ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Την Τρίτη οι προσφορές για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια

tin-triti-oi-prosfores-gia-ta-14-perifereiaka-aerodromia-2055280

 Την ερχόμενη Τρίτη κρίνεται το μέλλον της αποκρατικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Την ημέρα εκείνη έχει προγραμματιστεί το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών που υπέβαλαν στις 10 Οκτωβρίου 2014 τα τρία ενδιαφερόμενα επενδυτικά σχήματα.

Την προηγούμενη θα συνεδριάσει το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου ν’ αποφασίσει το αποτέλεσμα της τεχνικής αξιολόγησης. Θ’ αποφασίσει δηλαδή ποιων εκ των τριών ενδιαφερόμενων θ’ ανοίξει η οικονομική τους προσφορά. Υπενθυμίζεται ότι ενδιαφερόμενοι είναι η Fraport σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζου, η Corp. America σε συνεργασία με το όμιλο της ΜΕΤΚΑ και τέλος η Vinci με τον όμιλο Ελλάκτωρ.

Χθες δόθηκαν κάποιες λεπτομέρειες σχετικά με το σχέδιο σύμβασης παραχώρησης των 14 αεροδρομίων. Η σύμβαση θα έχει διάρκεια 40 έτη με δικαίωμα επέκτασης για 10 επιπλέον χρόνια. Ο προτιμητέος επενδυτής που θα κληθεί να υπογράψει τη σύμβαση, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΤΑΙΠΕΔ, θα πρέπει να επενδύσει περίπου 300 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση ή/και δημιουργία νέων υποδομών στα 14 αεροδρόμια. Η διάρκεια της επένδυσης δεν θα πρέπει να ξεπεράσει τα τέσσερα έτη, ενώ ο προτιμητέος επενδυτής, έχει κάθε λόγο να την προωθήσει άμεσα, αφού, μετά το πέρας των επενδύσεων, έχει δικαίωμα ν’ αυξήσει το ύψος των εφαρμοζόμενων χρεώσεων στους επιβάτες κατά περίπου 40%.

Συγκεκριμένα, το ανώτατο ύψος του συνόλου των χρεώσεων ανά αναχωρούντα πελάτη μπορεί ν’ αυξηθεί από 14,5 σε 20,0 ευρώ. Από τα έσοδα αυτά, ένα ευρώ θα παρακρατείται από το ελληνικό Δημόσιο, προκειμένου να χρηματοδοτήσει τη λειτουργία των υπόλοιπων μικρότερων αεροδρομίων της χώρας, τη λειτουργία των άγονων γραμμών, αλλά και τη λειτουργία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ως ρυθμιστικής αρχής για τα αεροδρόμια. Ετσι, ο προτιμητέος επενδυτής που θ’ αναλάβει τα αεροδρόμια θα εισπράττει κατά το μέγιστο από κάθε αναχωρούντα επιβάτη, 13,5 ευρώ ή 19,0 ευρώ μετά το πέρας των επενδύσεών του στα αεροδρόμια. Το σύνολο των αναχωρούντων επιβατών από το σύνολο των αεροδρομίων της χώρας ξεπέρασαν πέρυσι τα 20 εκατομμύρια, αλλά από τα συγκεκριμένα 14 αεροδρόμια οι αναχωρήσεις το 2013 πλησίασαν τα 9,5 εκατομμύρια.

Φέτος η κίνηση θεωρείται περίπου 15% υψηλότερη από εκείνη του 2013 και γι’ αυτό, θεωρητικά, ο παραχωρησιούχος έχει διασφαλίσει ετήσια έσοδα μόνον από τις μετακινήσεις πελατών ύψους 150 εκατ. ευρώ για τα πρώτα έτη και 210 εκατ. ευρώ μετά το πέρας των επενδύσεων. Εσοδα ωστόσο θα υπάρξουν και από άλλες δραστηριότητες π.χ. πάρκινγκ, εμπορικά κέντρα κ.λπ. Σύμφωνα δε με παράγοντες της τουριστικής βιομηχανίας, η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση, θα οδηγήσει σε μικρή αύξηση των χρεώσεων ανά επιβάτη, αλλά θα αναβαθμίσει το επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους επιβάτες, αεροπορικές εταιρείες κ.λπ. στα πρότυπα της ΙΑΤΑ. Υπενθυμίζεται ότι ο επιβάτης που αναχωρεί από τα αεροδρόμια ήδη καταβάλει 12 ευρώ, εφόσον είναι κάτοικος εντός ζώνης Σένγκεν ή 22 ευρώ εφόσον είναι κάτοικος εκτός της συγκεκριμένης ζώνης.

Ο παραχωρησιούχος θα ελέγχεται συνεχώς για το επίπεδο εξυπηρέτησης και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, θα υπάρχουν σημαντικές ποινικές ρήτρες. Το ΤΑΙΠΕΔ τέλος αποσαφηνίζει ότι οι εργασιακές σχέσεις θα διέπονται από την ελληνική εργατική νομοθεσία, ενώ όλες οι δαπάνες συντήρησης, επέκτασης, λειτουργίας βαρύνουν αποκλειστικά τον παραχωρησιούχο. Εξαίρεση αποτελούν τα δημόσια έργα που εκτελούνται στα Χανιά, στη Θεσσαλονίκη και στη Σκιάθο.