ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η έλλειψη υποδομών, τροχοπέδη για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας

i-elleipsi-ypodomon-trochopedi-gia-tin-anaptyxi-tis-kroyazieras-2085526

Τη στιγμή που γειτονικές χώρες έχουν επωφεληθεί από την κατακόρυφη άνοδο της κρουαζιέρας στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα δεν έχει ανάλογα οφέλη, κυρίως λόγω της απουσίας των απαιτούμενων επενδύσεων για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των παρεχόμενων υπηρεσιών, στοιχείων απαραίτητων για την προσέλκυση και εξυπηρέτηση περισσότερων και μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων.

Σύμφωνα με τα όσα προέκυψαν κατά τη χθεσινή δεύτερη και τελευταία ημέρα της 3ης διεθνούς έκθεσης Posidonia Sea Tourism Forum, οι επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές για την κρουαζιέρα μειώθηκαν κατά 80% στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας.

Ετσι, σήμερα, ελάχιστα από τα 1.150 λιμάνια διαθέτουν επαρκείς εγκαταστάσεις για την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων, ενώ ακόμα λιγότερα είναι σε θέση να φιλοξενήσουν τα υπερμεγέθη πλοία νέας γενιάς, που μεταφέρουν από 4.000 επιβάτες και πάνω, ζήτημα ακόμα σημαντικότερο, από τη στιγμή που οι διεθνείς εταιρείες επενδύουν σχεδόν αποκλειστικά σε αυτά τα πλοία στη διάρκεια των τελευταίων δύο δεκαετιών.

Σύμφωνα με τον κ. Μισέλ Νεστούρ, αντιπρόεδρο της Carnival Corporation και υπεύθυνο για την ανάπτυξη διεθνών λιμένων και προορισμών, «η Ελλάδα δεν κατάφερε να αξιοποιήσει το φυσικό κάλλος της και την ιδανική γεωγραφική της θέση, διότι υστερεί σε βασικές υποδομές, όχι μόνο σε κάποια λιμάνια, αλλά και σε οδικές μεταφορές και σε αεροπορικές συνδέσεις με βασικές αγορές, υποδομές που είναι απαραίτητες για να προσελκύσει τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια».

Οπως προκύπτει από στοιχεία που παρέθεσε στη διάρκεια του συνεδρίου ο κ. Γιώργος Γράτσος, πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κατά την περίοδο 2008-2013 η Ελλάδα κατέγραψε άνοδο στη δραστηριότητα του homeporting (δηλαδή των κρουαζιέρων με αφετηρία κάποιο ελληνικό λιμάνι) μόλις κατά 7%. Την ίδια περίοδο, η αντίστοιχη άνοδος στην Ισπανία ξεπέρασε το 50%, γεγονός που εν μέρει οφείλεται και στην απουσία άμεσων πτήσεων από τις ΗΠΑ και άλλες χώρες, σημαντικές για την κρουαζιέρα.

Με την αγορά των ΗΠΑ δύσκολα προσπελάσιμη για το ελληνικό θαλάσσιο τουριστικό προϊόν, σημαντικές προοπτικές μπορούν να προκύψουν για την προσέλκυση της αναδυόμενης κινεζικής αγοράς, καθώς σήμερα την Ελλάδα επισκέπτονται μόλις 100.000 Κινέζοι από τα 100 εκατ. που ταξιδεύουν κάθε χρόνο στο εξωτερικό. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Ζου Τσιαολί, πρέσβης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα, επισήμανε πως η έλλειψη απευθείας αεροπορικών συνδέσεων μεταξύ των δύο χώρων είναι και στην περίπτωση αυτή ένα σημαντικό εμπόδιο που πρέπει να αρθεί, μέσω απευθείας πτήσεων από τις κύριες κινεζικές πόλεις προς τα ελληνικά νησιά και άλλους τουριστικούς προορισμούς της χώρας. Ο κ. Τσιαολί μιλούσε στο πλαίσιο του κινεζο-ελληνικού σεμιναρίου συνεργασίας στον τουρισμό και προώθησης επενδύσεων για τους κλάδους της κρουαζιέρας και του Yachting της επαρχίας Χαϊνάν.

Οι Τούρκοι για τις μαρίνες

Αμείωτο διατηρεί το επενδυτικό της ενδιαφέρον για περαιτέρω επενδύσεις σε ελληνικές μαρίνες η D-Marin, θυγατρική του τουρκικού ομίλου Dogus. Οπως δήλωσε στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κεμάλ Σατσίογλου, που διαχειρίζεται από κοινού με τη Lamda Development και τη μαρίνα Φλοίσβου, οι προοπτικές ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα παραμένουν θετικές. «Περιμένουμε η νέα κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ, μετά το πρώτο αυτό διάστημα να βρουν τον βηματισμό τους και να προχωρήσουν τους διαγωνισμούς για τις μαρίνες», είπε, υποστηρίζοντας ότι οι όροι των διαγωνισμών για κάποιες από τις μαρίνες ίσως να μην είναι οι πλέον ενδεδειγμένοι για την προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος. Ο επικεφαλής της D-Marin εξήγησε πως αυτό αφορά και τη μαρίνα του Αλίμου, για τη διαχείριση της οποίας έχει εκδηλώσει επισήμως ενδιαφέρον η εταιρεία του. Ωστόσο, θεωρεί προβληματικό το γεγονός ότι η μαρίνα του Αλίμου παραχωρείται πακέτο μαζί με αυτές του Πόρου και της Υδρας, γεγονός που περιπλέκει τη διαδικασία.