ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ετος αβεβαιότητας για ιδιωτικοποιήσεις 3,5 δισ. ευρώ το 2015

etos-avevaiotitas-gia-idiotikopoiiseis-3-5-dis-eyro-to-2015-2061526

Με σημαντικές εκκρεμότητες στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων κλείνει το 2014. Μια σειρά αποκρατικοποιήσεων που θα έπρεπε να είχαν κλείσει μέσα στη χρονιά, τελικά η ολοκλήρωσή τους μετατέθηκε για το 2015, ενώ για τις αποκρατικοποιήσεις που ανέμεναν το εναρκτήριο λάκτισμα εκτιμάται πλέον ότι θα παραμείνουν για μεγάλο διάστημα σ’ αυτή την κατάσταση. Τέλος, υπάρχει μια σειρά αποκρατικοποιήσεων, τις οποίες το ΤΑΙΠΕΔ χαρακτηρίζει μεν «ολοκληρωμένες», χωρίς ωστόσο να έχουν ολοκληρωθεί. Εχουν μόνον συμφωνηθεί μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και των προτιμητέων επενδυτών και εκκρεμούν προεδρικά διατάγματα ή/και εγκρίσεις των σχεδίων σύμβασης στη ελληνική Βουλή. Μόνον τότε θα υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις και φυσιολογικά θα αρχίσουν να εκταμιεύονται τιμήματα που έχουν προσφέρει οι προτιμητέοι επενδυτές.

Το συνολικό διακύβευμα των αποκρατικοποιήσεων που έχουν συμφωνηθεί, αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί, ξεπερνά τα 3,5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για αποκρατικοποιήσεις όπως η αξιοποίηση του Ελληνικού, η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, η αξιοποίηση της Κασσιόπης, η παραχώρηση της άδειας του ιπποδρομιακού στοιχήματος κ.ά. Η κυρίαρχη πολιτική δύναμη της χώρας, ο ΣΥΡΙΖΑ, έχει ταχθεί κατά όλων αυτών των αποκρατικοποιήσεων, με εξαίρεση ίσως την παραχώρηση της άδειας του ιπποδρομιακού στοιχήματος. Οι βασικές όμως –από άποψη εσόδων αλλά και λόγω δημοσιότητας– αποκρατικοποιήσεις είναι εκείνες του Ελληνικού, του Αστέρα της Βουλιαγμένης και των 14 αεροδρομίων της χώρας. Οι τρεις μαζί αναμένεται να φέρουν έσοδα στη χώρα της τάξης των 3,5 δισ. ευρώ. Επιπλέον, λόγω της εμπλοκής ξένων επενδυτικών κεφαλαίων, τυχόν ματαίωσή τους θα αποτελέσει ιδιαίτερα δυσάρεστη τροπή στην προσπάθεια της χώρας να προσελκύσει ξένα επενδυτικά.

Εκπρόσωποι των προτιμητέων επενδυτικών σχημάτων στις προαναφερόμενες αποκρατικοποιήσεις εκτιμούν ότι η χώρα θα τιμήσει τις συμφωνίες της. Οι ίδιοι υπογραμμίζουν την τελευταία δήλωση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα, ότι η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από την εκλογική διαδικασία θα επανεξετάσει όλες τις συμφωνίες αποκρατικοποιήσεων. Η δήλωση αυτή καθησυχάζει τους προτιμητέους επενδυτές, δεδομένου ότι δεν σημαίνει απαραίτητα και την ακύρωσή τους.

Ωστόσο συνεκτιμάται το γεγονός ότι, για παράδειγμα, η Περιφέρεια Αττικής άσκησε προσφυγή κατά της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου που άναψε το «πράσινο φως» για την αξιοποίηση του Ελληνικού. Ακόμη πιο περίπλοκη είναι η κατάσταση στην αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, όπου στο βάθος-βάθος, ο στρατηγικός επενδυτής που έχει επιλεγεί, είναι το ίδιο το γερμανικό Δημόσιο. Επίσης στην περίπτωση του Αστέρα της Βουλιαγμένης, το 80% του διακυβεύματος αφορά την Εθνική Τράπεζα και το 20% το ΤΑΙΠΕΔ.

Συνεπώς εκτιμάται ότι οι μεγάλες συμφωνημένες αποκρατικοποιήσεις θα συνεχιστούν, έστω και με καθυστερήσεις. Το κρίσιμο ζητούμενο είναι τι θα γίνει με τις αποκρατικοποιήσεις εκείνες που βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία, ή και πίσω από τη γραμμή εκκίνησης μιας διαγωνιστικής διαδικασίας. Αναφερόμαστε στις αποκρατικοποιήσεις των ΟΛΠ/ΟΛΘ, Τραινοσέ/ΕΕΣΣΤΥ, ΑΔΜΗΕ κ.ά. που ήδη έχουν ξεκινήσει, αλλά και εκείνων που δεν έχουν εκκινήσει καν, όπως είναι της Εγνατίας Οδού, η τιτλοποίηση ακινήτων, κ.ά. Παράγοντες της αγοράς χαρακτηρίζουν πολύ «βαρύ» μια κυβέρνηση με μεγάλο ειδικό βάρος που προέρχεται από τον ΣΥΡΙΖΑ να επιτρέψει την ομαλή διεξαγωγή/έναρξή τους. Ενδεχομένως για όλες αυτές τις αποκρατικοποιήσεις η νέα κυβέρνηση να ζητήσει την επαναδιαπραγμάτευση των όρων ή και την ολοσχερή ακύρωσή τους.