ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι εταιρικές πωλήσεις τόνωσαν την αγορά αυτοκινήτου το 2015

13s20autokinita

Με αύξηση των πωλήσεων, αν και πολύ μικρότερη σε σύγκριση με αυτή που είχε σημειωθεί το 2014 σε σχέση με το 2013, έκλεισε το 2015 η αγορά αυτοκινήτου. Την παρτίδα για τον κλάδο, ο οποίος, παρά την αύξηση των πωλήσεων, συνεχίζει να μετρά απώλειες σε επιχειρήσεις και θέσεις εργασίας, έσωσαν οι εταιρικές πωλήσεις, κυρίως προς επιχειρήσεις του τουριστικού κλάδου, καθώς και η συνέχιση του μέτρου της απόσυρσης, αφού οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων πραγματοποιήθηκαν στη συντριπτική τους πλειονότητα σε αντικατάσταση παλαιών που αποσύρθηκαν. Αγνωστο, πάντως, παραμένει το τι θα γίνει το 2016, καθώς, παρά τις προφορικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης για συνέχιση του μέτρου της απόσυρσης τουλάχιστον έως τις 20 Απριλίου, τούτο δεν έχει θεσμοθετηθεί ακόμη.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, το 2015 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 116.168 αυτοκίνητα (καινούργια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού) έναντι 102.359 το 2014, παρουσιάζοντας αύξηση 13,5%. Ωστόσο, το 2014 η αύξηση σε σύγκριση με το 2013 ήταν της τάξης του 30,2%, και η επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των πωλήσεων αποδίδεται στα όσα συνέβησαν από το καλοκαίρι του 2015 και έπειτα με τα capital controls. Σε ό,τι αφορά τα επιβατηγά, που αποτελούν και την κυριότερη κατηγορία της αγοράς, συνολικά πωλήθηκαν το 2015 96.151 αυτοκίνητα (καινούργια και μεταχειρισμένα εξωτερικού). Τα καινούργια επιβατηγά που πωλήθηκαν το 2015 ήταν 75.805 έναντι 71.218 το 2014, καταγράφοντας αύξηση 6,4%. Οπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), η αύξηση οφείλεται κατά κύριο λόγο στην άνοδο των πωλήσεων προς επιχειρήσεις ενοικίασης, μακροχρόνιας μίσθωσης και επιχειρηματικούς ομίλους, ενώ ακόμη και με αυτή την πρόοδο η αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται κατά 71,8% χαμηλότερα ως προς τον μέσο όρο της δεκαετίας 2000-2009.

Η «αιμορραγία» του κλάδου από την έναρξη της κρίσης έως σήμερα αποτυπώνεται και στα στοιχεία για την απασχόληση και τις επιχειρήσεις. Το α΄ εξάμηνο του 2015 ο αριθμός των επιχειρήσεων πώλησης αυτοκινήτων ανερχόταν σε 1.450 έναντι 1.502 το α΄ εξάμηνο του 2014 και 1.482 το β΄ εξάμηνο του 2014. Σε σύγκριση δε με τον Νοέμβριο του 2008, η μείωση είναι τη τάξης του 42,4%, καθώς «χάθηκαν» 1.069 επιχειρήσεις. Το παραπάνω είχε ως συνέπεια να χαθούν πάνω από 1 στις 2 θέσεις εργασίας στον κλάδο, καθώς αυτές ανέρχονταν στο α΄ εξάμηνο του 2015 σε 9.461 από 20.954 το 2008, ενώ το α΄ εξάμηνο του 2014 ήταν 9.532 και το β΄ εξάμηνο του 2014 ελαφρώς αυξημένες, 9.566.