ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ξεκινούν οι διαδικασίες αποκρατικοποίησης του «Ελ. Βενιζέλος»

xekinoyn-oi-diadikasies-apokratikopoiisis-toy-el-venizelos-2056873

Ξεκινά η αποκρατικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ). Χθες το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) δημοσιοποίησε την πρόσκληση πρόσληψης ανεξάρτητου αποτιμητή που θα εκτιμήσει την εύλογη αξία του δικαιώματος εκμετάλλευσης του αερολιμένα κατά 20 χρόνια. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ, όπως φαίνεται από τη συγκεκριμένη πρόσκληση, είναι η ημερομηνία λήξης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ να μετατεθεί για τις 11 Ιουνίου 2046 αντί της 11ης Ιουνίου 2026 που ισχύει σήμερα. Υπενθυμίζεται ότι το ίδιο δικαίωμα, το ΤΑΙΠΕΔ επιχείρησε το 2011 να πουλήσει αντί περίπου 200 εκατ. ευρώ, αλλά δεν βρήκε σύμφωνους τους Γερμανούς μετόχους του αερολιμένα της Hochtief.

Η δημοσιοποίηση της νέας πρόσκλησης αναμφίβολα συνιστά πρόκριμα για την έναρξη μιας διαδικασίας περαιτέρω αποκρατικοποίησης του ΔΑΑ. Οι άνθρωποι της αγοράς εκτιμούν ότι η διαδικασία αυτή θα ξεκινήσει μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2015. Η άκρως επιτυχής αποκρατικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας φαίνεται να έδωσε ώθηση στα εκκρεμή σχέδια του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και ειδικά εκείνα που αφορούν υποδομές της χώρας (ΔΑΑ, ΟΛΠ, ΟΛΘ, περιφερειακοί λιμένες κ.ά.). Πρόκειται για περιουσιακά στοιχεία, για τα οποία η διαδικασία αποκρατικοποίησης μέχρι σήμερα προωθούνταν με «νωχελικούς» ρυθμούς.

Ο «μποναμάς» όμως των Fraport-Slentel έδωσε «φτερά» σε κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ. Σημειώνεται ότι για τα συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία, η ανάπτυξή τους δεν εξαρτάται από την πορεία της ελληνικής οικονομίας και του εγχώριου ΑΕΠ. Αντίθετα συμβαδίζει περισσότερο με τις οικονομίες των άλλων χωρών, όπως συμβαίνει π.χ. με τους τουρίστες που έχουν προορισμό τη χώρα ή τα εμπορεύματα που φθάνουν στη χώρα μας με προορισμό άλλες αγορές. Επιπλέον, όπως επισημαίνουν παράγοντες της τουριστικής αγοράς, η Ελλάδα έχει αναβαθμιστεί ως τουριστικός προορισμός λόγω της γεωπολιτικής αστάθειας που καταγράφεται σε άλλες γειτονικές περιοχές. Αυτή η κατάσταση μάλιστα προεξοφλείται ότι δεν θα αλλάξει στον ορατό ορίζοντα, δηλαδή στα επόμενα 5 έως 10 έτη.

Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων δεν έχει αποσαφηνίσει ακόμη τι πρόκειται να περιλάβει η αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ. Επισήμως, στην πρόσκληση πρόσληψης αποτιμητή για το 20ετές δικαίωμα παραχώρησης του ΔΑΑ, γίνεται λόγος για αποτίμηση της αξίας του συγκεκριμένου δικαιώματος στο 30%, όση δηλαδή είναι και η συμμετοχή του Ταμείου στον ΔΑΑ. Παράγοντες της αγοράς ωστόσο σημειώνουν ως αυτονόητη τη συγκεκριμένη αναφορά, δεδομένου ότι αυτή είναι η συμμετοχή του Ταμείου Αποκρατικοποίησης στον Αερολιμένα Αθηνών. Αυτό όμως μπορεί να αλλάξει από ημέρα σε ημέρα.

Οι ίδιοι παράγοντες παρατηρούσαν ακόμη ότι τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ διάκεινται θετικά σε μια αποκρατικοποίηση που συνδυάζει την πώληση μειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΔΑΑ (π.χ. 30%), παράλληλα με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 χρόνια. Αντίθετα η κυβέρνηση και το Μέγαρο Μαξίμου, διάκειται ευμενώς σε μια πώληση πλειοψηφικού μεριδίου μετοχών, π.χ. πάνω από 50%, παράλληλα με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 έτη. Υπενθυμίζεται ότι ΤΑΙΠΕΔ και ελληνικό Δημόσιο ελέγχουν το 55% των μετοχών του ΔΑΑ, ενώ ποσοστό 40% ελέγχεται από την καναδική PSP Investment (Public Sector Pension Investment). Το εναπομείναν 5% ελέγχεται από την οικογένεια του επιχειρηματία Δημήτρη Κοπελούζου.

Ως ενδιαφερόμενοι για την αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ φέρονται τόσο οι Καναδοί της PSP Investment, όσο και οι Κινέζοι επενδυτές της Freidmann με τη Shenzen Airport. Επίσης στους ενδιαφερόμενους του ΔΑΑ πλέον συγκαταλέγεται και η Fraport. Πάντως, η συμμετοχή των ενδιαφερομένων θα εξαρτηθεί από το μοντέλο της αποκρατικοποίησης που θα επιλεγεί. Οι Κινέζοι επενδυτές, για παράδειγμα, δεν ενδιαφέρονται για τίποτε λιγότερο από ένα πλειοψηφικό μερίδιο του ΔΑΑ και την ανάληψη του μάνατζμεντ στην επιχείρηση.