Ερχονται πρόστιμα για «μαϊμού» ελληνικό σήμα

Ερχονται πρόστιμα για «μαϊμού» ελληνικό σήμα

2' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αυστηρότερο πλαίσιο που θα περιλαμβάνει από απλές συστάσεις έως και πρόστιμα, σε περίπτωση παραβάσεων, σχεδιάζει να θεσπίσει το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού για όσους χρησιμοποιούν σήματα ελληνικότητας των προϊόντων τους, αλλά που δεν είναι το επίσημο ελληνικό σήμα. Ο λεγόμενος «οικονομικός πατριωτισμός» που κυριάρχησε τα τελευταία χρόνια, τα χρόνια της κρίσης, ώθησε αρκετές εταιρείες να τοποθετήσουν αυθαίρετα στις συσκευασίες των προϊόντων τους σήματα, όπως ελληνικές σημαιούλες, χωρίς βεβαίως να έχει ελεγχθεί αν ο εν λόγω ισχυρισμός ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, με αποτέλεσμα συχνά την παραπλάνηση του καταναλωτή. Η ολιγωρία του κράτους που καθυστέρησε να θεσπίσει και πολύ περισσότερο να δημιουργήσει το επίσημο «ελληνικό σήμα» συνέβαλε στην ενίσχυση του φαινομένου.

Σύμφωνα, λοιπόν, με πληροφορίες της «Κ», ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Αντώνης Παπαδεράκης, προσανατολίζεται στο να συμπεριληφθεί το ζήτημα του ελέγχου των σημάτων στους κανόνες Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙΕΠΠΥ), οι οποίοι αντικατέστησαν ουσιαστικά την αγορανομική νομοθεσία. Σχετικές προτάσεις έχουν κληθεί να ετοιμάσουν και να παρουσιάσουν τόσο η Επιτροπή Ελληνικού Σήματος, όσο και η Ομάδα Εργασίας που συστήθηκε μόλις προχθές στο υπουργείο με στόχο την επικαιροποίηση και τροποποίηση των κανόνων ΔΙΕΠΠΥ.

Η δημιουργία αυστηρού θεσμικού πλαισίου για το ελληνικό σήμα με έλεγχο και κυρώσεις προϋποθέτει, βεβαίως, και την ύπαρξη κανονισμών απονομής του σήματος για πολύ περισσότερες κατηγορίες προϊόντων.

Σήμερα κανονισμοί υπάρχουν μόλις για δύο κατηγορίες προϊόντων, για το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα και για τα αλκοολούχα ποτά. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, το ελληνικό σήμα έχει απονεμηθεί μέχρι στιγμής μόνο σε εταιρείες παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων και συγκεκριμένα στις ακόλουθες:

• Ολυμπος γαλακτοβιομηχανία για 43 προϊόντα (τυρί, γάλα, γιαούρτι, επιδόρπια γάλακτος, κρέμα γάλακτος).

• Δέλτα τρόφιμα για 20 προϊόντα (γάλα, τυρί, γιαούρτι)

• Αρβανίτης Α.Ε. για 13 προϊόντα (τυρί).

• Βιομηχανία Γάλακτος Δράμας «Νεογάλ» για 6 προϊόντα (γάλα και γιαούρτι).

• Αγροτικός Γεωργικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων για 5 προϊόντα (γιαούρτι και τυρί).

• Παπαδόπουλος ΑΒΕΕ (Γαλακτοκομική Τριπόλεως) για 1 προϊόν (τυρί φέτα).

Οι στόχοι που θέτει το υπουργείο για την προστασία του ελληνικού σήματος και περιορισμού παραπλανητικών πρακτικών είναι σε πρώτη φάση να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την έκδοση κανονισμών σε περισσότερες κατηγορίες προϊόντων. Σε δεύτερη φάση, να ξεκινήσουν οι απλές συστάσεις προς τις επιχειρήσεις, οι οποίες χρησιμοποιούν σήματα για να δείξουν ότι τα προϊόντα τους είναι ελληνικά, αλλά που δεν αποτελούν το επίσημο ελληνικό σήμα. Το τελικό στάδιο προβλέπει την αλλαγή των κανόνων ΔΙΕΠΠΥ έτσι ώστε πλέον να μπορούν να επιβάλλονται και πρόστιμα στις επιχειρήσεις που παραβιάζουν τη σχετική νομοθεσία.

Το ελληνικό σήμα θεσπίστηκε για πρώτη φορά με τον νόμο 4072/2012. Παρουσιάστηκε την άνοιξη του 2014, όμως η αλλαγή πολιτικής ηγεσίας στο υπουργείο Ανάπτυξης οδήγησε και σε αλλαγή του ελληνικού σήματος. Το νέο σήμα παρουσιάστηκε τον χειμώνα του 2014, ενώ μόλις τον Σεπτέμβριο του 2015 απονεμήθηκε στα πρώτα προϊόντα.

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή