ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το νομοσχέδιο για το άνοιγμα της αγοράς αερίου αυξάνει το κόστος για τη βιομηχανία

to-nomoschedio-gia-to-anoigma-tis-agoras-aerioy-ayxanei-to-kostos-gia-ti-viomichania-2055325

Κορυφώνεται η αγωνία της βιομηχανίας για τις τελικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου, καθώς η τρόικα συμπεριλαμβάνει την κατάθεσή του στη Βουλή μεταξύ των 19 συνολικά προαπαιτούμενων για το πέρασμα της Ελλάδας στην ενισχυμένη προληπτική γραμμή πίστωσης. Στη διαβούλευση του νομοσχεδίου που ολοκληρώθηκε στις 29 Οκτωβρίου η ενεργοβόρος βιομηχανία μέσω της ΕΒΙΚΕΝ, πρόβαλε σοβαρές ενστάσεις για συγκεκριμένες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, η εφαρμογή των οποίων θα επιβαρύνει το τελικό κόστος φυσικού αερίου για τις μεγάλες βιομηχανίες (επιλέγοντες πελάτες) σε ποσοστό 8%. Παρέμβαση για το θέμα σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» έκανε και ο ΣΕΒ μέσω επιστολής του προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, ζητώντας την άμεση τροποποίηση του νομοσχεδίου.

Η επιβάρυνση στο κόστος του φυσικού αερίου κατά 8% προκύπτει από την αύξηση του τέλους διανομής από το 1 ευρώ η μεγαβατώρα σήμερα στα 4 ευρώ η μεγαβατώρα σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 12 του νομοσχεδίου. Η διαφορά των 3 ευρώ τη μεγαβατώρα αποτελεί ουσιαστικά το αντάλλαγμα που προσφέρει η κυβέρνηση στις τρεις ΕΠΑ (Αττικής, Θεσσαλίας και Θεσσαλονίκης) αλλα και τη ΔΕΠΑ έναντι της κατάργησης του μονοπωλίου στον τομέα της προμήθειας που προωθείται μέσω του νομοσχεδίου σε συμμόρφωση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις δεσμεύσεις του μνημονίου. Το αυξημένο αυτό κόστος θα μετακυλιστεί και στους οικιακούς καταναλωτές από 1ης/1/2018 που θα αποκτήσουν δικαίωμα επιλέγοντα πελάτη (θα μπορούν δηλαδή να επιλέξουν τον προμηθευτή τους). Προς το παρόν θα επιβαρύνει τη βαριά βιομηχανία που είναι έντονα εκτεθειμένη στον διεθνή ανταγωνισμό και πληρώνει ήδη πολύ ακριβότερα το φυσικό αέριο απ’ ό,τι οι ανταγωνιστές της, εξανεμίζοντας, σύμφωνα με την ΕΒΙΚΕΝ, την έκπτωση που επετεύχθη πριν από ένα χρόνο από την Gazprom με την άμεση και προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού. Η αύξηση στα τέλη διανομής, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, είναι προσωρινή μέχρι την έγκριση των τιμολογίων διανομής από τη ΡΑΕ, πρόβλεψη που αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο ακόμη μεγαλύτερης αύξησης.

Στελέχη της ΕΒΙΚΕΝ, τονίζουν στην «Κ» ότι «για τις βιομηχανίες εντάσεως ενέργειας η αύξηση αυτή σημαίνει ανατροπή του προϋπολογισμού τους για το 2015 και νέες μεγάλες ζημίες». Τα ίδια στελέχη κάνουν λόγο για «οριζόντια» και «αυθαίρετη» αύξηση που δίνεται ως αντάλλαγμα στις ΕΠΑ και στη ΔΕΠΑ γιατί χάνουν τα γεωγραφικά μονοπώλια που τους έχουν εκχωρηθεί, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας.

Η ΕΒΙΚΕΝ τάσσεται υπέρ του ανοίγματος της αγοράς φυσικού αερίου, επισημαίνοντας όμως ότι το παρόν νομοσχέδιο το επιχειρεί επ’ ωφελεία της ΔΕΠΑ και όχι των καταναλωτών. «Αξίζει για τη διατήρηση της κερδοφορίας της ΔΕΠΑ και των ΕΠΑ να θυσιαστεί η παραγωγική βάση της χώρας όπως γίνεται μέχρι σήμερα; Σε τελική ανάλυση, πού θα πωλούν αέριο οι εταιρείες αυτές όταν θα έχει πια κλείσει και η τελευταία βιομηχανία;» αναφέρει χαρακτηριστικά η ΕΒΙΚΕΝ σε σχετική επιστολή της προς τον υφυπουργό ΠΕΚΑ κ. Μάκη Παπαγεωργίου η οποία κοινοποιείται και στον υπουργό Γιάννη Μανιάτη, όπως και στη ΡΑΕ, την Επιτροπή Ανταγωνισμού και το γραφείο του Πρωθυπουργού. Η ΕΒΙΚΕΝ κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση τρεις εναλλακτικές προτάσεις για την αποφυγή της οριζόντιας αύξησης που φέρνει την αγορά πολλά χρόνια πίσω. Προτείνει, οι ΕΠΑ να αποδεσμευτούν από την αποκλειστική προμήθεια αερίου μέσω της ΔΕΠΑ και να μπορούν άμεσα να επιλέξουν τον προμηθευτή τους, η κάλυψη του κόστους ανταλλάγματος για την παραχώρηση χρήσης του δικτύου διανομής από τη ΔΕΠΑ να μην αποτελεί κόστος διανομής που θα καταβάλλεται από τους χρήστες δικτύου και εφόσον το ελληνικό Δημόσιο έχει υποχρέωση αποζημίωσης λόγω των συμβάσεων που έχει υπογράψει, αυτή να ρυθμιστεί με φορολογικά και άλλα μέτρα και όχι να επιβαρύνει τους καταναλωτές.