Πρώτοι σε αγορές πλοίων οι Ελληνες πλοιοκτήτες το 2015

Πρώτοι σε αγορές πλοίων οι Ελληνες πλοιοκτήτες το 2015

3' 0" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στο σύνολο των 1.250 περίπου μεταχειρισμένων ποντοπόρων πλοίων, τα οποία πουλήθηκαν κατά το 2015, διεθνώς, οι Ελληνες πλοιοκτήτες κατέχουν για άλλη μία χρονιά την πρώτη θέση μεταξύ των αγοραστών. Το ποσό που επενδύθηκε σε αυτά τα πλοία αγγίζει τα 5,1 δισ. δολάρια για 259 ποντοπόρα, σύμφωνα με υπολογισμούς του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, ενώ ανάλογες είναι και οι εκτιμήσεις της VesselsValue.com. Αλλες εκτιμήσεις, που συμπεριλαμβάνουν και συναλλαγές των οποίων το τίμημα δεν ανακοινώθηκε, μιλούν για ακόμα υψηλότερα ποσά. Η Allied Shipbroking μιλά για 7,1 δισ. ελληνικών επενδύσεων σε 287 πλοία που αποκτήθηκαν στη δευτερογενή. Σε κάθε περίπτωση ελληνικά συμφέροντα εμφανίζονται να αγοράζουν το ένα από κάθε πέντε πλοία που πουλήθηκαν κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους. Απέκτησαν έτσι περισσότερα απ’ όσα Κινέζοι, Γερμανοί, Νορβηγοί και Δανοί, που βρίσκονται επίσης στην πρώτη πεντάδα. Μεγάλο μέρος των επενδύσεων αυτών χρηματοδοτήθηκε τόσο από πωλήσεις παλαιότερων ή άλλων τύπων πλοίων και έσοδα από διαλύσεις όσο και από ίδια κεφάλαια και δανεισμό. Η Intermodal μιλά για πωλήσεις 148 ελληνόκτητων ποντοπόρων το 2015, που υπολογίζει πως έφεραν έσοδα 2,34 δισ. δολ. και επιπλέον έσοδα από τη διάλυση άλλων 84 γηραιών ποντοπόρων. Εάν αθροιστούν οι αγορές μεταχειρισμένων με τις νέες παραγγελίες (143 πλοία) και αφαιρεθούν πωλήσεις και διαλύσεις, προκύπτει καθαρή αύξηση του πλήθους του ελληνόκτητου στόλου της τάξης των 170 ποντοπόρων πλοίων. Οσον αφορά στα δεξαμενόπλοια, η πολύ καλή ναυλαγορά υπήρξε καταλυτική στη στήριξη των αξιών των πλοίων, αλλά παράλληλα οδήγησε και σε συρρίκνωση του αριθμού των υποψηφίων προς πώληση ποντοπόρων.

Στο ξηρό χύδην φορτίο, οι δυνητικοί αγοραστές επέλεξαν να μην επενδύσουν μέχρι τα τέλη Μαΐου, καθώς οι τιμές των πλοίων κρίθηκαν, όπως συνάγεται εκ του αποτελέσματος, ως μη ελκυστικές αναλογικά με τα ναύλα. Σημειώνεται πως ο δείκτης βαρόμετρο της εν λόγω αγοράς, ο Baltic Dry Index, περιήλθε σε νέα ιστορικά χαμηλά αυτή την εβδομάδα, κάτω από τις 450 μονάδες. Εμφανίζει έτσι ήδη απώλειες, κατά το 2016, της τάξης του 7% και, κυριολεκτικά, συντριπτικές από τα επίπεδα των 11.793 μονάδων του 2008.

Μια σύντομη όμως, όπως αποδείχτηκε, άνοδος των ναύλων τον Ιούνιο τόνωσε σημαντικά το επενδυτικό ενδιαφέρον για μεταχειρισμένα φορτηγά πλοία στο ξηρό χύδην φορτίο, τάση που συνεχίστηκε κατά το δεύτερο εξάμηνο. Ομως οι τιμές των πλοίων, όχι μόνον δεν ανέκαμψαν, αλλά υποχώρησαν περαιτέρω, καθώς η ναυλαγορά του ξηρού φορτίου επέστρεψε σε ιστορικά χαμηλά και η υπερπροσφορά προς πώληση πλοίων λειτούργησε αρνητικά. Η νέα πτώση έφερε πρόσθετο ενδιαφέρον, καθώς κάποιοι επιχειρηματίες αρχίζουν και εκτιμούν πως υπάρχει αξία πλέον σε αυτά τα επίπεδα. Οπως αναφέρει στην «Κ» η επικεφαλής του τμήματος ανάλυσης του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal Shipbrokers Co. Εύα Τζίμα: «Είναι χαρακτηριστική η επιλογή πολλών Ελλήνων, ακόμα και εκείνων που παραδοσιακά επένδυαν σε δεξαμενόπλοια, να επενδύσουν σε πλοία ξηρού χύδην φορτίο κατά το διάστημα αυτό, λόγω των εξαιρετικά χαμηλών τιμών». Να σημειωθεί πως πριν από λίγες μέρες οι όμιλοι Γ. Αγγελικούση και J. Fredriksen αγόρασαν, αντίστοιχα, τέσσερα και τρία μεγάλα υπό ναυπήγηση φορτηγά capsize από εισηγμένους ομίλους, με σημαντικό discount έναντι των τιμών με τις οποίες είχαν συμβολαιοποιηθεί από τους πωλητές. Η Anangel Shipping Enterprises αγόρασε τέσσερα capsize της Star Bulk και ο Fredriksen τρία της Scorpio. Αν όμως η ναυλαγορά των φορτηγών δεν δώσει θετικά σημάδια για μεγάλο χρονικό διάστημα, οι δυνητικοί επενδυτές αναμένεται να απομακρυνθούν.

Την ώρα όμως που η κρίση σοβεί στα φορτηγά ξηρού φορτίου, η ισχυρή ναυλαγορά στα δεξαμενόπλοια προσελκύει έντονο ενδιαφέρον για αγορές πλοίων, αλλά «εν τη απουσία υποψηφίων προς πώληση τάνκερ και ελκυστικών τιμών δεν αναμένεται σημαντική τόνωση των συναλλαγών το 2016», σημειώνει στην «Κ» η κ. Εύα Τζίμα.

H τάση δε των ιδιοκτητών δεξαμενοπλοίων να επενδύουν σε νεότευκτα πλοία έναντι μεταχειρισμένων, που άρχισε να παρατηρείται το τελευταίο εξάμηνο, αναμένεται να συνεχιστεί και το 2016.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή