοιχεία της Petrofin Research, ο αριθμός των πλοίων του ελληνόκτητου στόλου ανήλθε σε 4.573 πλοία το 2013, έναντι 4.577 πλοίων το 2012. Παρ’ όλα αυτά, η άνοδος της μεταφορικής ικανότητας είναι έκδηλη, καθώς διαμορφώθηκε σε 281,5 εκατ. τόνους το 2013, έναντι 263,6 εκατ. τόνων το 2012 και μόλις 151 εκατ. τόνους το 2001 (4.120 πλοία). Πρόκειται για αύξηση της τάξεως του 86,4% τα τελευταία 12 χρόνια. Κατά την ίδια περίοδο, η μέση ηλικία των ελληνικών πλοίων υποχώρησε από τα 21,4 έτη το 2001 σε μόλις 10,2 έτη το 2013, όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου διαμορφώθηκε πέρσι σε 16 έτη.

Αντίστοιχα, άνοδο καταγράφει και η χωρητικότητα των πλοίων που φέρουν την ελληνική σημαία. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, το 2013 η συνολική χωρητικότητα αυξήθηκε σε 44 εκατ. τόνους, έναντι 43,6 εκατ. τόνων το 2012 και μόλις 27,3 εκατ. τόνους το 2000. Μείωση όμως καταγράφει ο αριθμός των πλοίων υπό την ελληνική σημαία, καθώς από τα 1.941 πλοία το 2012, υποχώρησε σε 1.897 το 2013.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή