Στάση πληρωμών στα δημόσια έργα καταγγέλλει ο ΣΑΤΕ

Στάση πληρωμών στα δημόσια έργα καταγγέλλει ο ΣΑΤΕ

2' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σημαντικές καθυστερήσεις στις καταβολές των πληρωμών στα έργα του ΕΣΠΑ, την κρίσιμη περίοδο της ολοκλήρωσής τους, παρατηρούνται τους τελευταίους μήνες σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ). Οι καθυστερήσεις των πληρωμών αφορούν από τα μεγάλα έργα, όπως οι παραχωρημένοι αυτοκινητόδρομοι, μέχρι και μικρά δημόσια έργα όπως η κατασκευή αποχετευτικών δικτύων ή σχολείων.

«Τα δημόσια έργα σε ολόκληρη τη χώρα εμφανίζουν εικόνα διάλυσης, καθώς στο ένα μετά το άλλο διακόπτονται οι εργασίας εξαιτίας της οικονομικής αδυναμίας των κατασκευαστικών επιχειρήσεων» υποστηρίζει ο ΣΑΤΕ, «αφού οι εγκρίσεις λογαριασμών εκτελεσμένων εργασιών καθυστερούν με διάφορες προφάσεις στις διαχειριστικές αρχές, ενώ οι αποφάσεις χρηματοδότησης και κατανομής των πιστώσεων, είτε σωρεύονται ανεκτέλεστες στην Τράπεζα της Ελλάδας, ή εκτελούνται επιλεκτικά».

Ως παράδειγμα ο ΣΑΤΕ επικαλείται αποφάσεις του περασμένου Απριλίου, με τις οποίες το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού ζητεί από την Τράπεζα της Ελλάδας να πιστώσει τους λογαριασμούς εν εξελίξει έργων με 47,1 εκατ. ευρώ. Οι αποφάσεις προβλέπουν, μεταξύ άλλων, τη διάθεση 14 εκατ. ευρώ για οδικά έργα, 10 εκατ. ευρώ για σιδηροδρομικά έργα, 3 εκατ. ευρώ για λιμενικά έργα, 2 εκατ. ευρώ για αποχετευτικά έργα, 1,8 εκατ. ευρώ για έργα υγείας και άλλα. Επίσης, όπως ανέφερε προχθές ρεπορτάζ της Κυριακάτικης «Κ», εκκρεμεί από τον Μάρτιο η καταβολή πλέον των 100 εκατ. ευρώ στις τρεις από τις τέσσερις οδικές παραχωρήσεις (Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Νέα Οδός).

Πού αποδίδει ο ΣΑΤΕ τις μεγάλες καθυστερήσεις στις πληρωμές; «Είτε τα χρήματα διατέθηκαν για άλλο σκοπό, ή δεν δόθηκαν στη χώρα μας από την Ε.Ε. επειδή δεν καταβάλλαμε την εθνική συμμετοχή», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος του ΣΑΤΕ, Ζαχαρίας Αθουσάκης. «Υπολογίζουμε ότι αυτή τη στιγμή επηρεάζονται έργα του τρέχοντος ΕΣΠΑ ύψους 1 δισ. ευρώ, τα οποία έπρεπε κανονικά να «τρέχουν» για να ολοκληρωθούν έως το τέλος του έτους. Ολα αυτά έρχονται σε μια δύσκολη στιγμή. Οι περισσότεροι μπορούμε να πληρώνουμε προμηθευτές και υπεργολάβους μόνο σε μετρητά, ενώ οι μεγαλύτερες εταιρείες του χώρου ίσως έχουν την ευχέρεια να καθυστερήσουν το πολύ έως δύο μήνες. Οι υπόλοιπες εταιρείες «στεγνώνουν» γιατί οι τράπεζες δεν ρίχνουν καθόλου χρήμα στην αγορά».

Πάντως, ο νεοδιορισθείς γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Δέδες, μιλώντας χθες σε ημερίδα επέλεξε να αναφερθεί στα προβλήματα των δημοσίων έργων, αλλά από μια άλλη οπτική: «Είναι στόχος μας η συνέχιση και ολοκλήρωση των εν εξελίξει έργων. Επιλύουμε εμπλοκές και προβλήματα που κληρονομήσαμε και υπάρχουν στις εν εξελίξει συμβάσεις παραχώρησης, όπως θέματα αρχαιολογίας, μετατόπισης δικτύων, σιδηροδρομικές και οδικές διασταυρώσεις στον άξονα Κορίνθου-Πάτρας κ.ά., ώστε να προωθηθούν τα έργα», ανέφερε.

Οπως εξήγγειλε ο κ. Δέδες, τον Ιούνιο θα ξεκινήσει σταδιακά η προκήρυξη των διαγωνισμών (ο αριθμός τους δεν έχει ανακοινωθεί) για την ολοκλήρωση του οδικού τμήματος Πάτρας-Πύργου. Παράλληλα, προανήγγειλε την επαναδημοπράτηση του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου και των υπολοίπων οδικών έργων που «κόπηκαν» κατά την επανεκκίνηση των έργων στους παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους (Λαμία-Ξινιάδα, Καλό Νερό-Τσακώνα, παράκαμψη Χαλκίδας), παράλληλα με την ένταξή τους στο νέο ΕΣΠΑ. Τέλος, αναφέρθηκε στο λαοφιλές θέμα των διοδίων, επαναλαμβάνοντας την πρόθεση του υπουργείου να επαναδιαπραγματευτεί το σημερινό μοντέλο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή