Περισσότερα καταστήματα με μικρότερο τζίρο τα σούπερ μάρκετ το ’14

Περισσότερα καταστήματα με μικρότερο τζίρο τα σούπερ μάρκετ το ’14

3' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η αύξηση των καταστημάτων τροφίμων το 2014 για πρώτη φορά την τελευταία πενταετία δεν στάθηκε αρκετή για να αυξήσει συγχρόνως και τον τζίρο τους. Αν και οι περισσότεροι λιανέμποροι προχώρησαν την προηγούμενη χρονιά σε σημαντικές επενδύσεις για την ίδρυση νέων καταστημάτων, εκτιμώντας στις αρχές του 2014 επιστροφή στην ανάκαμψη, οι προσδοκίες διαψεύστηκαν κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους, με την κατανάλωση να υποχωρεί και τον κύκλο εργασιών να συρρικνώνεται.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας έρευνας αγοράς IRI (αφορούν την ηπειρωτική Ελλάδα, την Εύβοια και την Κρήτη), το 2014 τα καταστήματα τροφίμων αυξήθηκαν κατά 246 ή κατά 1,89% σε σύγκριση με το 2013, από 12.747 το 2013 σε 12.993 το 2014. Πολυπληθέστερη κατηγορία εξακολουθούν να είναι τα παραδοσιακά, μεμονωμένα καταστήματα τροφίμων. Μάλιστα, αν και από το 2010 η κατηγορία βρισκόταν σε διαρκή συρρίκνωση, το 2014 ανακόπτεται η πτωτική πορεία και ο αριθμός τους έφτασε τα 4.725 έναντι 4.674 το 2013. Τα καταστήματα σελφ σέρβις (πρόκειται κυρίως για μίνι μάρκετ με ένα ταμείο) ανέρχονται σε 5.562 το 2014 έναντι 5.426 το 2013, ενώ τα εκπτωτικά σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν μόλις κατά 1, από 207 το 2013 σε 208 το 2014. Η κατηγορία που έχει τη μεγαλύτερη σημασία για το λιανεμπόριο τροφίμων, καθώς πραγματοποιεί συνολικά τον μεγαλύτερο τζίρο, αυτή των σούπερ μάρκετ, σημείωσε επίσης αύξηση με 58 νέα σημεία πώλησης το 2014, φτάνοντας τα 2.498 από 2.440 το 2013 (αύξηση κατά 2,32%).

Από την άλλη, ωστόσο, ο συνολικός τζίρος στο λιανεμπόριο τροφίμων υποχώρησε το 2014 σε σύγκριση με το 2013 κατά 3,05%, καθώς διαμορφώθηκε σε 9,2 δισ. ευρώ έναντι 9,49 δισ. ευρώ το 2013. Η μόνη κατηγορία, ωστόσο, στην οποία καταγράφεται αύξηση του τζίρου το 2014 σε σύγκριση με το 2013 είναι αυτή των εκπτωτικών σούπερ μάρκετ (επί της ουσίας της Lidl, καθώς στην ελληνική αγορά δεν δραστηριοποιείται πλέον άλλος hard discounter). Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, ο τζίρος στην κατηγορία αυτή ανήλθε σε 1,268 δισ. ευρώ έναντι 1,241 δισ. ευρώ το 2013, ενδεικτικό της στροφής των καταναλωτών σε φθηνότερες αγορές. Ο τζίρος στα σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε το 2014 σε 7,47 δισ. ευρώ έναντι 7,77 δισ. ευρώ το 2013, υποχωρώντας κατά 4,04%, ενώ η μείωση του κύκλου εργασιών στα μίνι μάρκετ ήταν της τάξης του 2,11%.

Ο τζίρος των μεμονωμένων καταστημάτων τροφίμων παρέμεινε επί της ουσίας στα ίδια επίπεδα με το 2014, στα 138 εκατ. ευρώ έναντι 137 εκατ. ευρώ το 2013. Από τα στοιχεία του 2014 προκύπτει εξάλλου μια στροφή των επιχειρήσεων -προφανώς και με βάση τις προτιμήσεις των καταναλωτών- στις παραδοσιακές μορφές σούπερ μάρκετ. Ειδικότερα, το 2014 μειώθηκε ο αριθμός, πρώτον, των υπερμάρκετ (πρόκειται για καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.) από 58 το 2013 σε 56 το 2014 και, δεύτερον, των πολύ μικρών σούπερ μάρκετ (κάτω των 400 τ.μ.) από 1.058 το 2013 σε 1.041 το 2014.

Αντιθέτως, αυξήθηκε ο αριθμός των μεγάλων (1.000 έως 2.499 τ.μ.) και μεσαίων (επιφάνειας άνω των 400 και έως 999 τ.μ.) σούπερ μάρκετ. Το 2014 ο αριθμός των μεγάλων σούπερ μάρκετ αυξήθηκε στα 419 από 365 το 2013, ενώ ο αριθμός των μεσαίων σούπερ μάρκετ αυξήθηκε στα 982 από 959 το 2013. Βάσει των στοιχείων της IRI αύξηση το 2014 καταγράφεται συνολικά στα σημεία πώλησης τροφίμων, καπνού, φαρμάκων.

Συμπεριλαμβανομένων των 12.993 καταστημάτων τροφίμων, το σύνολο των σημείων πώλησης της ευρύτερης κατηγορίας (τρόφιμα, προϊόντα καπνού, φάρμακα) ανήλθε το 2014 σε 42.625 έναντι 42.064 το 2013. Αν και απομένουν ακόμη σχεδόν τρεις μήνες μέχρι το τέλος του έτους, οι ενδείξεις στην αγορά για επενδύσεις και τζίρο στο λιανεμπόριο τροφίμων είναι αρνητικές. Η πολιτική και οικονομική ρευστότητα από τις αρχές τους έτους, την οποία διαδέχθηκαν το καλοκαίρι τα capital controls, όχι μόνο έχουν περιορίσει ή ακόμη και αναστείλει κάποια επενδυτικά σχέδια για ίδρυση νέων καταστημάτων, αλλά έχουν συμβάλει και στον σχεδιασμό για μαζικά «λουκέτα».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή