ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στην εγχώρια αγορά στρέφουν το ενδιαφέρον τους οι κατασκευαστικές

stin-egchoria-agora-strefoyn-to-endiaferon-toys-oi-kataskeyastikes-2060846

Με το βλέμμα στραμμένο εκ νέου στην εγχώρια αγορά βρίσκονται οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι, καθώς το 2015 αναμένεται να χαρακτηριστεί από την ακόμα μεγαλύτερη επιτάχυνση των έργων των μεγάλων οδικών αξόνων, ενόψει των καταληκτικών ημερομηνιών για την ολοκλήρωσή τους στις αρχές του 2016. Η εξέλιξη αυτή θα συντελέσει στη διατήρηση των υψηλών τζίρων των ομίλων και εφόσον δεν υπάρξουν τυχόν απρόοπτες εξελίξεις θα σημάνει την επιστροφή των ομίλων στην κερδοφορία. Ωστόσο, το νέο έτος αναμένεται να σηματοδοτήσει και τη σταδιακή ολοκλήρωση διαγωνισμών που αναμένονται με μεγάλο ενδιαφέρον, από το αεροδρόμιο στο Καστέλλι του Ηρακλείου Κρήτης που οδεύει από καθυστέρηση σε καθυστέρηση, έως τα έργα του νέου ΕΣΠΑ για την περίοδο 2014-2020, συνολικού προϋπολογισμού 5,2 δισ. ευρώ.

Ως εκ τούτου, οι διοικήσεις των μεγάλων ομίλων σχεδιάζουν ήδη τις κινήσεις τους αναφορικά με τα έργα που θα διεκδικήσουν. Σε αυτά περιλαμβάνονται έργα όλων των κατηγοριών, από οδικά και σιδηροδρομικά έως έργα μετρό. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου από το Κορωπί έως το Λαύριο και η σύνδεσή του με το λιμάνι του Λαυρίου, η ολοκλήρωση της κατασκευής του μετρό στο τμήμα Χαϊδάρι – Πειραιάς, η ολοκλήρωση του μετρό της Θεσσαλονίκης και η επέκτασή του προς την Καλαμαριά και βέβαια η νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας στο τμήμα από το Αλσος Βεΐκου έως το Γουδί.

Αντίστοιχα, στον τομέα των οδικών έργων περιλαμβάνονται πέραν των υφιστάμενων, η κατασκευή του τμήματος Λαμία – Ξυνιάδα του αυτοκινητόδρομου της Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), η οδική παράκαμψη Χαλκίδας, η αναβάθμιση του ΠΑΘΕ στο τμήμα ΣΚΑ – Οινόης και η ολοκλήρωση της κατασκευής της οδικής σύνδεσης του Ακτίου με τον Δυτικό Αξονα Βορρά – Νότου. Στα σιδηροδρομικά έργα περιλαμβάνεται η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας (ΣΚΑ) – Πάτρας στο τμήμα Ροδοδάφνη – Κιάτο.

Ασφαλώς, τα κοινοτικά κονδύλια που θα εισρεύσουν στη χώρα είναι αισθητά λιγότερα από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο (2007-2013), που είχαν διατεθεί συνολικά κεφάλαια ύψους 14 δισ. ευρώ για την υλοποίηση έργων υποδομών. Ετσι, θα πρέπει να βρεθούν εναλλακτικοί τρόποι άντλησης κεφαλαίων και χρηματοδότησης έργων στο άμεσο μέλλον, προκειμένου να προχωρήσουν επενδύσεις και έργα υποδομής, πέραν εκείνων που έχουν εγκρίνει οι υπηρεσίες της Ε.Ε.

Μία από τις λύσεις που φαίνεται να προκρίνει το υπ. Υποδομών είναι η χρήση των λεγόμενων «πιστοποιητικών διαθεσιμότητας», μέσω των οποίων οι ιδιωτικές εταιρείες αναλαμβάνουν το κόστος κατασκευής ενός οδικού έργου, με την αμοιβή τους να προκύπτει μέσω ετήσιου, προσυμφωνηθέντος ποσού, το οποίο καταβάλλει το Δημόσιο, με βάση συγκεκριμένες προδιαγραφές ποιότητας υπηρεσιών, που επίσης θα αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Επί της ουσίας το Δημόσιο θα επιμηκύνει χρονικά την αποπληρωμή των έργων, επιβαρύνοντας έτσι πολύ λιγότερο τον ετήσιο προϋπολογισμό. Ενα από τα πρώτα έργα που θα υλοποιηθούν με τη μέθοδο αυτή είναι ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) και πιθανώς και το βόρειο τμήμα του Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία), αμφότερα εκ των οποίων δεν εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ για κοινοτική χρηματοδότηση. Πάντως, στελέχη του κλάδου των κατασκευών εκτιμούν ότι η εν λόγω μέθοδος ενδείκνυται περισσότερο για μικρά και μεσαία έργα και όχι για μεγάλα έργα, όπως ο ΒΟΑΚ, ο οποίος εκτιμάται ότι θα απαιτήσει κεφάλαια της τάξεως του 1 δισ. ευρώ.