ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι εργοδότες να γίνουν οι «γέφυρες» των επιχειρήσεων με τα πανεπιστήμια

24s10stel

Κόλαφος προς τους εργοδότες για το χαμηλό επίπεδο της ανταπόκρισής τους στις καινοτομίες των τελευταίων ετών είναι η έκθεση του Ινστιτούτου Μάνατζμεντ της Βρετανίας που συντάχθηκε ύστερα από την έρευνα που διενήργησε, προκειμένου να εντοπίσει τους ηγέτες του 21ου αιώνα, εκείνους που προωθούν την απασχολησιμότητα μέσω της παιδείας. Τίτλος της: «21st Century Leaders: Building practice into curriculum to boost employability». Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας, οι εργοδότες, σε σημαντικό ποσοστό τους, όχι μόνο δεν προωθούν τη συνεργασία των επιχειρήσεων με τα πανεπιστήμια, αλλά αγνοούν ακόμη και το ότι η συνεργασία αυτή είναι προς όφελος των επιχειρήσεων (business case).

Και μπορεί μεν η διαμαρτυρία που εγείρεται από τα ευρήματα της έρευνας να διατυπώνεται σε γλώσσα –πως αλλιώς;– politically correct, όμως ο αντίλογος μέσα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούν οι συντάκτες της έκθεσης για να καταδείξουν πόσο αδικαιολόγητη είναι η συγκεκριμένη άγνοια είτε η έλλειψη ευαισθητοποίησης εκ μέρους των εργοδοτών φανερώνουν έντονο θυμό. «Καλά, οι εργοδότες δεν γνωρίζουν άραγε ότι η εκπαίδευση στη διοίκηση των επιχειρήσεων αποδίδει στη Βρετανία έσοδα 3,25 δισ. λίρες Αγγλίας και ότι όσες εταιρείες βρίσκονται σε γειτονική σχέση με τις σχολές αυτές έχουν τους καλύτερους μάνατζερ από πλευράς ποιότητας;»

Χαρακτήρισαν δε «παλιομοδίτικες» τις αντιλήψεις που κατέθεσαν 40% των ερωτηθέντων εργοδοτών. Για παράδειγμα, δεν είναι σε θέση να απαντήσουν αν όντως οι σχολές αυτές γνωρίζουν ή δεν γνωρίζουν τις ανάγκες οργανισμών, όπως είναι οι δικοί τους. Ακόμη περισσότεροι (47%) δεν μπορούν να πουν αν οι σχολές που βρίσκονται στην περιοχή τους έχουν κάποιους δεσμούς με τις τοπικές επιχειρήσεις. Δηλαδή, ενώ οι εργοδότες αναζητούν επιχειρησιακά καταρτισμένους και «ετοιμοπαράδοτους» αποφοίτους, οι ίδιοι ελάχιστα προσφέρουν ώστε να αποκτάται και να διευρύνεται η εργασιακή εμπειρία.

Και ενώ σχεδόν στο σύνολό τους (89%) συμφωνούν ότι πράγματι η ένταξη της εργασιακής εμπειρίας στα εκπαιδευτικά προγράμματα θα καταστήσει τους φοιτητές περισσότερο απασχολησίμους, ωστόσο μόνο το ένα πέμπτο (22%) των ερωτηθέντων εργοδοτών, τη στιγμή αυτή, προσφέρουν σε φοιτητές θέσεις εργασίας είτε πρακτική εξάσκηση. Για την έρευνα αυτή το Ινστιτούτο Μάνατζμεντ της Βρετανίας συνεργάστηκε με την Association of Business Schools (ABS) και με την Quality Assurance Agency (QAA) και μελέτησαν με ιδιαίτερη προσοχή τα εκπαιδευτικά προγράμματα 118 πανεπιστημιακών σχολών επιχειρηματικότητας και διοίκησης επιχειρήσεων. Συνεργάστηκαν επίσης και με περισσότερους από 500 εργοδότες και ειδικούς του μάνατζμεντ σε όλη τη χώρα.

Οι περισσότεροι εργοδότες (51%) δήλωσαν ότι τη στιγμή αυτή αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην αναζήτηση μάνατζερ υψηλών προδιαγραφών, γιατί οι υποψήφιοι δεν διαθέτουν τις δεξιότητες που εκείνοι χρειάζονται. Ωστόσο, από την έρευνα προέκυψε ότι οι εργοδότες τις σχολές διοίκησης επιχειρήσεων κάθε άλλο παρά μόνιμη πηγή επιλογής τους τις θεωρούν, ούτε και ανατρέχουν σε αυτές για να αναζητήσουν τους κατάλληλους υποψηφίους στους οποίους και μπορούν να παρέχουν την κατάλληλη πρακτική εξάσκηση. Μόνο το 17% προσλαμβάνουν απευθείας από τις σχολές αυτές πρωτοδιοριζόμενο μάνατζερ. Επίσης, ένα σημαντικό ποσοστό εργοδοτών (45%) χρησιμοποιεί τις πανεπιστημιακές σχολές περισσότερο για την εκπαίδευση και την ανάπτυξη των δικών τους στελεχών παρά για νέες προσλήψεις.

Σημαντική είναι και η επισήμανση της έκθεσης με την οποία αναγνωρίζεται η αξία του συμπληρωματικού ρόλου που έχουν οι επαγγελματικές ενώσεις στην αναγνώριση και στην πιστοποίηση των επαγγελματικών δεξιοτήτων που συμπεριλαμβάνονται στη διδακτέα ύλη των αντιστοίχων σχολών μάνατζμεντ. Υπήρξε μάλιστα σημαντική ομοφωνία μεταξύ των εργοδοτών (75%) ότι θα πρέπει να αυξηθεί το ποσοστό των αποφοίτων εκείνων που κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής θητείας τους διεκδικούν μεγαλύτερη απόκτηση επαγγελματικών ιδιοτήτων, όποτε και οι εργοδότες θα έχουν τις απαραίτητες ενδείξεις ότι όντως οι υποψήφιοι τις δεξιότητές τους τις κατέχουν και στην πράξη.

Με ιδιαίτερη ικανοποίηση καλωσόρισαν δε την επαγγελματική πιστοποίηση, γιατί έτσι θα αποδεικνύεται ότι η διδασκαλία έχει άμεση σχέση με τον κόσμο της εργασίας, ότι καλύπτει τα επαγγελματικά επίπεδα και ότι περιλαμβάνει κώδικες ηθικής.

«Το αποτέλεσμα της στενότερης συνεργασίας μεταξύ των σχολών διοίκησης επιχειρήσεων, των εργοδοτών και των επαγγελματικών ενώσεων θα είναι η δημιουργία μιας γενιάς καλύτερων ηγετών. Ταυτόχρονα, προετοιμάζει το έδαφος για μεγαλύτερη καινοτομία, για διοικητική ικανότητα και για ανάπτυξη. Πρόκειται δηλαδή για μία υπόθεση αμοιβαίου κέρδους (win-win). Οι μεν εργοδότες θα αποκτούν πλέον μάνατζερ με επαγγελματική εκπαίδευση και με πρακτική εξάσκηση που, από την πρώτη κιόλας ημέρα, θα τους αποδίδουν τα καλύτερα αποτελέσματα. Οι δε απόφοιτοι προωθούν έτσι τη σταδιοδρομία και τις προοπτικές προόδου τους, ενώ τα πανεπιστήμια επαυξάνουν και αυτά το αίσθημα ικανοποίησης στους σπουδαστές τους και θα προσελκύουν όλο και καλύτερους υποψηφίους», είναι το σχόλιο της γενικής διευθύντριας του Ινστιτούτου Μάνατζμεντ της Βρετανίας Ann Francke.

Με δεδομένο ότι στη χώρα αυτή δραστηριοποιούνται περί τα 4,9 εκατ. μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ότι απασχολούν περί τα 24,3 εκατ. άτομα, σημαντική είναι επίσης και η σύσταση που διατυπώνει η έκθεση ότι «οι σχολές διοίκησης επιχειρήσεων να δημιουργήσουν ισχυρότερους δεσμούς με τις ΜμΕ». Μια σύσταση που την υποστήριξε ένα σημαντικό ποσοστό εργοδοτών (68%) εκφράζοντας την άποψη ότι οι σχολές αυτές εστιάζουν υπερβολικά στην ατζέντα των μεγάλων επιχειρήσεων και κάθε άλλο παρά προετοιμάζουν τους φοιτητές για να εργαστούν σε ΜμΕ.

Στενότερη συνεργασία

Ο γενικός διευθυντής της QAA Αντονι ΜακΚλάραν εξέφρασε την πλήρη υποστήριξή του στα συμπεράσματα και στις συστάσεις που διατυπώνονται στην έκθεση του Ινστιτούτου Μάνατζμεντ της Βρετανίας. Είπε μάλιστα ότι «η αύξηση της δέσμευσης των εργοδοτών και η διεύρυνση της απασχολησιμότητας των φοιτητών» αποτελούν τις βασικές στρατηγικές προτεραιότητες για την υπηρεσία του. «Για τον λόγο αυτόν είχαμε ζωηρή επιθυμία να πάρουμε μέρος στη δημιουργία της παρούσας έκθεσης». Υπογράμμισε δε ότι το καλύτερο πρακτικό αποτέλεσμα θα είναι αυτό που θα προκύψει από τη στενότερη συνεργασία μεταξύ των εργοδοτών και των σχολών διοίκησης επιχειρήσεων. «Εμείς από την πλευρά μας νιώθουμε την ανάγκη να εξασφαλίσουμε ότι οι σχολές αυτές, αφενός, αποτελούν το λίκνο για την καινοτομία και για την ανάπτυξη, αφετέρου, τη βασική πηγή άντλησης ταλέντων για τους εργοδότες», δήλωσε η αντιπρόεδρος της ABS Τζέιν Χάρινγκτον. Και συμπλήρωσε ότι «όσο πιο αποδοτικά συνεργάζονται τα πανεπιστήμια με τις επιχειρήσεις και τις επαγγελματικές ενώσεις τους τόσο μεγαλύτερες ευκαιρίες έχουμε στη χώρα μας να αναπτύσσουμε αποτελεσματικά τα ταλέντα μας».