Ορατότης μηδέν για την ελληνική ακτοπλοϊκή βιομηχανία

Ορατότης μηδέν για την ελληνική ακτοπλοϊκή βιομηχανία

2' 46" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το 2015 αναμενόταν να είναι η χρονιά που η ελληνική ακτοπλοϊκή βιομηχανία θα πέρναγε οριστικά τον κάβο της κρίσης που ξέσπασε πριν από έξι χρόνια και θα μπορούσε να αναπτυχθεί προσφέροντας περισσότερα φορολογικά έσοδα και καλύτερες υπηρεσίες. Πλέον, η χρονιά μετατράπηκε σε αγώνα επιβίωσης με την ορατότητα να περιορίζεται σε λίγα… 24ωρα. «Με τις σημερινές συνθήκες που επικρατούν, ο εφοδιασμός των καυσίμων γίνεται κανονικά» υπογραμμίζει, μιλώντας στην «Κ», ο Μιχάλης Σακέλλης, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ). Προσθέτει όμως πως με βάση τα δεδομένα των τελευταίων ημερών οι ακυρώσεις κρατήσεων έχουν διπλασιαστεί στο 20% από 10% συνήθως και οι νέες κρατήσεις είναι κατά 50% χαμηλότερες από ό,τι πέρυσι τέτοια εποχή. Συνολικά εκτιμά πως η φετινή χρήση αν τα πράγματα εξελιχθούν τελικά ομαλά θα κλείσει με μείωση της επιβατικής κίνησης της τάξης του 20% με 30% χωρίς όμως να αποκλείεται και χειρότερο αποτέλεσμα ανάλογα με τις εξελίξεις. Και αυτό διότι η κρίση χτύπησε την ακτοπλοΐα όπως και τον τουρισμό στην κορυφή του εποχικού κύκλου της.

«Τον Ιούνιο, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο πραγματοποιείται το 50% περίπου της ετήσιας κίνησης. Με βάση τα όσα βλέπουμε τις τελευταίες λίγες ημέρες οι Ελληνες, που είναι οι μισοί μας πελάτες, θα μειωθούν δραστικά αφού πολλοί δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν τα εισιτήριά τους» εξηγεί. Ακόμα πιο ανησυχητικό όμως για τις ακτοπλοϊκές και κυρίως για την ευρύτερη οικονομία, είναι το γεγονός πως η κίνηση των φορτηγών στην Αδριατική έχει σημειωθεί σημαντικά. Και είναι από την Αδριατική που έρχονται πολλά εισαγόμενα είδη μεταξύ των οποίων τρόφιμα. «Πολλά από τα φορτηγά που έχουν βγει στο εξωτερικό δεν έχουν επιστρέψει όπως συνήθως, διότι δεν μπορούν να φορτώσουν εξαιτίας της αδυναμίας πληρωμής των εμπόρων λόγω τραπεζικής αργίας» σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ. Πληροφορία που διασταυρώνεται και από παράγοντες της λιανικής αγοράς στην Ελλάδα που αναμένουν τις πρώτες ελλείψεις την ερχόμενη κιόλας εβδομάδα αν δεν αλλάξει κάτι. Αλλά τι; Στην περίπτωση των ακτοπλοϊκών καυσίμων, το αρχικό πρόβλημα λύθηκε μετά τη συγκατάθεση των προμηθευτών να λαμβάνουν επιταγές και ηλεκτρονικές πληρωμές στους λογαριασμούς τους. Ομως οι λογαριασμοί δεν είναι αστείρευτοι και όσο πέφτει η επιβατική κίνηση τόσο επιδεινώνονται και οι ταμειακές ροές. Στο εξωτερικό όμως οι προμηθευτές δεν παραδίδουν στα φορτηγά που έχουν πάει εκεί για να παραλάβουν χωρίς εξόφληση. Και ενώ αυτά συμβαίνουν στην Αδριατική και το Αιγαίο, τώρα οι ψυχραιμότεροι ανησυχούν πολύ και για το επόμενο έτος ανεξαρτήτως έκβασης της ελληνικής υπόθεσης, καθώς εκτιμούν πως ο τουρισμός θα μπει σε ύφεση. Το ελληνικό brand έχει πληγεί και ακόμα και οι αποφασισμένοι θα χρειαστούν πολύ καιρό για να νιώσουν σίγουροι να προχωρήσουν σε κρατήσεις. Φέτος υπολογίζεται πως θα «λείψουν» από 2,5 έως 3 εκατομμύρια επιβάτες.

Το 65% των επιβατών, δηλαδή περίπου 8,7 εκατομμύρια επιβάτες Ελληνες και αλλοδαποί ταξίδεψαν το 2014 για τουρισμό. Από αυτούς τα 5,2 εκατομμύρια είναι Ελληνες και τα 3,4 αλλοδαποί. Το μεταφορικό έργο στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα υψηλό και αν ληφθούν υπόψη και οι πορθμειακές γραμμές ξεπερνάει τους 35 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ εξυπηρετούνται 120 νησιά, στα 94 εκ των οποίων δεν υπάρχουν αεροδρόμια. Σημειώνεται πως με βάση μελέτη του ΙΟΒΕ που έγινε το 2014, η συνολική άμεση και έμμεση προσφορά της ακτοπλοΐας εκτιμάται σε όρους ΑΕΠ σε 11,8 δισεκατομμύρια ευρώ ή το 6,5% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας, ενώ σε όρους απασχόλησης ανέρχεται σε 260 χιλιάδες θέσεις εργασίας, δηλαδή περίπου το 50% της απασχόλησης των νησιών ή το 7,2% της συνολικής απασχόλησης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή