Ψηλά παρά την κρίση οι χριστουγεννιάτικες δαπάνες στην Ελλάδα

Ψηλά παρά την κρίση οι χριστουγεννιάτικες δαπάνες στην Ελλάδα

2' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι Ιρλανδοί, παρά τις οικονομικές δυσκολίες των τελευταίων ετών, είναι πιο πολυέξοδοι την περίοδο των Χριστουγέννων, ξεπερνώντας ακόμη και τους Αμερικανούς που φημίζονται για την καταναλωτική «μανία» τους, ιδιαίτερα στη διάρκεια της μεγαλύτερης εορτής του δυτικού κόσμου. Οι συνολικές δαπάνες στις μεγαλύτερες οικονομίες της Δύσης διαμορφώθηκαν πέρυσι στα 445 δισ. δολάρια, σύμφωνα με έρευνα της PwC. Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι δαπάνες κατά τη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων δεν έχουν ακόμη αποκατασταθεί στα προ χρηματοπιστωτικής κρίσης επίπεδα. Στην Ελλάδα, η πτώση της κατανάλωσης υπολογίζεται στο 60% την εξαετία μέχρι το 2013. Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και εν μέσω μιας μνημειώδους οικονομικής κρίσης, οι Ελληνες εντάσσονται στη δεκάδα των καταναλωτών με τις περισσότερες κατά κεφαλήν αγορές, όπως φαίνεται από τα πορίσματα της εταιρείας ορκωτών λογιστών και οικονομικών αναλύσεων PwC.

Είναι σαφές ότι η κρίση του 2007-09 έχει προκαλέσει βαθύτατο πλήγμα στην κατανάλωση των οικονομιών του δυτικού κόσμου από το 2007. Ακόμη και στις ΗΠΑ, οι οποίες αποτελούν τη μοναδική οικονομία στη Δύση όπου παρατηρείται ισχυρή ανάπτυξη, η κατά κεφαλήν κατανάλωση έχει μειωθεί κατά 10%, σε πραγματικούς όρους, από το 2007 μέχρι το 2013. Και αυτό είναι αρκετά ενδεικτικό για τον τζίρο των λιανεμπόρων. Διότι η κατανάλωση κατά τη διάρκεια αυτών των ημερών είναι, ίσως, η πιο σημαντική περίοδος σε σχέση με τον υπόλοιπο χρόνο.

Εκτιμήσεις, ωστόσο, για μια παρατεταμένη περίοδο συντηρητικής κατανάλωσης μετά την κρίση του 2007-09 επιβεβαιώνονται από αυτήν την έρευνα. Εκτός της Ελλάδας, οι κατά κεφαλήν χριστουγεννιάτικες αγορές έχουν μειωθεί κατά 30% με 25%, κατά μέσον όρο, στην Πορτογαλία και την Ισπανία, δύο χώρες που «πρωταγωνίστησαν» στην κρίση χρέους της Ευρωζώνης. Η μοναδική χώρα όπου παρουσιάζεται αύξηση της κατανάλωσης, αν και περιορισμένη, είναι η Γερμανία, η ισχυρότερη οικονομία της Ευρωζώνης. Στην έρευνά της, η PwC περιλαμβάνει τη Βραζιλία και τη Ρωσία από τον αναδυόμενο κόσμο, επειδή, όπως επισημαίνει ο Σάιμον Ριντ, τα Χριστούγεννα είναι μεγάλη εορτή και σε αυτές τις χώρες.

Πρωταθλητές οι Ιρλανδοί

Αναλυτικότερα, οι κατά κεφαλήν δαπάνες στην Ιρλανδία, κατά μέσον όρο, διαμορφώθηκαν στα 1.200 δολάρια στο διάστημα του περυσινού έτους.

Μεταξύ των ισχυρότερων οικονομιών στη Δύση, η Βρετανία βρίσκεται στην κορυφή της κατάταξης. Οι Βρετανοί καταναλωτές δαπανούν κατά το ένα τρίτο περισσότερα χρήματα τα Χριστούγεννα σε σχέση με τους Αμερικανούς. Σε υψηλές θέσεις εντοπίζονται, επίσης, οι Γάλλοι, οι Γερμανοί και οι Ιταλοί. Ωστόσο οι συνέπειες από τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2007-09 εξακολουθούν να είναι εμφανείς. Οπως επισημαίνει ο Ρίτσαρντ Μπόχσαλ, οικονομολόγος της PwC, «ορισμένα σημάδια από την τελευταία κρίση είναι ακόμη εμφανή στις συνήθειες των καταναλωτών κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων.

Συνολικά, ωστόσο, οι ΗΠΑ παρουσιάζουν τις περισσότερες δαπάνες. Διαμορφώθηκαν στα 245 δισ. δολάρια το 2013. Στη Βρετανία, οι συνολικές δαπάνες υπολογίζονται στα 68 δισ. δολάρια. Στη Γερμανία έφθασαν τα 42 δισ. δολάρια. Τελευταία σε αυτήν την κατάταξη βρίσκεται η Ελλάδα, με συνολικές δαπάνες στα 2 δισ. δολάρια την περυσινή περίοδο των Χριστουγέννων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή