Κερδίζει έδαφος το σενάριο για πώληση του 30% του «Ελ. Βενιζέλος»

Κερδίζει έδαφος το σενάριο για πώληση του 30% του «Ελ. Βενιζέλος»

2' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η μειοψηφική παραχώρηση μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) κερδίζει έδαφος. Η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ, φαίνεται πως ετοιμάζουν το έδαφος για την πώληση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ. Την ίδια στιγμή, φαίνεται να εξαντλείται η υπομονή των Κινέζων ενδιαφερομένων σχετικά με το μέλλον του ΔΑΑ και ότι οι ίδιοι πλέον εξετάζουν εναλλακτικές λύσεις. Η κινεζική εταιρεία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων Friedmann Pacific Asset Management (FPAM) έχει αποκτήσει μειοψηφική συμμετοχή 49,99% στο αεροδρόμιο της Τουλούζης. Η εταιρεία προσέφερε 308 εκατ. ευρώ για την απόκτηση της συγκεκριμένης συμμετοχής, παράλληλα με το μάνατζμεντ του αερολιμένα.

Η κίνηση αυτή της FPAM για πολλούς δεν σχετίζεται με το ενδιαφέρον της για τον ΔΑΑ. Οπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, η απόκτηση του αερολιμένα της πόλης που φιλοξενεί την Airbus, σχετίζεται περισσότερο με τα σχέδια της China Aircraft Leasing Company (CALC), θυγατρικής εταιρείας της FPAM. Η CALC πρόσφατα έκλεισε συμβόλαιο μίσθωσης 100 αεροσκαφών της Airbus, αντί 10,2 δισ. δολ. (8,2 δισ. ευρώ) και έτσι η εξαγορά του αερολιμένα της Τουλούζης, χαρακτηρίζεται ως ένα βήμα περαιτέρω ισχυροποίησης των σχέσεων μεταξύ Friedmann-Αirbus.

Ωστόσο, πολλοί χαρακτηρίζουν την κίνηση αυτή ως ένα σήμα εξασθένησης του ενδιαφέροντός της για τον ΔΑΑ. Υπενθυμίζεται ότι η FPAM, σε συνεργασία με την Shenzen Airport, έχει ενδιαφερθεί για το πλειοψηφικό μερίδιο του ΔΑΑ. Και αυτό γιατί είναι ο μόνος τρόπος για ν’ αποκτήσει, πέρα από τον μετοχικό, και τον διαχειριστικό έλεγχο του αερολιμένα, τον οποίο σήμερα έχει το καναδέζικο επενδυτικό κεφάλαιο Public Sector Pension Investment Board (PSP) που διαχειρίζεται κεφάλαια εργαζομένων στον δημόσιο τομέα του Καναδά. Στόχος της FPAM, όπως ανέφεραν τα στελέχη του, είναι μέσω του «Ελ. Βενιζέλος», να έλθουν στην Ευρώπη περίπου 50 εκατομμύρια Κινέζοι τουρίστες. Το «χαρτί» αυτό του στρατηγικού επενδυτή, είναι το ισχυρότερο που φέρουν οι Κινέζοι ενδιαφερόμενοι.

Το σενάριο όμως αυτό μοιάζει να χάνει έδαφος. Μετά την ανάκαμψη των μεγεθών του ΔΑΑ, οι Καναδοί μέτοχοι οι οποίοι αρχικά δεν ήθελαν στο πακέτο που απέκτησαν από τη Hochtief Airport τον αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος», τώρα εμφανίζονται ένθερμοι οπαδοί της συγκεκριμένης συμμετοχής. Μάλιστα προτίθενται ν’ αποκτήσουν την επιπλέον συμμετοχή του 30% όταν αυτό προκριθεί από την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ.

Παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι η ελληνική κυβέρνηση, ποτέ δεν είχε την πραγματική πρόθεση ή/και δυνατότητα να διαθέσει το πλειοψηφικό μερίδιο του ΔΑΑ. Αξιοποιούσε επικοινωνιακά όμως τις επισκέψεις των Κινέζων ενδιαφερόμενων επενδυτών, χωρίς ωστόσο να έχει χαράξει καμία ρότα. Κάποιοι άλλοι ισχυρίζονται ότι η εδραίωση της Cosco στον Πειραιά, αποδυναμώνει την προοπτική της FPAM, καθώς, όπως αναφέρεται, δεν είναι εφικτό στην ελληνική κυβέρνηση να εκχωρήσει τις δύο πιο σημαντικές πύλες της χώρας, σε κινεζικά συμφέροντα.

Από την άλλη πλευρά, το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει το σήμα της κυβέρνησης για να κάνει το επόμενο βήμα, κρατώντας κλειστά χαρτιά, σχετικά με το μέλλον του αερολιμένα. Είναι εμφανές όμως ότι όλοι στο Ταμείο προτιμούν την πιο εύκολη διάθεση του 30% των μετοχών του ΔΑΑ. Η προδιάθεση αυτή μάλιστα, φάνηκε και από την αντίδραση του Ταμείου, όταν στις αρχές του έτους οι Κινέζοι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, παραχώρησαν συνέντευξη Τύπου με στόχο την ευρύτερη γνωστοποίηση του συγκεκριμένου ενδιαφέροντος. Τέλος, η έναρξη συζητήσεων για την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, συντείνει στην εδραίωση της θέσης της PSP στον ΔΑΑ, καθώς η ίδια, μέσω αυτής, βλέπει τη νέα επένδυσή της ν’ αποκτά ακόμη μεγαλύτερη αξία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή