Μετά την ανάσα του 2014, η ακτοπλοΐα πλέει πάλι σε ταραγμένα νερά

Μετά την ανάσα του 2014, η ακτοπλοΐα πλέει πάλι σε ταραγμένα νερά

2' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Περαιτέρω κινήσεις συγκέντρωσης θα πρέπει να αναμένονται στον κλάδο της ακτοπλοΐας, ο οποίος έχει βρεθεί εκ νέου σε «ταραγμένα νερά», καθώς η ζήτηση έχει μειωθεί τη φετινή θερινή περίοδο, κυρίως λόγω της έλλειψης ενδιαφέροντος από Ελληνες επιβάτες. Παράλληλα, όπως προκύπτει από τη φετινή ετήσια έκθεση για την ακτοπλοΐα, που επιμελείται η εταιρεία συμβούλων XRTC (ειδικεύεται στον κλάδο της ναυτιλίας), «οι συνέργειες μεταξύ των εταιρειών του κλάδου σε ακόμα περισσότερες γραμμές είναι απολύτως επιβεβλημένη. Παράλληλα, κύριος στόχος όλων των εταιρειών παραμένει η συγκράτηση του κόστους λειτουργίας τους, δίνοντας έμφαση στη ρευστότητα μέσω της εφαρμογής συγκεκριμένων στρατηγικών όπως σημαντική μείωση ταχύτητας πλεύσης των πλοίων, μείωση αριθμού προσεγγίσεων σε λιμάνια, ανά δρομολόγιο, αντικατάσταση κοστοβόρων πλοίων, εφαρμογή στρατηγικών εξορθολογισμού προμηθειών των πλοίων και πωλήσεις πλοίων», τονίζει η XRTC. Ταυτόχρονα, είναι αναγκαία και η υιοθέτηση στρατηγικών εξωστρέφειας, μέσω της δραστηριοποίησης και σε άλλες περιοχές του κόσμου, πέραν της Αδριατικής.

Πάντως, το 2014 σηματοδότησε την επιστροφή του κλάδου στην ανάκαμψη, μετά πέντε συνεχόμενα χρόνια μείωσης της λειτουργικής κερδοφορίας, καθώς τα στοιχεία διακίνησης επιβατών και φορτίων σημείωσαν αύξηση της τάξεως του 1%-3%. Συγκεκριμένα, εξαιρώντας τη ΝΕΛ, τα λειτουργικά κέρδη EBITDA (προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) άγγιξαν τα 78 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 57% σε σχέση με το 2013, όταν δεν είχαν ξεπεράσει τα 50 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι η ΝΕΛ εμφάνισε λειτουργικές ζημίες ύψους 18,7 εκατ. ευρώ κατά το 2014. Η XRTC τονίζει ότι τα λειτουργικά αποτελέσματα του κλάδου έχουν βελτιωθεί κυρίως λόγω της μείωσης των τιμών των καυσίμων, ως αποτέλεσμα της πτώσης των τιμών του πετρελαίου διεθνώς. Παράλληλα, εκτιμά ότι και το 2015 θα χαρακτηριστεί από βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας, που προβλέπεται να ενισχυθεί κατά 4%-7% σε σχέση με το 2014, κυρίως λόγω του περαιτέρω περιορισμού των δαπανών. Επίσης, αναμένονται νέες κεφαλαιακές ενισχύσεις, καθώς και κάποιες νέες αναχρηματοδοτήσεις.

Τα καθαρά κέρδη των εταιρειών βελτιώθηκαν κατά 67,5% σε σχέση με το 2013, στοιχείο κρίσιμο, δεδομένου ότι κατά τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, δηλαδή από το 2009 έως το 2014, οι συνολικές ζημίες προ φόρων διαμορφώθηκαν στο ιλιγγιώδες ποσό των 938 εκατ. ευρώ. Θετικό είναι και το γεγονός ότι συνεχίστηκε η απομείωση του τραπεζικού δανεισμού, έστω κι αν αυτή δεν ξεπέρασε το 2,7% σε σχέση με το 2013, παραμένοντας λίγο κάτω από το 1 δισ. ευρώ. Πάντως, κατά την περίοδο 2009-2014, ο τραπεζικός δανεισμός του κλάδου έχει υποχωρήσει κατά 21,7%.

Ωστόσο, η πλήρης ανάκαμψη της κερδοφορίας θα προέλθει μόνο αν υπάρξει υγιής αύξηση της ζήτησης για ακτοπλοϊκές μεταφορές, δηλαδή αν αυξηθεί η εγχώρια ζήτηση για νησιωτικό τουρισμό, κάτι που για να συμβεί, απαιτεί την αύξηση του βιοτικού επιπέδου και της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων, που έχουν υποστεί σημαντικές απώλειες τα τελευταία χρόνια. Εως τότε, οι αναλυτές τονίζουν ότι «διέξοδο θα μπορούσαν να αποτελέσουν περιοχές της Νοτιοανατολικής Ασίας, αλλά και της Λατινικής Αμερικής, όμως δεδομένης της ισχυρής κρατικής παρέμβασης και της απουσίας σοβαρού ακτοπλοϊκού δικτύου και σχεδιασμού, ελλοχεύουν σοβαροί κίνδυνοι σε τέτοια εγχειρήματα».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή