ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κίνητρα οι φοροαπαλλαγές για την προσέλκυση επενδύσεων

kinitra-oi-foroapallages-gia-tin-proselkysi-ependyseon-2117438

Ισχυρά κίνητρα μέσω φοροαπαλλαγών για τον νέο αναπτυξιακό νόμο, που αναμένεται να δημοσιοποιηθεί τις προσεχείς ημέρες, αλλά και επιτάχυνση των διαδικασιών εξόφλησης των επιχειρήσεων που έχουν πάρει δάνεια ύψους 600 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο των προηγούμενων αναπτυξιακών καθεστώτων, προωθεί το υπουργείο Οικονομίας, σε μια προσπάθεια να δώσει ώθηση στην επιχειρηματικότητα που δοκιμάζεται.

Ο νέος αναπτυξιακός νόμος, που αναμένεται να δοθεί από τον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη προς διαβούλευση τις προσεχείς ημέρες, θα προβλέπει μεταξύ άλλων τη χορήγηση αυξημένων φοροαπαλλαγών που θα φτάνουν το 130% της επιδότησης, ώστε να ενισχυθεί το κίνητρο για τους υποψήφιους επενδυτές. Παράλληλα θα προβλέπει σταθερό φορολογικό καθεστώς για μια επταετία και φορολογικό συντελεστή στο σημερινό επίπεδο του 29%, με δέσμευση ότι δεν θα μεταβληθεί επί τα χείρω, ανεξαρτήτως των εξελίξεων στην οικονομία. Εννοείται ότι σε περίπτωση που οι συνθήκες στην οικονομία το επιτρέψουν και αποφασιστεί η μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης, αυτό θα ισχύσει και για τις επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στο νέο αναπτυξιακό καθεστώς.

Δάνεια

Σημαντική είναι η πρωτοβουλία που προωθείται σε συνεργασία με την Ελληνική Ενωση Τραπεζών για την εξόφληση των δανείων που έχουν πάρει επενδυτές που μπήκαν σε προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους, δηλαδή στον 3299 του 2004 και στον 3908 του 2011. Οπως εξηγεί ο γενικός γραμματέας Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων του υπουργείου Οικονομίας, Λόης Λαμπριανίδης, πρόκειται για δάνεια ύψους 600 εκατ. ευρώ που δόθηκαν από τις τράπεζες προκειμένου να καλυφθεί η ιδιωτική συμμετοχή στην επένδυση, η οποία είχε λάβει προηγουμένως έγκριση για επιδότηση. Το Δημόσιο ουδέποτε κατέβαλε τις επιδοτήσεις που όφειλε και οι επενδυτές εκτός του ότι δεν έχουν λάβει το ποσό που δικαιούνταν, έχουν βρεθεί να χρωστούν στις τράπεζες. Η λύση που εξετάζεται είναι η εξόφλησή τους από το Δημόσιο με ομόλογα που θα δοθούν στις τράπεζες.

Αντίστοιχα μέτρα για τη χορήγηση φοροαπαλλαγών έναντι των επιδοτήσεων που οφείλει το Δημόσιο, ή τον συμψηφισμό με τον οφειλόμενο ΦΠΑ, εξετάζονται και για τις άλλες επιχειρήσεις που έχουν μπει στους δύο αναπτυξιακούς νόμους και οι οποίες δεν έχουν λάβει μέχρι σήμερα την εγκεκριμένη επιδότηση. Να σημειωθεί ότι οι συνολικές οφειλές του Δημοσίου υπολογίζονται μεταξύ περίπου 3 – 2,5 δισ. ευρώ και αφορούν 4.000 επενδυτικά σχέδια. Πρόκειται για οφειλές ακόμη και από την προηγούμενη δεκαετία, το ύψος των οποίων θα εκτινασσόταν περαιτέρω, εάν συνυπολογίζονταν και όσες επενδύσεις εγκαταλείφθηκαν στην πορεία είτε γιατί δεν πήραν ποτέ την επιδότηση που είχε εγκριθεί είτε γιατί οι συνθήκες στην οικονομία άλλαξαν, ακυρώνοντας το επιχειρηματικό σχέδιο. Με βάση τα σχετικά στοιχεία, από τα 6.300 επενδυτικά σχέδια των δύο αναπτυξιακών νόμων, 2.200 έχουν απαξιωθεί οριστικά, περιορίζοντας την οφειλή του Δημοσίου από το αρχικό ύψος των 5,6 δισ. ευρώ. Διευκρινίζεται ότι οι συνολικές επενδύσεις, μαζί με την ιδιωτική συμμετοχή, ανέρχονται σε περίπου 9 – 10 δισ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τον νέο αναπτυξιακό νόμο η χορήγηση αυξημένων φοροαπαλλαγών προκρίνεται προκειμένου να γίνει δικαιότερη η κατηγορία αυτή των ενισχύσεων σε σχέση με την επιδότηση, η οποία μονοπωλούσε μέχρι σήμερα το ενδιαφέρον των επενδυτών μέσα από το προηγούμενο αναπτυξιακό καθεστώς. Σύμφωνα με τον κ. Λαμπριανίδη, τα στοιχεία δείχνουν ότι στο πλαίσιο του προηγούμενου αναπτυξιακού 3908/11, που έδινε τη δυνατότητα επιλογής, είτε της φοροαπαλλαγής είτε της επιχορήγησης είτε του leasing, μόλις το 7,2% των επενδυτών επέλεξε το εργαλείο της φοροαπαλλαγής. Κόντρα μάλιστα στη γενικευμένη πεποίθηση ότι οι φοροαπαλλαγές ωφελούν τις μεγάλες επιχειρήσεις, η εμπειρία μέχρι σήμερα δείχνει ότι η επιλογή των φοροαπαλλαγών αξιοποιήθηκε κατά κύριο λόγο από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και λιγότερο από τις μεγάλες. Σε κάθε περίπτωση πάντως, και όπως προκύπτει από τα σχετικά στοιχεία, το 92,8% των επιχειρήσεων επέλεξε να επωφεληθεί μέσω της άμεσης επιδότησης. Ανεξαρτήτως των προβλημάτων που αντιμετώπισαν αυτές οι επιχειρήσεις στην εξόφλησή τους από το Δημόσιο, κοινός τόπος είναι ότι ο τρόπος βάσει του οποίου υπολογίστηκε η φοροαπαλλαγή δεν ήταν δίκαιος και οι φοροαπαλλαγές υπολείπονταν σε πραγματική αξία σε σχέση με το ποσό που δινόταν ως επιδότηση, στρέβλωση που θα επιδιωχθεί να αποκατασταθεί στο νέο αναπτυξιακό καθεστώς.

Παράταση επενδυτικών σχεδίων

Παράταση στον χρόνο ολοκλήρωσης όλων των επενδυτικών σχεδίων που έχουν ενταχθεί στους αναπτυξιακούς νόμους 3299/2004 και 3908/2011 θα δίνει νομοθετική ρύθμιση που προωθεί το υπουργείο Οικονομίας. Η προθεσμία ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων που είχαν υπαχθεί στον νόμο 3299/2004 έληξε στις 31/12/2015 και όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Οικονομίας, θα παραταθεί για το σύνολο των σχεδίων μέχρι τις 30/6/2016. Οι φορείς των επενδυτικών σχεδίων, οι οποίοι θα υλοποιήσουν το 50% της επένδυσής τους μέχρι τις 30/6/2016, θα τυγχάνουν επιπλέον παράτασης, προκειμένου να ολοκληρώσουν το σύνολο της επένδυσής τους μέχρι τις 30/6/2017.