ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα σούπερ μάρκετ συγκράτησαν την ανεργία στο λιανεμπόριο

ta-soyper-market-sygkratisan-tin-anergia-sto-lianemporio-2106836

«Σανίδα σωτηρίας» για την απασχόληση στο εμπόριο αποτέλεσε τα τελευταία έξι χρόνια ο κλάδος του λιανεμπορίου τροφίμων και κυρίως ο κλάδος των σούπερ μάρκετ. Αν και συνολικά στη χώρα η απασχόληση συρρικνώνεται, στο λιανεμπόριο τροφίμων αυξήθηκε την περίοδο 2010-2014, αφενός διότι πρόκειται για κλάδο με σχετική ανελαστικότητα στη ζήτηση και αφετέρου διότι οι μεγάλες αλυσίδες προχώρησαν ειδικά το 2014 σε σημαντικές επενδύσεις σε ό,τι αφορά την ίδρυση νέων καταστημάτων. Στην αύξηση της απασχόλησης εκτιμάται ότι εν μέρει συνέβαλε και η άρση ορισμένων περιορισμών σε ό,τι αφορά την πώληση κάποιων προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ. Θα πρέπει, βεβαίως, να σημειωθεί ότι μεγάλο μέρος του προσωπικού των σούπερ μάρκετ εργάζεται υπό καθεστώς μερικής απασχόλησης.

Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), από την επεξεργασία των στοιχείων της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) προκύπτει ότι την πενταετία 2010-2014 το λιανεμπόριο τροφίμων παρουσιάζει αύξηση της απασχόλησης κατά 1,6%, σε αντίθεση με το σύνολο του λιανικού εμπορίου, το οποίο παρουσιάζει μείωση κατά 7,15% και συνολικά με την ελληνική οικονομία, η οποία παρουσιάζει μείωση κατά 19,44%. Συγκεκριμένα για το 2014 το λιανεμπόριο τροφίμων παρέμεινε σχεδόν αμετάβλητο, με τον δείκτη απασχόλησης να μειώνεται ελάχιστα κατά 0,24% σε σχέση με το 2013, παρουσιάζοντας όμως σημαντική αύξηση κατά 2,69% το τέταρτο τρίμηνο του 2014, η οποία συνεχίστηκε και το πρώτο τρίμηνο του 2015. Συνολικά το λιανικό εμπόριο παρουσιάζει επίσης σταθεροποιητική τάση το 2014 με ελάχιστη μείωση κατά 0,15% σε σχέση με το 2013.

Ως αποτέλεσμα της αύξησης που παρουσιάζει την τελευταία πενταετία η απασχόληση στο λιανεμπόριο με την ταυτόχρονη κάμψη της απασχόλησης στους άλλους κλάδους του εμπορίου, πλέον η απασχόληση στο λιανεμπόριο τροφίμων αντιπροσωπεύει σχεδόν το 40% της απασχόλησης του λιανικού εμπορίου και το 31% συνολικά του λιανικού και χονδρικού εμπορίου. Παράλληλα, ενώ η άμεση απασχόληση στο λιανεμπόριο τροφίμων το 2010 αντιπροσώπευε το 4,37% στην αγορά εργασίας, το 2014 έφτασε να αντιπροσωπεύει το 5,57%, ξεπερνώντας κλάδους όπως των κατασκευών, των μεταφορών και της υγείας.

Το ΙΕΛΚΑ αποδίδει την αύξηση της απασχόλησης σε δύο λόγους: πρώτον, στην ανάπτυξη και εξυγίανση των δικτύων του κλάδου των λιανικών πωλήσεων τροφίμων (κυρίως νέα καταστήματα σούπερ μάρκετ από τις μεγάλες αλυσίδες του κλάδου, αλλά και αναβάθμιση του δικτύου με νέες τεχνολογίες, συστήματα κ.λπ.) και δεύτερον στην απελευθέρωση των καναλιών πώλησης συγκεκριμένων προϊοντικών ομάδων (π.χ. διάθεση γάλακτος πρώτης βρεφικής ηλικίας, προϊόντων καπνού και Τύπου, βιταμινών, συμπληρωμάτων διατροφής, καθώς και η άρση των περιορισμών στο «bake off» ή ελληνιστί στην ολοκλήρωση έψησης προψημένης ζύμης), η οποία δημιούργησε αυξημένες ανάγκες απασχόλησης για προσωπικό στις εταιρείες του κλάδου.

Ενδιαφέρον, τέλος, παρουσιάζει ένα ακόμη στοιχείο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ μετά μια αρκετά μεγάλη περίοδο ο δείκτης κόστους εργασίας συνολικά στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο (όλων των ειδών) παρουσίασε αύξηση κατά 2,68%. Η αύξηση του κόστους εργασίας αποδίδεται στην αύξηση των μισθών κατά 4,42% το 2014 σε σχέση με το 2013, αν και οι υπόλοιποι παράγοντες κόστους και οι εργοδοτικές εισφορές παρουσίασαν μείωση κατά 5,41%.