ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η διαμεσολάβηση στους χώρους εργασίας

i-diamesolavisi-stoys-choroys-ergasias-2043100

Μπορεί οι σημερινές συνθήκες της οικονομικής ύφεσης και τα μέτρα λιτότητας να τροφοδοτούν γενναιόδωρα τις συνθήκες σύγκρουσης στους εργασιακούς χώρους, ωστόσο το φαινόμενο είναι παλιό και δεδομένο, μόνο που η αντιμετώπιση και οι «θεραπευτικές» μέθοδοι που εφαρμόζονται –στην περίπτωση που εφαρμόζονται– είναι παλιομοδίτικες και αναποτελεσματικές. Οι ξαφνικές αλλαγές που λαμβάνουν χώρα μέσα στους οργανισμούς, ο ανταγωνισμός για λιγότερες θέσεις εργασίας, οι μειωμένες αποδοχές και το επαυξημένο άγχος των εργαζομένων, δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπίζονται από τη διοίκηση και ειδικότερα από τα τμήματα του Ανθρώπινου Δυναμικού μέσα από τις ίδιες «παραδοσιακές» λειτουργίες τους. Ομως, «για τους οργανισμούς εκείνους που είναι σοβαροί απέναντι στο θέμα της δέσμευσης των εργαζομένων τους, επιβάλλεται επειγόντως να αναθεωρήσουν τον τρόπο που χειρίζονται τις διαφορές και τις συγκρούσεις στον χώρο της εργασίας τους».

Χαιρετισμούς

Την επόμενη Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2014 σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας θα πραγματοποιηθεί το 4th EAP Forum με θέμα «The Art of Workplace Mediation: From Conflict to Engagement», με κεντρικό ομιλητή τον πιστοποιημένο και διαπιστευμένο διαμεσολαβητή, εκπαιδευτή, ακαδημαϊκό και συγγραφέα κ. Τόνι Μπάον. Χαιρετισμούς θα απευθύνουν η υφυπουργός Υγείας κ. Κατερίνα Παπακώστα – Σιδηροπούλου, ο κ. Αντώνης Χριστοδούλου, αναπληρωτής προϊστάμενος Γεν. Δ/νσης Συνθηκών Υγιεινής της Εργασίας του υπ. Εργασίας, ο κ. Κώστας Αγραπιδάς, προϊστάμενος Δ/νσης Αμοιβής Εργασίας του υπ. Εργασίας και ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Διοικήσεως Επιχειρήσεων, κ. Κωνσταντίνος Λαμπρινόπουλος.

Τον συντονισμό του συνεδρίου έχει η καθηγήτρια Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, κ. Νάνσυ Παπαλεξανδρή, και το θέμα θα αναπτύξουν με τις επίκαιρες ομιλίες τους η κ. Αναστασία Π. Rush, CEO Hellas EAP, η κ. Μαίρη Γεωργιάδου, Human Capital Director PwC, πρόεδρος Διοικούσας Επιτροπής ΕΙΜΑΔ ΕΕΔΕ, η κ. Ευτυχία Κασελάκη, γενική διευθύντρια Ανθρωπίνου Δυναμικού & Οργανωσιακής Μάθησης Ομίλου και Δικτύου Καταστημάτων, Ομιλος Τράπεζας Πειραιώς, ο κ. Θεόδωρος Κ. Κωνσταντινίδης, ειδικός Ιατρός Εργασίας, καθηγητής Ιατρικής ΑΠΘ, πρόεδρος ΕΛ.ΙΝ.Υ.ΑΕ., η κ. Μάρθα Μυλωνά, HR director Southeastern Europe Group DDB, πρόεδρος Δ.Σ. ΣΔΑΔΕ (www.hellaseap.gr).

Επίλυση συγκρούσεων

Το συνέδριο είναι υπό την αιγίδα της «International Association Employee Assistance Programs» και το διοργανώνει η EAP Hellas, το έργο της οποίας είναι πολύπλευρα χρήσιμο και αποδοτικό. Ο ρόλος της διαμεσολάβησης ως μέσον πρόληψης και επίλυσης των συγκρούσεων στον εργασιακό χώρο με διακριτικό τρόπο, είναι διαπιστωμένος. Οι οργανισμοί που εφαρμόζουν τα «εργαλεία» στα οποία έχουν καταλήξει οι έρευνες και οι μελέτες των ειδικών, έχουν διασφαλίσει τη δέσμευση των εργαζομένων, ιδιαιτέρως όταν οι καιροί είναι δύσκολοι και οι αντιξοότητες και αντιθέσεις εμφανίζονται αγεφύρωτες.

Ο έμπειρος διαμεσολαβητής Ντέιβιντ Λιντλ, πρόεδρος της Professional Mediators’ Association στη Βρετανία, αναφέρει σε μελέτη του ότι το ετήσιο κόστος των συγκεκριμένων συγκρούσεων για τις εταιρείες στη χώρα του έχει υπολογισθεί σε 33 εκατ. λίρες. Ενώ, σύμφωνα και με την Ομοσπονδία Βρετανικών Βιομηχανιών, αναλώνει το 20% του χρόνου της διοίκησης. Υπογραμμίζει ωστόσο την αντίφαση που υπάρχει στον ρόλο των υπευθύνων του Ανθρώπινου Δυναμικού. Ενώ δηλαδή στον ρόλο τους εμπίπτει και η ενδυνάμωση της δέσμευσης των εργαζομένων, με τους τρόπους που επιλέγουν να το επιτύχουν, γίνονται οι υποστηρικτές ενός συστήματος επίλυσης διαφορών, που κατακερματίζει τις σχέσεις στους χώρους εργασίας. Αναφέρει ως καλές πρακτικές, περιπτώσεις γνωστών οργανισμών που «απέρριψαν τον παραδοσιακό τρόπο σκέψης για την επίλυση των διαφορών» και υπογραμμίζει ότι ο σκοπός της διαμεσολάβησης είναι να βοηθήσει τα εμπλεκόμενα μέρη να αναγνωρίσουν και να διασφαλίσουν ένα αποτέλεσμα που είναι αμοιβαία αποδεκτό. «Οι διαμεσολαβητές δεν προτείνουν λύσεις, δεν κάνουν κριτική για το ποιος έχει δίκιο και ποιος όχι. Δεν αξιολογούν τις ενοχές είτε τις κατηγορίες».

Οι διαμεσολαβητές μπορεί να εκπαιδεύονται ως «εσωτερικοί» είτε ως «εξωτερικοί». Ωστόσο, ιδιαιτέρως αποτελεσματική είναι η διαμεσολάβηση όταν την αναλαμβάνουν οι μάνατζερ και οι ηγέτες στην εστία της σύγκρουσης. Κάτι που έχουν εφαρμόσει με μεγάλη επιτυχία συγκεκριμένοι οργανισμοί που αναφέρονται. Συνιστάται δε στους υπευθύνους του Ανθρώπινου Δυναμικού –αλλά και στους ηγέτες των οργανισμών– να εντάσσουν τη διαμεσολάβηση ως ζωτικό στοιχείο της στρατηγικής που εφαρμόζουν για τη δέσμευση των εργαζομένων. «Η διαμεσολάβηση είναι κάτι περισσότερο από επίλυση των διαφορών. Είναι τρόπος σκέψης. Σημαίνει το να μπορώ να δέχομαι και να μπορώ να ακούω. Σου δίνει φωνή αλλά και την ευκαιρία να δέχεσαι την πρόκληση είτε να προκαλείς εσύ κάποιον άλλον, αλλά με αξιοπρέπεια και σεβασμό».

Προϋποθέσεις

Οσο για την προετοιμασία προκειμένου να ενταχθεί η διαμεσολάβηση με επιτυχία, χαρακτηρίζεται «απλή», αρκεί να τηρηθούν ορισμένες προϋποθέσεις. Μεταξύ των οποίων είναι και οι εξής:

– Να συμμετέχουν όλοι οι συμβαλλόμενοι – συνδικαλιστικοί φορείς, υπεύθυνοι Ανθρωπίνου Δυναμικού, μάνατζερ, εκπρόσωποι φορέων επαγγελματικής υγείας κ.ά.

– Να εκπαιδεύονται οι μάνατζερ και οι ομάδες Ανθρώπινου Δυναμικού, ώστε να καταστούν κατάλληλοι για την αντιμετώπιση των συγκρούσεων. Κάτι που δεν απαιτεί πολύ χρόνο.
– Να αντικατασταθεί η έως τώρα ισχύουσα διαδικασία, ώστε να καταστεί ορατή η διαμεσολάβηση ως επιλογή για την αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων.

– Να δημιουργηθεί ομάδα πιστοποιημένων διαμεσολαβητών, οι οποίοι να μπορούν να παρέχουν στήριξη και βοήθεια στην περίπτωση που οι μάνατζερ και οι υπεύθυνοι του Ανθρώπινου Δυναμικού δεν είναι σε θέση να χειρισθούν την κατάσταση. Μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην περίπτωση που τα διαπλεκόμενα μέρη απαιτούν έναν ανεξάρτητο και αμέτοχο διαμεσολαβητή.

– Να είναι ευρέως αντιληπτή η προώθηση της διαμεσολάβησης και να εντάσσεται στον «κορμό» κάθε δραστηριότητας που αφορά στη δέσμευση και στην ευφορία των εργαζομένων, όπως και σε κάθε διοικητική αλλαγή.

Η απόδοση των επενδύσεων

Η έρευνα επισημαίνει ότι εκεί όπου άνω του 90% των διαφωνιών επιλύθηκαν μέσω της διαμεσολάβησης, τα οφέλη ήσαν εμφανή τόσο για τους οργανισμούς όσο και για τις σχέσεις των εργαζομένων αλλά και για την ευφορία τους. «Υποθέσεις που θα απαιτούσαν εβδομάδες είτε και μήνες για να αντιμετωπισθούν, επιλύθηκαν με τη διαμεσολάβηση μέσα σε μία ημέρα. Δεν χρειάσθηκε νομική συμβουλή ούτε διεξαγωγή ερευνών για την τακτοποίησή τους. Απλώς, οι εργαζόμενοι γύρισαν αμέσως πίσω στις εργασίες τους. Στα αντιμαχόμενα μέρη δόθηκε φωνή και ευκαιρία να ακούσουν ο ένας τον άλλον, χωρίς τα γνωστά επίπεδα εχθρότητας και αμυντικής επιθετικότητας, που συνήθως συνυπάρχουν».