ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το ελληνικό σήμα κατακτά τις επιχειρήσεις

to-elliniko-sima-katakta-tis-epicheiriseis-2116746

Η πρώτη απονομή του «ελληνικού σήματος», μιας σφραγίδας πιστοποίησης της ελληνικότητας προϊόντων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έγινε στην τελευταία ΔΕΘ σε έξι γαλακτοκομικές εταιρείες από τον γενικό γραμματέα Καταναλωτή. Πιστοποιητικό εγγύησης για τους καταναλωτές, δηλαδή το ελληνικό σήμα (σφραγίδα με την ελληνική σημαία), τοποθετείται στις συσκευασίες προϊόντων, με στόχο την εδραίωση της εμπιστοσύνης σε εκείνα που δηλώνονται ελληνικά και την αποφυγή φαινομένων παραπλάνησης, κάτι από το οποίο έχουν υποφέρει πολλές ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, τόσο στο πρόσφατο όσο και στο απώτερο παρελθόν.

Σύμφωνα με μελέτη του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου, η πρωτοβουλία μπορεί να έχει ιδιαίτερα θετικό αντίκτυπο στον τομέα της μεταποίησης, ο οποίος, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, έχει δεχθεί πολύ σοβαρό πλήγμα από το 2000 και έπειτα. Στον σχεδιασμό των εμπλεκομένων φορέων βρίσκεται η απονομή του σήματος σε προϊόντα της μεταποίησης, όπως υφάσματα, εσώρουχα και πλεκτά, ενδύματα, παιχνίδια, υποδήματα, έπιπλα κ.ά.

Για την απονομή του σήματος σε κάθε ένα από τα παραπάνω προϊόντα το υπουργείο Οικονομίας θέτει προϋποθέσεις ελληνικότητας τόσο στη χρήση πρώτων υλών όσο και στη χρήση μεθόδων και εργασίας. Για παράδειγμα, ένα ξύλινο παιχνίδι πρέπει να έχει σχεδιαστεί στην Ελλάδα κατά 15% τουλάχιστον, να αποτελείται από πρώτες ύλες που έχουν παραχθεί στην Ελλάδα σε ποσοστό 40% και να έχει παραχθεί στη χώρα τμηματικά ή στο σύνολό του.

Σύμφωνα με έρευνα του εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 83,4% των Ελλήνων καταναλωτών προτιμά τα ελληνικά προϊόντα όταν τα βρίσκει στο ράφι. Ακόμη, το 93,6% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι επιθυμεί την αναγραφή της ελληνικότητας στη συσκευασία των προϊόντων και το 66% πιστεύει ότι τα ελληνικά προϊόντα προσφέρουν καλύτερες εγγυήσεις ασφάλειας και ποιότητας. Τέλος, το 96% δηλώνει ότι είναι πεπεισμένο πως με αυτόν τον τρόπο στηρίζει την εγχώρια παραγωγή και το 91% πιστεύει ότι έτσι καταπολεμάει την ανεργία.

Το ελληνικό σήμα είναι κρατικό, απονέμεται προαιρετικά και δεν αποτελεί παράβαση των ευρωπαϊκών κανόνων ανταγωνισμού, αφού δεν συνδέεται με ισχυρισμό ποιότητας παρά μόνον με την εθνικότητα της προστιθέμενης αξίας. Η καθιέρωσή του αποτελεί καινοτομία στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. και πρότυπο που και άλλες χώρες ετοιμάζονται να υιοθετήσουν. Ας σημειωθεί, τέλος, ότι τα σήματα που υπάρχουν μέχρι στιγμής στην αγορά έχουν δημιουργηθεί από ιδιωτικούς φορείς και δεν υποστηρίζονται από το ελληνικό κράτος.